جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله نورمفیدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: وابستگی به خاندان پیامبر(ص) تنها گریه کردن، شعاردادن و ... نیست، بلکه علاقمندی به ائمه معصومین(علیهم السلام) باید در گفتار، اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی نمایان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ که با حضور اساتید و کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان که در این مرکز برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س)، بیان کرد: وابستگی به خاندان پیامبر(ص) تنها گریه کردن، شعاردادن و ... نیست بلکه علاقمندی به ائمه معصومین(علیهم السلام) باید درگفتار، اخلاق و رفتارهای فردی و اجتماعی تاثیرگذار باشد.

وی افزود: انسان زمانی می تواند خود را علاقمند به حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بداند که سبک زندگی آن حضرت در او تجلی پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با اشاره به فرازی از زیارت امین الله بر "پیروی کردن از روش اولیای الهی و دوری از اخلاق دشمنان" تاکید کرد و ادامه داد: یکی از اخلاقیات دشمنان، تکبر و خودخواهی است که باید از آن دوری کرد زیرا بین ائمه هدی(علیهم السلام) و تکبر فاصله بسیار زیادی بود، بنابراین باید دوری از این اخلاقیات مورد طلب انسان در عرصه عمل قرار گیرد.

آیت الله نورمفیدی در ادامه "احترام و تواضع استاد نسبت به شاگرد و شاگرد در مقابل استاد را" از اخلاقیات و روش اولیاء معرفی کرد و گفت: این تواضع و فروتنی از روش و سنت های سلف صالح بوده و بزرگان دین بر آن اهتمام بسیار داشتند، موید این مطلب روایتی است که می فرمایند: «تَوَاضَعُوا لِمَنْ تَتَعَلَّمُونَ مِنْهُ وَ لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ».

وی در بیان راهکارهای افزایش معنویت خاطرنشان کرد: معنویت از سرمایه هایی است که نیاز به تلاش، زحمت و مراقبت بسیار دارد، به گونه ای که علاوه براینکه ظاهر و باطن خود را حفظ می کند در حفظ و مراقبت از دل توجه بیشتری باید داشته باشد.  

امام جمعه گرگان بر لزوم داشتن راهنما در مسیر کسب علم و معنویت تاکید کرد و افزود: انسان باید طالب واقعی خدا شود و هرگاه "طلب" در وجود انسان ایجاد گردد، خداوند راه رسیدن به خود را به او نشان می دهد.

آیت الله نورمفیدی به بیان راه های رسیدن به خدا اشاره کرد و نماز شب و عبادت خاضعانه و خالصانه را از آن جمله برشمرد و اضافه کرد: به مصداق آیه "تَتَجَافَیجُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا" طالب واقعی، هم امیدوار به رحمت الهی و هم خائف از عذاب خدا است و "هیچ کس نمی داند خداوند برای آنان چه چشم روشنی در نظر گرفته است".

وی با استناد به کلام علامه طباطبایی، یکی از شروط دعا را طلب واقعی دانست و تصریح کرد: در دعا، انسان علاوه براینکه با تمام وجود طالب باشد، باید طلب فقط خدا باشد به این معنا که دل به غیر خدا وابسته و امیدوار نباشد، لذا اگر دعا این دو شرط را دارا باشد مستجاب خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه، در بیان راه های تقویت بنیه اعتقادی طلاب بر روش پیامبر اکرم(ص) در برخورد با مردم افزود: به مصداق آیه 285 سوره مبارکه بقره "پیامبر به آنچه از پروردگارش بر او فرود آمد، ایمان آورد"؛ لذا با عمل، رفتار و گفتار نرم خود مردم را هدایت نمودند، ما نیز باید با الگوگیری از سیره نبی مکرم اسلام(ص) طلاب را هدایت و راهنمایی نماییم.

آیت الله نورمفیدی در ادامه با تاکید بر آشنایی به افکار شهید مطهری و علامه طباطبایی(ره) ادغان کرد: اعتقادات از مسائل مهم است، اگر بر اساس معرفت و مبنای درست بنیان نهاده شود، هیچگاه خراب نشده و از بین نمی رود.

وی در بحث از "نحوه برخورد با جوانان در مشکلات" افزود: ابتدا جوانان باید بپذیرند که شما باورشان دارید و قیّم و مسلط برآنان نیستید،زیرا این باور موجب پذیرش سخن شما از سوی آنان خواهد شد؛ موید این مطلب آیات 21 و 22 سوره مبارکه غاشیه است که خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرمایند: "پس تذکّر بده بر خلق که همانا تو تذکّر دهنده‌ای و بر آنان سیطره و تسلّطی نداری".

 امام جمعه شهرستان گرگان با استناد به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر، بر عدم روح دیکتاتوری در برخورد با مردم تاکیدکرد و توضیح داد: روح دیکتاتوری را از خود دور کنید زیرا انسان دیکتاتور متکبر است و درست و غلط را تشخیص نمی دهد، همچنین دیکتاتوری تفکر را خراب می کند.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به آیاتی از قرآن و اینکه باید در جهت هدایت و راهنمایی مردم زبان آنان را شناخت و با شناخت مخاطب بهترین روش را بکار برد، خطاب به اساتید و کارکنان گفت: هیچ سرمایه ای برای آخرت مفید نیست مگر کاری که برای رضای خدا انجام شود.

وی اذعان کرد: امروزه با توجه به گستردگی فضای مجازی و نشر هرگونه مطالب مّوهِن وظیفه ما در جهت انتقال مسائل اعتقادی، دینی و شرعی سنگین تر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha