جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
درس اخلاق

حوزه/ چه بسا علمایی که علم دارند ولی در زمره جاهلانند چون عقل ندارند، کتاب "جنود عقل و جهل" کافی شریف به همین مطلب اشاره دارد که قرآن درباره علمایی که بی عملند و سیرت خوبی ندارند الفاظی مانند کلب و حمار استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، درس اخلاق این هفته مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام، ویژه حافظان قرآن کریم با حضور آیت الله سیدمهدی حسینی بیان همدانی برگزار گردید.

وی در این مراسم،‌ضمن قرائت آیاتی در مورد خلقت انسان گفت: انسان دو بعد دارد بعد شخصی و صورت انسان که به وسیله حواس و به طور عادی برای انسان قابل درک است و بعد شخصیتی و سیرت و باطن انسان.

این استاد اخلاق  افزود: مقوم انسان و بهای آدمیت به سیرت و باطن است، انسان در خلقت خود خب مسلما اختیاری ندارد، خداوند متعال صورتگری می کند و انسان ها را با اشکال مختلف رنگ های مختلف و... می آفریند ولی درساخت بعد شخصیتی اختیار انسان دخیل است و شایسته است انسان سیرت درونی خویش را زیبا سازد.

آیت الله حسینی همدانی ضمن انتقاد از عالمی که به علم خودش عمل نمی کند خاطر نشان ساخت: ارزش انسان به اخلاق و انسانیت اوست است نه ظاهر و خلقت بیرونی او،  وای از روزی که عالمی صورتش شکل علما باشد و در سیرت بویی از علما نبرده باشد. 

این استاد اخلاق ابراز داشت: چه بسا علمایی که علم دارند ولی در زمره جاهلانند چون عقل ندارند، کتاب "جنود عقل و جهل" کافی شریف به همین مطلب اشاره دارد که قرآن درباره علمایی که بی عملند و سیرت خوبی ندارند الفاظی مانند کلب و حمار استفاده می کند.

آیت الله حسینی همدانی در پایان تاکیدکرد: تعبیر قرآن بسیار زیباست آنجا که می فرماید" و نخرج له یوم القیامه کتابا یلقاه منشورا" این کتاب از بایگانی وجود خودمان استخراج می شود و نامه ایست که خودمان نوشته ایم؛  این جان باارزشی که در وجود انسان قرار داده شده باید با مهندسی عقل استخراج گردد؛ لازم است همه ما از عمر گرانبهای خود به خوبی و درست استفاده کنیم و از گوهر عقل بیشترین بهره را ببریم تا سیرت انسانی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha