پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ گردهمایی طلاب گیلانی مقیم قم

حوزه/ امام جمعه رشت گفت: عالم بودن یکی از رسالت های مهم روحانیون و فضلاست؛ چراکه باید پاسخگوی مسائل دینی و فرهنگی مردم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی  در جلسه طلاب و فضلای استان گیلان که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س)، اظهار داشت: بنده قریب به ۴۰ سال در شهر مقدس قم حضور داشته و هنوز آن لحظات شیرینی که در قم بر کام ما مانده را به خاطر دارم.

وی ابراز داشت: در طول تاریخ هزار ساله اسلام، هیچ قشر و طائفه ای به اندازه عالمان دین در جوامع اسلامی و شیعی تأثیرگذار نبوده اند؛ وقتی میرزای شیرازی به تحریم تنباکو فتوا داد، در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان ها شکسته شد و انگلیسی ها از تأثیر این فتوا در مردم ایران تعجب زده بودند.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطرنشان ساخت: نقش بی بدیل عالمان دین در مواجهه مردم مسلمان در ذهن ما ماندگار بوده و کسی که با تاریخ آشنایی داشته باشد، نمی تواند این مسئله را انکار نماید.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه این تأثیر و نقش بی بدیل عالمان دین، معلول دو رسالت فردی و اجتماعی است، تصریح کرد: رسالت فردی عالمان دین از روزهای نخستین ورود به حوزه های علمیه آغاز شده است؛ اولین روزی که استاد عالم عمامه به سر را دیدیم و به کلاس درس آمد، به ما آموخت علیکم انفسکم/ مراقب خود باشید و به خود بپردازید.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی بیان داشت: علامه طباطبایی (ره) بزرگترین وظیفه انسان این است که خود را بسازد تا بتواند جامعه را هدایت نماید؛ تا انسان خود را نسازد، هم برای خود مضر خواهد بود و هم به جامعه ضرر خواهد زد.

وی اظهار داشت: مرحله دوم در رسالت فردی، توجه به تکالیفی است که خدای متعال بر عهده ما گذاشته است؛ هر چه علم عالمان دین فزونی پیدا می کرد، توجه آنان به تکالیف دینی و الهی بیشتر می شد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان ابراز داشت: زندگی عالم دین با احتیاط سپری می شود؛ اما به نحوی نیست که زندگی خانواده و جامعه تحت الشعاع قرار بگیرد.

امام جمعه رشت خاطرنشان ساخت: رعایت اصول و اخلاق اجتماعی از دیگر رسالت های فردی ماست و باید در مواجهه با مردم مراقب حرکات دست و زبان خود باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی تصریح کرد: هرچه از این انقلاب می گذرد، توسعه میدانی و جذب ملت های گوناگون بیشتر انجام می پذیرد و مردم نیز به عالم بودن و مسئله دان بودن یک روحانی توجه بیشتری انجام می دهند.

وی بیان داشت: عالم بودن یکی از رسالت های مهم روحانیون و فضلاست؛ چراکه باید پاسخگوی مسائل دینی و فرهنگی مردم بود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان اظهار داشت: رسالت دوم علما، رسالت اجتماعی است که اهتمام به تربیت انسان از مباحث مهم آن می باشد؛ هیچ جامعه ای مثل مسلمانان در تربیت انسان ها موفق نبوده اند و ما نباید این دستاوردها را نادیده بگیریم و کم بپنداریم.

امام جمعه رشت ابراز داشت: ایجاد انگیزه در مردم برای تکلیف مدار بودن از دیگر رسالت های اجتماعی طلاب و روحانیون است؛ علما رنج های بسیاری برای یادگیری مردم کشیده اند تا جامعه با احکام خدای متعال مأنوس شده و تکلیف مدار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی خاطرنشان ساخت: تعلیم کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) به مردم، رسالت اجتماعی دیگر روحانیون است و باید در این مسیر تلاش و کوشش کرد تا مردم به این مباحث مهم مسلط شوند.

وی با اشاره به اینکه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بر انس با کتاب تأکید فراوان داشته اند، تصریح کرد: هر مقدار انس ما با کتاب بیشتر شود به عمق علمیت ما اضافه خواهد شد و با علمیت زیاد می توانیم از معارف بلند شیعی صیانت نماییم.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان بیان داشت: امروز شبهات زیادی در جامعه وجود دارد که باید پاسخگوی آن بود؛ البته پاسخ به این شبهات، سختی زیادی هم ندارد و به بسیاری از شبهات پاسخ داده شده است.

امام جمعه رشت به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس/ آن کس که نسبت به زمان خود آگاه است مورد هجوم شبهات واقع نمی شود».

حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی ابراز داشت: جایگاه رفیع حضرت زینب (س) که امروز سالروز ولادت آن حضرت می باشد، به این دلیل است که شخصی تکلیف مدار بوده و با بصیرت عمل کرد؛ او می دانست که تکلیف خود را در چه زمانی عملیاتی نماید که نشان دهنده بصیرت و هویت زینب کبری (س) است.

وی خاطرنشان ساخت: ما باید قدردان انقلاب اسلامی ایران به عنوان شاهکار بزرگ امام خمینی (ره) باشیم و نگذاریم به این انقلاب صدمه وارد شود؛ دشمن به دنبال تضعیف نسل معاصر با جنگ روایتی و جنگ شناختی است و باید مراقب باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان در پایان به برخی از سؤالات و انتقادات طلاب و فضلا پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین آزاده، رئیس مجمع نمایندگان طلاب استان گیلان نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و به روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) پرداخت و گفت: حضرت در این حدیث فرموده است: «خیرالدنیا و الاخره مع العلم و شر الدنیا و الاخره مع الجهل/ خیر دنیا و آخرت با دانش و شر دنیا و آخرت با نادانی است».

وی ابراز داشت: امروز نمایندگان طلاب و فضلای استان، جلسه دو ساعته ای را با نماینده ولی فقیه در استان گیلان برگزار کرده و مشکلات و معضلات موجود را ارائه نموده و پیشنهاداتی را نیز تقدیم حجت الاسلام والمسلمین فلاحتی کرده ایم و امیدواریم تمهیدات و پیگیری های لازم انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha