سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کاوه سجادی حسینی

حوزه / یک کارگردان سینما گفت: اینکه فکر کنیم فیلم دینی تنها روایت کننده قصه‌ای تاریخی‌ است، صحیح نیست، زیرا این گونه به نظرم باید در ابتدا اشاعه دهنده اخلاقیات باشد.

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره وضعیت حاکم بر سینما اظهار کرد: متاسفانه وضعیت ‌نامطلوبی بر سینما حاکم شده است. نمود بارز این مسئله را در فیلم‌های توقیفی می‌توان مشاهده کرد. این روند نامطلوب در حالیست که تمام فیلم‌های سینمایی قبل از فیلمبرداری پروانه ساخت می‌گیرند، اما در زمان نمایش با وجود این‌که در فیلمنامه تغییری پیش نیامده در کمال تعجب شاهدیم برخی تولیدات به اکران راه پیدا نمی‌کنند.

وی افزود: مشکلات پیش آمده برای برخی آثار سینمایی که مجوز اکران پیدا نمی‌کنند، در حالیست که فیلمسازان ما قواعد تولید فیلم در جمهوری اسلامی را می‌شناسند، برای همین وقتی فیلمنامه تایید می‌شود و قواعد تصویری هم مد نظر قرار می گیرد، چرا باید فیلم‌های سینمایی از اکران باز مانند. نکاتی که به عنوان نقد مطرح کردم به این معنا نیست که نظارتی در سینما وجود نداشته باشد، اما نظارت معیار و مشخصه‌های خود را دارد. پس هنگامی که اثری هم مجوز ساخت و همه مجوز نمایش دارد، دیگر نباید شاهد برخوردهای سلیقه‌ای در سینما باشیم.

این فیلمساز مثال زد: بسیار دیده‌ایم فیلمی در دوره‌ای خاص توقیف شده، اما همان اثر در دوره دیگری، اجازه نمایش پیدا می‌کند، این امر تنها یک نکته را به اثبات می‌رساند، آنهم این‌که مدیریت در سینمای ایران بسیار سلیقه‌ای شده است. مطلبی دیگری که باید روی آن تاکید داشته باشم به عدم تعهد مربوط است. عدم تعهد شکل بارزش را در اخلاقیات نمود پیدا می‌کند. با این توضیح اگر سینمای ایران بیش از پیش به اخلاق تکیه و توجه داشته باشد مطمئن هستم اتفاق خوبی برای هنر هفتم رقم خواهد خورد. لازم به ذکر است تعهد به اخلاق تنها منوط به کارگردان یا عوامل سینما نیست، بلکه مدیران هم باید از این ویژگی بهره برده باشند.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنان درباره وضعیت سینمای دینی نیز چنین توضیح داد: ابتدا بگویم که عنوان دینی را نمی‌تواند تنها برای یک شکل از سینما تعریف شود، یعنی بخواهیم فقط فیلم‌های تاریخی را اثر دینی بنامیم یا این‌که به فیلم‌هایی این عنوان را اطلاق کنیم که نمادهای مذهبی در آن به کار رفته باشد. فیلم دینی اثری اخلاق مدار است که بتواند به رشد معنوی مخاطب کمک کند. این اتفاق اگر در اثری رخ دهد از نگاه من آن فیلم کاری دینی محسوب می‌شود، حال اثر مربوطه می‌خواهد در ژانر اجتماعی ساخته شده باشد یا این‌که در قالب دیگر گونه‌های سینمایی رخ بنماید.

وی در پایان تصریح کرد: حال به سوالی که پرسیده شد جواب بدهم. به نظرم سینمای فعلی چندان به سمت تولیدات اخلاق‌مدار متمایل نیست، برای همین، عموماً فیلم‌هایی با استقبال روبه‌رو می‌شود که صرفاً گیشه را مد نظر داشته باشد. این امر هم هیچ ارتباطی به سینماگر ندارد، چون وقتی فیلمسازی می‌بیند  سرمایه گذار حاضر نیست در دیگر اشکال سینما هزینه کند، برای گذران امور معیشتی خود به سمت سینمای گیشه متمایل می‌شود. در چنین شرایطی این دولت است که با سیاست‌های حمایتی خود قادر است به رونق سینمای دینی کمک کند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha