جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/نشست علمی- ترسیم افق های علمی بیانیه گام دوم برای طلاب جوان در حوزه علمیه حقانی

حوزه/ هنوز بعضی اساتید حوزه معتقدند که باید سند هایی هم چون ۲۰۳۰، مالی، تربیتی و شهر سازی نوشته شود و ما با فقه ترمیم کنیم، این یعنی هنوز جامعیت اسلام را نپذیرفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پیش از ظهر امروز در نشستی که باموضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب»در مدرسه علمیه حقانی  قم برگزار شد گفت: این بیانیه سند راهبردی و منظومه فکری رهبر انقلاب است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بیانیه گام دوم یک پیام اصلی دارد و در ذیل این پیام، ابعادی مطرح شده است، پیام اصلی آن همان ابعاد نظریه نظام انقلابی است.

این محقق بیان داشت: یکی از گام های که در این بیانیه مطرح شده جبهه سازی در محور«تعالی معرفتی با محوریت  نظریه انقلابی»  است. امروز جبهه اسلامی صدها مستند ساز دارد و مستندهای موثری هم می سازند. در این بحث نیروهای زیادی وجود دارند، اما انسجام واحدی در بین نیروها نیست و این همان ضعف اصلی جریانات جبهه فرهنگی است که باید بررسی شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهارداشت: اما در نیروهای مقابل جریان انقلابی، شاهد جبهه واحدی هستیم و حتی در سینمای خانوادگی هم همین مسئله مشاهده می شود. این فیلم هایی که با عنوان لاکچری روی پرده سینما می برند همه از دنبال هدف واحد برای برهم زدن فرهنگ جامعه تنظیم شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این که تعالی معرفتی با محوریت نظریه انقلابی دارای محورهای چون خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است که جزء نظریه فکری رهبر انقلاب به شمار می رود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خودسازی هم به مواردی چون عقلانیت اسلامی و توحید عرفانی اجتماعی قابل تقسیم است.

این محقق با بیان این که توحید عرفانی اجتماعی که در منظومه فکری امام راحل و رهبر معظم انقلاب بدست می آید از کتابهای توحیدی بدست نمی آید، گفت: به همین دلیل باید این نوع کتابهای توحیدی تغییر پیدا کند تا به این مطلوب که در بیانیه مطرح شده برسیم.

وی اظهارداشت: نکته دیگر در بحث خودسازی، ولایت است. ولایت نقطه عطف میان عبادت و طهارت است. اگر رویکرد ولایت الهی در مقابل طاغوت به جایگاه اصلی خود برسد، فقه و کلام الهی می شود و در ذیل آن نظام تربیت، اجتماعی و سیاسی شکل پیدا می کند؛تا مسئله خودسازی شکل نگیرد، گام های بعدی تمدن سازی و جامعه سازی محقق نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: مؤلفه دیگر خودسازی، جامعیت اسلامی است. هنوز بعضی اساتید حوزه معتقدند که باید سند هایی هم چون ۲۰۳۰، مالی، تربیتی و شهر سازی نوشته شود و ما با فقه ترمیم کنیم این یعنی هنوز جامعیت اسلام را نپذیرفته اند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: بر این باوریم که آیه و روایت به انسان عقلانیت معرفتی می دهد و از این طریق می توان سند شهرسازی و... نوشت، نه این که بواسطه آنها بیایم کارهای دیگری کنیم.

این محقق بیان داشت: مقوله دیگر انسان فطری است. هنوز درس انسان شناسی فطری درحوزه ها جایگاه پیدا نکرده است و درسی به این عنوان در حوزه  وجود ندارد. در همین رابطه محوریت ۴۰ حدیث امام راحل و محوریت بحث علامه طباطبایی درالمیزان همین موضوع انسان شناسی فطری است.

وی اظهارداشت: مقوله بعدی در خودسازی، جهان شناسی است. طلبه ها وقتی سطح را به پایان رساندند باید در سطوح خودسازی به درجاتی رسیده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: بر این باوریم طلبه باید همه منازل خودسازی و تهذیبی را طی کرده باشد. آیا تا کنون درباره منازل تهذیبی و خودسازی کتابی براساس قرآن و رویات نوشته شده است؟.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تا وقتی خودسازی عملی اتفاق نیفتد، جامعه سازی اتفاق نمی افتد، امام راحل اول خودسازی کرد بعد جامعه سازی کرد.

این محقق بیان داشت: در حوادث اخیر بعضی کشته شدند و دشمن دنبال کودتای نرم بود تا در ۲۲ بهمن،  انقلاب و نظام از بین برود، اما از آن سو نفس قدسی و صحبت چند دقیقه رهبر معظم انقلاب ورق را برگرداند و مردم با حضورشان دشمن را مأیوس کردند.

وی اظهارداشت: در روز ۹ دی مردم از وزرای تنبل و پیر و فرتوت گله مند هستند.  بعضی از روحانیون از اوضاع جامع ومعیشت مردم خبر ندارند. مردم از بعضی  علما گله مندند چون سکوت کردند. یعنی گاهی که حرف می زنند، حرف بی ربط می زنند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: روح قدسی امام راحل درجنگ ۸ ساله دشمن بعثی تا دندان مسلح را به عقب راند. نتیجه این سخن این است امام راحل فقط علم نداشته، تهذیب و خودسازی عملی را با هم داشته است.

این محقق بیان داشت: نکته دیگر در بحث خودسازی، اخوت و برادری است. اگر این موضوع مهم عملی نشود نمی توان تمدن سازی کرد.

وی اظهارداشت: نکته مهم دیگر انتظار سازنده است. انتظار سازنده نیازمند مضطر بودن است. تحقق این موارد موجب جامعه سازی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: امروز هم هدف دشمن در سینمای هالیوود، بالیبوود،انیمشن، فضای اجتماعی، مجازی و عروسک و... زوال خانواده است. بحث روی نماز و روزه مردم نیست؛ بلکه هدف تعلق نداشتن به خانواده است و خانواه هم متشکل از زن، مرد و فرزند است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: رسانه غربی دنبال تعریف جدیدی از خانواده مانند هم خانواده شدن با هم جنس، حیوان و ازدواج با حیوان است. رسانه دنبال فرهنگ سازی تعریف جدیدی ازخانواده در جامعه اسلامی است. هدف مهم از بین بردن نظام بنیان خانواده است.

وی اظهارداشت: امروز مخترعی فلان چیز را در ایران درست می کند، دولت مردان می گویند که ما نمی توانیم از شما حمایت کنیم، بلکه باید منتظر بمانید تا کانادایی بیاید از شما حمایت کند. این همان عمل به سند ۲۰۳۰ است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: باید تلقی از جامعه سازی و نظریه فرهنگ سازی مشخص شود. در دانشگاه و حتی درحوزه با این مسائل بیگانه هستیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: چرا بعضی از جوانان حزب اللهی مبارز با فتنه ۱۰ سال گذشته، امروز دنبال اعتقاد به عدالت بی ولایت می باشند. این ها مسائلی است که حوزه باید به دنبال بررسی آن باشد و راهکار ارائه دهد.

این محقق بیان داشت: عدالت خود اقسام مختلف دارد. اقسام مختلف باید در حوزه تبیین شود؛ نباید منتظر ماند که رهبر انقلاب در مورد آن چه بیان می کند تا حوزه دنبال آن برود.

وی اظهارداشت: جبهه سازی و گفتمان سازی از امور کاربردی است که با توجه به جامعه سازی و جامعه پردازی باید وارد آن شد وکار علمی و عملی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: امروز ساختار سلامت، درمان پذیری است نه پیشگیری. چه اندازه از نظام ساختار نظام سلامت دنبال پیشگیری محوری است و چه قدر برای این موضوع که چگونه زندگی کنید که سالم بمانید، سرمایه گذاری شده است. روایات هم دال بر پیشگری است. ۳۰ درصد روایت اختصاص به درمان دارد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha