پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
هاجری

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری گفت: تشکیل شورای تخصصی انجمن‌ها در استان‌ها یکی از مطالبات جدی آیت‌الله اعرافی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عبدالرسول هاجری، در ارتباط ویدئو کنفرانس با شورای علمی استان سمنان، اظهار داشت: معاونت پژوهش حوزه علمیه استان سمنان با تلاش های آقای محسن انصاری نیا، اولین استانی بود که شورای تخصصی شعب انجمن علمی استانی را راه اندازی نموده و به سرانجام رساند. یکی از مطالبات جدی حضرت آیت الله اعرافی، تشکیل همین شوراهای تخصصی در استان ها و برگزاری جلسات منظم و به نتیجه رساندن آن هاست.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه تصریح کرد: از مطالبات اینجانب، استمرار جلسات منظم شوراهای تخصصی است. شوراها به برنامه هایی ورود یابند که متناسب با توانمندی و ظرفیت اساتید استان باشد. از اعضای استان سمنان خواستارم تا آخرین نتایج تحقیقات و تألیفات اساتید و علمای استان را در قالب نشست های تخصصی ماهیانه و مستمر، در مدارس علمیه برای طلاب تبیین نمایند.

وی افزود: برگزاری نشست های تخصصی اساتید و محققین حوزوی بر اساس یافته های علمی اخیر، از اساسی ترین وظایف شوراهای تخصصی است. اگر بشود طرح نامه ای تهیه شود که در قبال یک درس اساتید، این نشست های علمی یا کرسی های آزاداندیشی جایگزین گردند بسیار مطلوب خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری خاطرنشان کرد: برای عادت هاضمه استان ها به این نوع کرسی ها، می بایست به تدریج ورود پیدا نموده و شروع کار، از مقدورات استان باشد نه از مطلوبات. ابتدا نیز مقالات، کتب و تحقیقات چاپ شده اساتید استانی محور این نشست ها و کرسی ها قرار بگیرد که این نشست های علمی اساتید، عملیاتی ترین طرحی است که هزینه چندانی هم در بر نخواهد داشت. طرح علمی گفتمان انقلاب اسلامی نیز در راستای تقویت همین انجمن های علمی است و تا پایان امسال چندین نشست علمی در کشور برگزار خواهد شد.

عوامل کند شدن برگزاری انجمن ها و کرسی ها در مدارس علمیه

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان، در این نشست اظهار داشت: حجم زیاد وظایف کادر مدارس علمیه و حجم انبوه دروس طلاب و از سویی مشغله متعدد اعضای شورای تخصصی شعب انجمن های استان، عاملی شده است جهت کند شدن روند برگزاری انجمن ها و کرسی ها در مدارس علمیه.

لزوم حمایت معنوی و امتیاز علمی ستادی برای استان ها

حجت الاسلام علیرضا صابریان،  مسئول یکی از انجمن های علمی حوزه سمنان، نیز در این نشست، با  اشاره به موانع و مشکلات روند برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نشست های علمی  گفت: موضوعاتی که اولویت دار و مبتلابه نباشد مورد استقبال طلاب قرار نمی گیرد و لازم است تا از سوی ستاد، حمایت معنوی و امتیاز علمی برای استان ها صورت پذیرد. الحمدالله در استان، تعامل خوبی بین حوزه علمیه برادران و خواهران استان وجود داشته و معاونین توانمندی در مدیریت حوزه علمیه برادران استان سمنان وجود دارند.

گام نهادن در مسیر گام دوم انقلاب در دستور کار انجمن های علمی

حجت الاسلام مصطفی فاطمی بصیر،  یکی دیگر از مسئولین انجمن های علمی حوزه در استان سمنان، نیز در این نشست، گفت: محور عمده مباحث در کرسی های آزاداندیشی، می بایست با محوریت سیاست های رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد که برخی از مطالبات مهم با توجه به سیاست های کلی نظام؛ یکی سبک زندگی و دیگری طرح تحول در نظام آموزشی است و دیگر، گام نهادن در مسیر گام دوم انقلاب است.

وی افزود: درباره شعبه انجمن علمی اخلاق و عرفان بایست گفت که اخلاق دارای چندین شاخه و گرایش می باشد به طور مثال فلسفه اخلاق، نقش موثری در نهادینه کردن این مطالبات به گونه گفتمانی دارد. حکیم فارابی، یک نظامی از مدینه فاضله ارائه کردند که ما میتوانیم جهت بهره مندی ازآن، آن را برای جامعه امروزی کارآمدش نماییم. زیرساخت مقتضی نشست ها و کرسی ها، بیشتر معنوی است و می بایست به صورت ابلاغی از ستاد، واحدهایی در نظام آموزشی درسی برای طلاب با رویکرد نظام معاش و معاد طلاب تعبیه و تصویب گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha