جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / گفتمان تبلیغی فاطمیه با سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین پناهیان

حوزه/ امروز خطبه های فاطمیه با دانش طلبگی فاصله دارد. چند درصد طلبه ها می توانند خطبه ها و نوع ادبیات آن را درست تبیین کنند. باید بپذیریم بعضی از ادبیات، صرفا دین گریزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در همایش گفتمان تبلیغی فاطمیه که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد با بیان این که زمان فعلی با زمانهای گذشته از نظر تبلیغی بسیار متفاوت است گفت: تمردی که در زمان پیامبر(ص) صورت گرفته و در مسئله جمع کثیری متمرد شدند، قطعا در زمان فعلی نیست و نخواهد بود.

 این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز نظریه های غیر دینی سایر ادیان به جزء اسلام به بن بست رسیده افزود: این موضوع سبب شده، مسئله پذیرش دین در جامعه جهانی نسبت به گذشته بسیار آسانتر شود.
این کارشناس فرهنگی با بیان این که چه می شود که در مراسم شهادت شهید حججی 2 میلیون مردم حاضر می شوند، اما در عمل نتایج انتخابات چیز دیگری در کشور رقم می خورد اظهار داشت: این ها مسائلی است که در کشور اتفاق می افتد و بسیار مهم و قابل بررسی است، تصور می کنم اشکال ادبیات دینی و انقلابی است، چرا که این ادبیات اقناع کننده نیست و می تواند نفرت برانگیز باشد، چون وقتی به متون دینی مراجعه می کنیم می بینیم ادبیاتی که بکار می رود در دین نیست.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اشکال در ادبیات تبلیغ دین و افواه حوزویان است و منظور از ادبیات یعنی استدلال، زاویه دید، انتخاب مطلب و متون دینی و عدم تولید گزاره دینی کردن نسبت به ادبیاتی که قدرت گره گشایی دینی را دارد، است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز طلبه ای در جامعه جایگاهی دارد که دارای طرح و برنامه باشد و در مقام تبلیغ باید آن طرح ها را ارائه کرد.

این کارشناس فرهنگی اظهارداشت: منظور از ادبیات تبلیغ دینی، اعم از گزاره های علمی که درجهت تبیین دین تولید می شود، تشخیص مسئله و بیان مسئله کاربردی و... است و متأسفانه در این رابطه در حوزه یا بعضی دانش ها تقویت و یا تولید نمی شود تا بتواند در بحث ادبیات تبلیغ مؤثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: بعضی فکر می کنند تبلیغ یعنی داشتن بیان و دانستن مطالبی برای ارائه، در حالی که تبلیغ بسیار عمیق تر از این است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که چرا ادبیات حوزه غیر از ادبیات دینی و در باب تبلیغ انتظارات برآورده نمی شود افزود: ادبیات دینی حوزه متشکل از دانش هایی است که از جمله آن کلام است. دانش کلام ، این کلام را به ما القاء می کند که اول باید به خدا و معاد معتقد شد تا بتوان رفتارها را درست کرد. در این ادبیات ایمان محور است.

این کارشناس فرهنگی اظهارداشت: در این نوع از ادبیات، اگر بخواهیم درست با مردم صحبت کنیم، باید تلقی خود را از ایمان درست کنیم. منظور از ایمان چه چیزی است. بعضی معتقدند که علم و ایمان در کنار هم است.

وی بیان داشت: اگر به این صورت بخواهیم افرادی را به دینداری دعوت کنیم، مسئله برای افرادی غیر باور کردنی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ادبیات طلبه باید جذابترین ادبیات برای نوع انسان باشد. این جذابیت از لحاظ توضیح و زاویه دید و ... صورت می گیرد. اگر زیبا نبود، معلوم است حرف هایی می زند که مال این مخاطب نیست و یا حرفی که می زند صحیح نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز خطبه های فاطمیه با دانش طلبگی فاصله دارد. چند درصد طلبه ها می توانند خطبه ها و نوع ادبیات آن را درست تبیین کنند. باید بپذیریم بعضی از ادبیات، صرفا دین گریزی است.

این کارشناس فرهنگی اظهارداشت: یا ادبیات متأثر از کلام سنتی است که امروز می توان به جای ادبیاتی مانند دفع ضرر محتمل، ادبیات دیگری جایگزین کرد مثلا جلب منفعت محتمل عقلا واجب است تا سبب جذب جوان شد.البته  کسی منکر این نوع ادبیات نیست، بلکه معتقدیم این نوع ادبیات حتی بسیار ذی قیمت است، مهمتر این است باید مواظب نوع جذب افراد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: وقتی ادبیات تبلیغ متاثر از کلام دانش افراد شود، گرفتار مشکلاتی می شود. باید بدانیم ایمان نیازمند به ملکه تقوا است و غیر از این ارزش ندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نتیجه این شد کسی در سخنرانی خود از موسیقی استفاد می کرد، منشأ نشر جریان و اندیشه فکر غربی در جامعه به خصوص در بین مسئولین شد، این آدم معتقد بود دانشگاهی دانشی و حوزویان ارزشی می باشند.

این کارشناس فرهنگی اظهارداشت: دانش فقه، ادبیات طلبه را متاثر ساخته است. همان آدم که صحبت از دانش و ارزش کرد، همان آدم معتقد بود ما دنبال منفعت، طلبه ها دنبال تکلیف می باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha