جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کشورهای خلیج فارس

حوزه/ کشورهای حاشیه خلیج فارس که تا دیروز دعوت به تنش می کردند، لحن آنها پس از ترور سردار سلیمانی نرم شده و خواستار آرامش و درپیش گرفتن راه حل سیاسی هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه لبنانی العهد، ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آشوب و ولوله ای در کشورهای خلیج فارس برپا کرده است به گونه ای که لحن آنها که تا دیروز به ویژه در برابر جمهوری اسلامی ایران تنش آفرین و آتش افروزانه بود، امروز به لحنی آرام تبدیل شده و عربستان و امارات خواستار خویشتنداری و پرهیز از تنش شده اند و از بروز یک جنگ همه جانبه میان واشنگتن و تهران در هراسند چون می دانند چنین جنگی می تواند تمام منطقه را به جنگی ویرانگر بکشاند.

منابع آگاه سعودی به تازگی به روزنامه الشرق الاوسط گفته اند که محمد بن سلمان ولی عهد عربستان از برادرش خالد جانشین وزیر دفاع خواسته در دو روز آینده به آمریکا برود و در آنجا با مسئولان بزرگ کاخ سفید و دو وزارت خارجه و دفاع دیدار کند تا بدین ترتیب عربستان تمام تلاش خود را برای آرام کردن اوضاع و تشویق به خویشتنداری و دفع تنش ها انجام داده باشد تا بلکه ثبات و آرامش منطقه تقویت شود.

علاوه بر این یکی از مسئولان وزارت امور خارجه عربستان نیز بنا به نقل خبرگزاری رسمی عربستان خواستار خویشتنداری شده و از طرف های درگیر خواسته کاری نکنند که اوضاع بدتر از این شود و پیامدهای نامشخص داشته باشد.

سهام آرامکو به کمترین نرخ خود رسید

در همین راستا خبرگزاری رویترز اعلام کرد هزینه پرداخت بدهی ها و دیون عربستان و جلوگیری از به تاخیر افتادن این دیون از زمان ترور سردار سلیمانی به 16% رسیده و قراردادهای مبادله ریسک اعتباری 5 ساله عربستان نیز از در معاملات امروز از 55 نقطه در ژانویه به 64 نقطه رسیده است.

شاخص سهام آرامکو نیز امروز به پایین ترین میزان خود رسید در حالی که بهای نفت همچنان رو به افزایش است و همه اینها به خاطر نا آرام شدن منطقه پس از ترور سردار سلیمانی است.

امارات دعوت به حکمت می‌کند

از سوی دیگر انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات نیز خواستار در نظر گرفتن حکمت و راه حل های سیاسی در تصمیم گیری ها و پرهیز از تنش شد و افزود: در سایه تحولات منطقه باید زبان حکمت و وقار حاکم شود و راه حل های سیاسی در پیش گرفته شود.

شورای همکاری خلیج فارس نیز خواستار پرهیز از تنش شد

از سوی دیگر شورای همکاری خلیج فارس نیز خواستار آرامش و پرهیز از تنش در منطق در پی ترور سردار سلیمانی شده و عبداللطیف الزیانی دبیرکل این شورا در بیانیه ای گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با نگرانی اوضاع وتحولات خطرناک در عراق را پیگیری می کنند و از همه طرف های دیگر می خواهند با حفظ آرامش، از تنش پرهیز کنند و راه حل های سیاسی را برای خروج از بحران در پیش بگیرند تا منطقه و ملت های آن از پیامدهای منفی امنیتی در امان باشند.

الزیانی از جامعه بین الملل نیز خواست به مسئولیت خود برای متوقف ساختن تنش ها در خاورمیانه عمل کند.

قطر: برای آرام کردن بحران تلاش می‌کنیم

در همین راستا محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر قطر نیز گفت: منطقه پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا با تنش های جدید روبرو است و دوحه تلاش می کند از تنش میان تهران و واشنگتن بکاهد.

وی افزود: اولویت ما در نظر گرفتن منافع منطقه و ملت های منطقه است و تلاش می کنیم که از شدت تنش ها بکاهیم و امیدوایم طرفین وارد جنگ مستقیم و افزایش خشونت نشوند.

کویت: از پایگاه‌های ما در هیچ حمله‌ای استفاده نخواهد شد

در همین راستا منابع آگاه کویتی نیز در گفتگو با روزنامه قبس کویت اعلام کردند که هیچ نیروی آمریکایی یا انگلیسی بنا به درخواست حمایت کویت به این کشور وارد نشده است بلکه این نیروها از گذشته در کویت بوده اند و نیازی هم به افزایش آنها وجود ندارد زیرا ارتش کویت برای هر وضعیتی آماده است.

فرمانده نیروهای مسلح کویت نیز با اشاره به ترور سردار سلیمانی اعلام کرد از پایگاه های کویت برای حمله به هیچ کشور همسایه ای استفاده نخواهد شد.

عمان دعوت به گفتگو کرد

اما پادشاهی عمان نیز در این میان از آمریکا و ایران درخواست کرد برای برقراری گفتگو و باز کردن راه دیپلماسی برای حل اختلافات خود تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha