شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دهقانی فیروزآبادی

حوزه/معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: طلاب باید به سمت تولید علم گام بردارند نه این که تنها مصرف کننده علم باشند و یا تولید دیگران را توزیع کنند، به تعبیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، طلبه از وقتی علم را دانست به تولید علم مشغول شود نه اینکه صبر کند تا به مقامات عالی برسد.

رؤیا دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، اظهار کرد: همان طور که می دانید در طول تاریخ حوزه های علمیه سکان دار تولید علم در زمینه علوم انسانی بوده اند و علمایی همچون شیخ انصاری، شیخ کلیمی، شیخ طوسی و در میان زنان بانو امین از چهره های بارز این عرصه بوده اند.  

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد افزود: به عقیده برخی پژوهشگران، مردم تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده هستند، بنابراین اگر روحانی و طلبه اهل فکر و اندیشه باشد تولید کننده و اهل بیان خواهد بود، یعنی توزیع کننده و اگر دارای علم و بیان  باشد مصرف کننده است.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: طلاب باید به سمت تولید علم گام بردارند نه این که تنها مصرف کننده علم باشند و یا تولید دیگران را توزیع کنند، به تعبیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، طلبه از وقتی علم را دانست به تولید علم مشغول شود نه اینکه صبر کند تا به مقامات عالی برسد.  

وی خاطرنشان کرد: آموزش گرچه نیازی ضروری و انکارناپذیر برای پاسخ به نیازهای علمی است، اما به تنهایی نمی تواند بازدهی مناسبی داشته باشد و به پژوهش نیاز دارد و آموزش بدون پژوهش موجب می شود که طلاب از نظر علمی رشد پیدا نکنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند پژوهش و تحقیق در نظام های آموزشی دنیا رکن اساسی است و شاخص رشد و یا عقب ماندگی هر مجموعه آموزشی و تحقیقی به چگونگی و جایگاه پژوهش در آن بر می گردد، از این رو برای تحول و پیشرفت در حوزه باید به نظام پژوهشی آن توجه ویژه ای شود.  

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در این راستا طلاب از همان ابتدا باید برای ارتقاء جامعه با شیوه ها و مبانی پژوهش آشنا شوند که امروز به تعبیر مقام معظم رهبری، حوزه باید در برابر شبهه افکنی دشمن حالت تهاجمی داشته باشد و پاسخ های منطقی و قابل قبول دین را استخراج کند؛ نه اینکه منتظر باشد تا شبهه ای در دین و احکام آن وارد شود و بعد پاسخ آن را جستجو کند.

*آشنایی با جشنواره های پژوهشی حوزه علمیه خواهران

وی به برنامه های پژوهشی حوزه خواهران یزد همچون راه اندازی رشته تربیت محقق در دو گرایش اخلاق و تربیت و کلام اسلامی اشاره کرد و افزود: مدیران و معاونان حوزه برای افزایش توان پژوهشی، ارتقاء مهارت نویسندگی، روش مطالعه و روش تحقیق، کارگاه برگزار کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد در رابطه با جشنواره های پژوهشی در سطح حوزه های علمیه کشور نیز بیان کرد: به منظور تقویت انگیزه های پژوهشی و فراهم سازی رقابتی برای پژوهشگران و ترغیب و تشویق طلاب، فراخوان هایی در دو مرحله استانی و کشوری نظیر جشنواره علامه حلی از سوی مرکز ابلاغ می شود که در این جشنواره ها خواهران و برادران طلبه در قالب کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان نامه با یکدیگر به رقابت می پردازند.

دهقانی فیروزآبادی افزود:  هدف از برگزاری جشنواره بانوی کرامت، شناسایی پژوهشگران شاغل به تحصیل یا فارغ التحصیل، اساتید و معاونان است. جشنواره سراسری بانوی کرامت در قالب های کتاب، مقاله، تحقیق پایانی و پایان نامه، پژوهش درسی و نشریات، نشست ها، کرسی ها و وبلاگ نویسی به صورت فردی وگروهی برگزار می شود.

وی در ارتباط با فراخوان رشد نیز اظهار کرد: مسابقه های علمی پژوهشی رشد، هر سال به منظور ترغیب و تشویق طلاب خواهر برای انجام پژوهش های گروهی، هماهنگ سازی تحقیقات با نیازهای جامعه و ضرورت پاسخگویی به نیازها، به دو شیوه کتابخانه ای و پیمایشی و در سه مرحله مدرسه ای، استانی و کشوری اجرا می شود.  

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به تأسیس اداره نخبگان حوزه علمیه خواهران در سال ۹۴ و تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم استفاده صحیح از توانمندی های نخبگان، عنوان کرد: گزینش نخبگان با استعدادهای برتر و ارتقاء سطح استعدادهای آن ها اهمیت به سزایی دارد و طلبه هایی که بعد از مصاحبه در عرصه آموزش و پژوهش نمره لازم را کسب کنند، به عنوان نخبه معرفی شده و از حمایت های مادی و معنوی مرکز برای ادامه تحصیل تا سطح های بالاتر بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha