جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت زینب

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: آنچه باعث شده تا حضرت زینب(س) به عنوان بانویی شاخص در اسلام معرفی شود آن است که بندگی و انسانیت را در هر شرایطی به بشر آموختند.

نرجس عبداللهی، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان درباره کرامات حضرت زینب سلام‌الله‌علیها، اظهار کرد: آنچه که بیش از هر اموری باید مورد توجه باشد، کرامت انسان است، چرا که گوهر وجودی او متصل به عالم معنا است لذا باید به ارزش حقیقی خود برسد.

وی ادامه داد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از جمله افرادی هستند که برای طی کردن مسیر کرامت باید الگو قرار گیرند، چراکه ایشان در خانواده نبوت وامامت به دنیا آمده؛ پدربزرگش پیامبر خاتم، پدرش امیرالمؤمنین(ع)، مادرش حضرت زهرا سلام‌الله علیها و برادرانش دو معصوم دیگر هستند.

عبداللهی بیان کرد: خانوده ایشان مجموعه‌ای است که همه از معصوم تشکیل شده و به طور مستقیم با خداوند متصل هستند؛ از تلاقی دو دریای نور و معرفت علی و فاطمه(ع) گوهری پا به عرصه وجود نهاد که این نوگل روییده در گلزار عترت، عطر محمد(ص)، خوی علی(ع) و خُلق فاطمه(س) داشت و با تولدش فصلی جدید در تاریخ «عفاف» رقم خورد.

وی با بیان اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها روش صحیح زندگی کردن را به همه انسان‌ها آموزش داده است، اضافه کرد: ایشان مانند همه انسان‌ها از زندگی عادی بهره‌مند و در بین مردم عادی زندگی کرده، اما آنچه باعث شده تا به عنوان بانویی شاخص در اسلام معرفی شود آن است که بندگی و انسانیت را در هر شرایطی به بشر آموخت.

حضرت زینب سلام الله علیها، عالمه غیر معلمه

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: مراتب علمی و کمالات والای حضرت زینب سلام‌الله علیها قدرت آن بزرگوار در تفسیر آیات وحی، و بیان احکام و فصاحت و بلاغت آن بانو که بدون تردید رنگ و بوی فصاحت و بلاغت پدر بزرگوارش را داشته، از شاخص‌ترین ابعاد وجودی آن حضرت است.

عبداللهی اذعان کرد: پس از آن که حضرت زینب(س) در کوفه، خطبه معروف خود را خواند، امام سجاد(ع) خطاب به آایشان فرمود: «یا عمه! اسکت انت بحمدالله عالمه غیرمعلمه و فهیمه غیرمفهمه؛ ای عمه! سکوت اختیار کن! تو بحمدالله دانشمندی هستی بدون آموزگار و دانایی هستی بدون یاد دهنده».

وی عنوان کرد: با عنایت به این که امام سجاد(ع) براساس تعارفات معمولی چنین لقبی را به کسی هرچند به عمه خود عطا نمی کند؛ بدون تردید، رمز و رازی در عالم بودن زینب بدون معلم و آگاه بودن ایشان بدون یاد دهنده و استاد نهفته است.

استاد حوزه خواهران ابراز کرد: حضرت زینب(س) جز در مسیر حق گام برنداشت در نتیجه به یک انسان کامل و عبد کامل تبدیل شد تا جایی که امام حسین علیه‌السلام  از ایشان التماس دعا دارد. اینکه انسان در کمالات به جایی برسد که امام زمانش از او تقاضای دعا بکند از اسرار است که ما نمی توانیم درک کنیم.

وی تأکید کرد:  زینب کبری(س) در روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجرت، بر شاخه وجود فاطمه(س) جوانه زد. معمولا پدر و مادر نام فرزند را انتخاب می کنند، ولی در جریان ولادت حضرت زینب علیها السلام والدین این کار را به پیامبر اسلام(س) واگذار کردند.

وی ادامه داد: پیامبر صلی‌الله علیه و آله که در سفر بود، بعد از بازگشت از سفر، به محض شنیدن خبر تولد، سراسیمه به خانه علی علیه السلام رفت، نوزاد را در بغل گرفت و بوسید، آن گاه نام زینب (زین + اب) را که به معنای «زینت پدر» است برای این دختر انتخاب کردند.

عبداللهی تصریح کرد: محیط خانوادگی زینب سلام‌الله‌علیها از لحاظ شرف، فضیلت و انسانیت بی نظیر بود؛ نگین عترت در دامان پر مهر و آغوش گرم علی و فاطمه پرورش یافت و از جدش رسول خدا صلی‌الله علیه و آله فضایل بی‌شماری اخذ کرد و از همان دوران طفولیت، چهره ای نورانی و باوقار داشت و در حیا و عصمت همچون زهرای مرضیه بود و در شیوایی و فصاحت کلام، همچون علی مرتضی.

نگاهی نو به معانی «زینب»زینت پدر

وی با بیان اینکه معروف است زینب به معنای زینت پدر (زین اب) است، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها وارث فصاحت و علم و شجاعت و ایمان و قدرت مناظره امام علی علیه السلام است و او این ویژگی‌ها را در جریان حوادث کربلا ارائه داده است.

درخت تنهای تنومند تنها در بیابان

وی افزود: معنای دومی که اهل لغت برای «زینب» بیان نموده اند؛ درخت تنهای تنومند، تنهای در بیابان است؛ به راستی حضرت زینب سلام الله علیها شجره طیبه است؛ در آیه 24 سوره ابراهیم، چهار ویژگی برای شجره طیبه بیان شده است، ألم تر کیف ضرب الله مثلاً کلمةً طیبةً کشجرةٍ طیبةٍ أصلها ثابتٌ و فرعها فی السماء؛ و حضرت زینب سلام الله علیها شجره طیبه است و میوه‌هایی که برای جامعه بشریت داده است، میوه چهار فصل است و غیر شیعه هم از این میوه‌ها بهره می‌برد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گیلدا IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💘💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕💕