پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: بی شک برگزاری کرسی های آزاداندیشی به تقویت نشاط علمی در حوزه های علمیه، کمک شایان توجهی می کند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که به نظر می رسد که تا حدودی پرداختن به بحث کرسی های آزاداندیشی در کشور دچار افول شده باشد، اظهار داشت: البته تحلیل چرایی این مساله نیازمند برشمردن دلایل و زمینه های متعددی است از جمله این که گاهی اوقات، نگاه و رویکرد ما در این قضایا، تا حدودی مضیق بوده و حال آن که اگر با وسعت نظر بیشتری به این مسایل وارد شویم و دیدگاه ها و نظرات مخالف را نیز مورد توجه قرار دهیم، همین وسعت نگاه و رویکرد، باعث رونق بیشتر کرسی ها می شود و قطعاً برکات بیشتری از این ناحیه برای جامعه اسلامی مان حاصل می شود.

وی افزود: اوایل انقلاب نه تنها در حوزه و دانشگاه بلکه حتی در تلویزیون، بزرگان ما همچون آیت الله شهید بهشتی و آیت الله مصباح با صاحبان تفکر مخالف و معاند همچون توده ای ها و چریک های فدایی خلق به مناظره می پرداختند و از این رهگذر، مردم بیش از پیش با عمق اندیشه این جریان ها آشنا می شدند و این در حالی است که در وضعیت کنونی، رویکرد و نگاه ما در این باره تا حدی مضیق است و حتی گاهی خوف و هراسی داریم که اگر نگاه های مخالف مطرح شود، شاید ضربه بخوریم و حال آن که در بسیاری از مواقع واقعاً این طور نیست.

رئیس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم همچنین گفت: ما باور داریم به این حقیقت که "الاسلام یعلو و لایعلی علیه" و لذا اگر این نگاه وجود داشته باشد، دیگر در مناظره و مواجه شدن با آرا و نظرات دیگران، مشکلی پیش نمی آید و دغدغه و ترسی هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما در موضوع کرسی های آزاداندیشی می بایست قواعد و مقررات آن را به خوبی تدوین کرده و آموزش های لازم را هم ارایه دهیم و در ضمن در این باره تمرین هم داشته باشیم تا بهتر به نتایج مورد نظر دست یابیم.

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی همچنین با تاکید بر این که برگزاری کرسی های آزاداندیشی نیازمند یک سری گفتگو و مناظره و حتی گاهی تمهید گفتگوهای جدلی است که از دل آن البته جدال احسن بیرون بیاید، گفت: باید روی این موضوع که چگونه می توان گفتگوی علمی و مناظره در راستای اهداف مقرر داشت در حوزه کار کرد و متاسفانه این فنون و آموزش ها چندان در حوزه مورد توجه جدی نبوده است.

وی افزود: در این خصوص البته بیش از هر چیز نیازمند صبر و حوصله در فرآیند تربیت و آموزش هستیم که اگر این مساله وجود داشته باشد، قطعاً زمینه ساز تزریق مضاعف روحیه و نشاط علمی به حوزه ها می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه گاهی ما آن قدر مشغول مباحث اقتصادی و سیاسی و گاه اجتماعی هستیم که خواه ناخواه این مساله روی مباحث علمی تأثیر می گذارد و آن ها را به شکل نامطلوب خود، تحت الشعاع قرار می دهد.

وی بیان داشت: این در حالی است که برگزاری کرسی های آزاداندیشی و گفتگوها و مناظره ها موجب روشنگری و آگاهی بخشی در جامعه شده و به خصوص نسل جدید که وارد فاز علمی شده را با ضرورت این قبیل مباحث بیش از پیش آشنا می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha