چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
photo_2020-01-06_18-25-33.jpg

حوزه/ خبرگزاری حوزه مراسم تشییع پیکر پاک سپهد شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در شهر خون و قیام را لحظه به لحظه گزارش می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم تشییع سردار سلیمانی در قم با یک ساعت تاخیر برگزار می شود


 

تصاویر/ مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهیدان مقاومت

13:00با توجه به استقبال میلیونی مردم تهران از سردار بزرگ سپاه پاسدران انقلاب اسلامی و همرزمانشان، و کندی حرکت کاروان حمل پیکرهای پاک این شهدا در میان انبوه جمعیت، مراسم  تشییع در قم با ساعتی تاخیر برگزار خواهد شد.

قرار بود مراسم تشییع ساعت 14 از حرم حضرت معصومه(س)  از طریق بلوار پیامبر اعظم (ص)به سمت مسجد جمکران  آغاز  شود که این مراسم با ساعتی تاخیر برگزار خواهد شد.

مردم شهر خون و قیام در انتظار پیکر پاک سردار مقاومت ایران

مراسم تشییع

14:10با توجه به این که پیکرهای مطهر شهدای مقاومت هنوز در تهران در حال تشییع است، ولی مردم متدین و انقلابی قم به همراه علما و طلاب از ساعت ها قبل با حضور در حرم حضرت معصومه(س) و خیابان های اطراف چشم انتظار ورود سردار سلیمانی به دیار کریمه اهل بیت(س)  هستند تا آخرین بار با این شهید والامقام وداع کنند.

بر اساس این گزارشک مردم قم پیکر پاک شهید سلیمانی و همرزمانش را ازا بتدای بلوار پیامبر اعظم(ص) تا جمکران وعدگاه شیعیان در آغوش خواهند کشید و با این شهید بیعت خواهند کرد که راهش را ادامه خواهند داد و حتما همانطور که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای فرمود«از قاتلان آنان انتقام سخت خواهند گرفت».

اقشار مختلف مردم  در سنین مختلف  از کودکان تا مردان و زنان و جوانان با در دست داشتن پرچم‌های ایران، حزب‌الله و کشور فلسطین و عراق و همچنین عکسهایی از شهید سردار قاسم سلیمانی و همرزمانش، وحدت خویش را به نمایش گذاشتند.

دسته های بزرگ عزاداری به مناسبت این سردار بزرگ اسلام در شهر قم به راه افتاده و طلاب جامعه المصطفی از ملیت ها و کشور های مختلف  جهان، نیز با پرچم های کشور خود در این مراسم حضور پیدا کرده اند.

عده‌ای از هموطنان نیز از سراسرکشور به خصوص شهرهای همجوار خود را  به قم  رسانده اند تا در مراسم سردار بزرگ مقاومت اسلامی حضور داشته باشند.

15:00عکس زیر نشان از انتظارمردم انقلابی و قدر شناس قم در خیابان های اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای استقبال از سردار دلها سپهبد شهید قاسم  سلیمانی و همرزمانش است.

15:30 امروز متفاوت‌تر از روزهای دیگر آستان مقدس مملو از زائرانی است که برای استقبال از پیکر مطهر سردار دل‌ها از استان‌های مختلف از جمله مرکزی، اصفهان و البرز به شهر مقدس قم سفر کرده‌اند و اکنون درحال زیارت مضجع شریف بانوی کرامت هستند.

مراسم بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی اخیر بعد از نماز جماعت ظهر و عصر امروز در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد و حاضران در این مراسم با نوای سید علی حسینی‌نژاد از مداحان آستان مقدس بانوی کرامت در عزای شهدا به سوگ نشستند.

صحن‌ها و شبستان‌های حرم مطهر مملو از افرادی است که برای نابودی استکبار جهانی به ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار دست به دعا برداشته و از حضرت معصومه سلام‌الله علیها مدد می‌خواهند تا نظام اسلامی بتواند به صورتی در شأن شهداست، انتقام خون آن‌ها خود را از دشمن بگیرد.

هزاران نفر نیز در خیابان‌های اطراف حرم مطهر درحال حرکت به سمت مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) هستند تا آماده برپایی تشییع با شکوه سردار شهید سلیمانی شوند و برخی از صبح در این بلوار مستقر شده و نماز ظهر و عصر خود را در وسط بلوار به جماعت اقامه کرده‌اند.

امروز شهر مقدس قم رنگ و بوی متفاوتی را به خود گرفته است و تصاویر شهدا به ویژه شهید قاسم سلیمانی بر روی در و دیوار این شهر به نمایش گذاشته شده است، هنوز زمان تشییع فرا نرسیده اما مغازه‌ها، ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند و همه خود را برای میزبانی از شهدای جبهه مقاومت آماده کرده‌اند.

عجب نسیم می وزد، به طرف جویبارها

ساعت 16:00است و  مردم قم هم اکنون در مسیر حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران منتظر ورود پیکر شهید سردار سلیمانی هستند. 
امروز دیگر بار عطر و بوی شهادت در شهر قم وزیدن گرفته؛ سردار دل ها شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش پس از اینکه رایحه جانفزای شهادت را در استان های خوزستان، مشهد و تهران پراکندند، امروز می‌خواهند با یاران به شهر ما بیایند تا بگویند در باغ شهادت باز باز است.

حال و هوایی وصف ناشدنی در جای جای مسیر تشییع خلق شده است، از بغض هایی که سر باز کرده اند تا جوشش خون هایی که طالب دم مقتولان خود هستند و هیچ نمی خواهند جز انتقام سرداران رشیدشان.
حقا که داغ چنین سرداری قلب ها را رقیق می کند، سرداری که خواب را از چشم های خود ربود تا خواب خوش به چشمان ملتش آید؛ امنیتش را به خطر انداخت تا مردمش لحظه ای نا امنی را نچشند.
تصاویر مختلفی از حاج قاسم عزیز در دستان مردم است، پرچم هایی از نام مبارک قمر بنی هاشم(ع) در حال اهتزاز است؛ تو گویی این دوستداران اهلبیت(ع) بار دیگر به سوگ علمدار نشسته اند، علمداری که در طول 40 سال مجاهدت خود با اقتدا به سقای بی دست کربلا، در راه اطاعت از ولی خود لحظه ای درنگ نکرد.

این اجتماع شکوهمند یاد اربعین را برای ما زنده می کند؛ آنجایی که همه اختلاف های نژادی و ملی و سلیقه ای رنگ می بازد.

اینجا مردم تنها نیامده اند، پدران و مادران شهر فرزندان خود را هم آورده اند؛ وقتی به یکی از این نوجوانان می گویم تو برای چه در ابن روز تعطیل استراحت را رها کرده و خودت را به زحمت انداخته ای، لا چهره ای برافروخته به ما می‌گوید من هم قاسم سلیمانی هستم؛ راست هم می گوید؛ وقتی از کودکی پای این مکتب است، یقینا هم راه حاج قاسم را می رود.

در این میان تلاش می‌کنم با عده ای از حاضرین در این حماسه گفت و گویی بکنم؛ محمدجواد سلطانی طلبه پایه پنج حوزه علمیه قم در این گفت و گو بیان می کند: ما در اعتقادات خود محدود به جسم و یا مزار نیستیم، عبارت«و قبره فی قلوب من والاه» درباره اهلبیت مدفون در بقیع گویای این مطلب است.

وی می گوید: دشمن به خیال واهی خود تصور می کند که با از بین بردن جسم سرداران ما به این حیات طیبه خاتمه می دهد، اما بار دیگر اشتباهی مرتکب شده که ضربه اش را خواهد خورد، چرا که مهم روح و راه شهید سلیمانی و یارانش است که امروز زنده تر و پویاتر از گذشته است.

صادق احمدی نیز در بخش دیگر گفت و گوهای ما عنوان می کند: اینکه مردم از نظر اقتصادی تحت فشار هستند، اما در عین حال همه غصه های خود را فراموش کرده و این حماسه را رقم می زنند، نشان می دهد که در بزنگاه ها پشتیبان نظام اسلامی هستند و ریختن خون سربازان وطن را تاب نمی آورند.

وی مطرح می کند: شهید سلیمانی عمر خود را صرف ایجاد وحدت بین مردم کشورهای منطقه کرد و در مقاطع مختلفی که دشمنان طمع دست درازی به خاک کشور را داشتند، با رشادت های خود مانند کوه مقابل آنان ایستادگی کرد تا به آرزوی دیرینه خود رسید.

احمدی خاطرنشان می کند: این شهید والامقام در زمان حیات خود منشاء برکات فراوانی برای کشور شد، امروز نیز با پیکر خود همبستگی ملی و همچنین اتحاد ملت های ایران و عراق را رقم زده است.
 در این سیل جمعیت پرچم های کشورهای مختلف به چشم می‌خورند، هر چه دشمن بر طبل اختلاف افکند، ممزوج شدن این خون‌ها، قلوب ملت ها را به هم نزدیک کرده و باز تیر دشمن به خطا رفته است.
گفتنی است، طبق اعلام روابط عمومی سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم، مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید شهروز مظفری نیا که در این حادثه به همراه سردار سلیمانی به شهادت رسید، ساعت 9.30 فردا سه شنبه در صحن امام رضا(ع) حرم حضرت معصومه(س) انجام خواهد شد.

16:15

16:30هم اکنون آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و برخی از علما و اساتید حوزه در حرم مطهر منتظراستقبال از پیکر مطهر شهدا هستند.

16:50، بالگرد حامل پیکر مطهر شهید سلیمانی وارد شهر مقدس قم شد.

17:20اقامه نماز مغرب و حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع تقلید ، آیات محمد جواد فاضل لنکرانی، گرامی، مقتدایی، امینی و سیفی مازندرانی در حرم حضرت معصومه(س).

17:30 آیت الله العظمی سبحانی و آیت اله العظمی جوادی آملی از مراجع تقلید و آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین،‌آیت الله شب زنده دار، حجت الاسلام والمسلمین مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان نیز در حرم حضور یافتند.

حضور مراجع و علما در مراسم تشییع

17:40پیکر های پاک شهدا وارد حرم مطهر حضرت معصومه(س) شدند.

17:45 حضور آیت  الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت شیعیان بحرین و حضرت آیت الله علوی گرگان، در کنار پیکر های پاک شهید سلیمانی و همرزمانش.

17:50آیت الله العظمی نوری همدانی وارد حرم حضرت معصومه(س) شدند و بر پیکر شهدا فاتحه قرائت نمودند.

17:55 پیکر ها به دور مضج مطهر حضرت معصومه(س) طواف داده شدند.

تشییع شهید سلیمانی

18:00 پیکرهای مطهر شهدا هم اکنون از مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال خروج هستند.

18:15 پیکرشهید سلیمانی و همرزمانش در ازدحام مردم در صحن جواد ائمه(ع) .مردم همچنان در بلوار پیامبر اعظم(ص) انتظار می کشند.

18:20سردار دل ها در آغوش خروش قمی ها
من به خود به چشم خویشتن، دیدم که جانم می رود...
مردم قم با حضور میلیونی در مسیر حرم تا جمکران در حال بدرقه پیکر شهید سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و یاران آن ها هستند.
حالا مردم قم بعد از سه روز انتظار، امروز برای ساعاتی میزبان سردار رشید خود هستند و با نوای «ای اهل حرم میر و علمدار خوش آمد» در حال بدرقه سردار دل ها هستند.
مردم از ساعت های گذشته در این مسیر و به صورت فشرده و متراکم و با تحمل سختی های فراوان در حال انتظار هستند و هیچ خستگی به خود راه نمی دهند، تو گویی داغ عزیزشان است که کسالت و خستگی را برای آنان بی مفهوم کرده است.
لحظه به لحظه بر جمعیت حاضرین اضافه می شود و تا چشم کار می کند سیل جمعیت است که دیده می شود؛ کدام دوربین ها و کدام تصاویر می تواند این شکوه حضور را به ثبت رساند؛ حضوری که با اندوه و شکوه درآمیخته و تنها این پیکر حاج قاسم است که می تواند چنین اجتماعی بین نقیضین رقم بزند.
مراسم تشییع به تازگی آغاز شده و این در حالی است به شامگاه رسیده ایم، گویی این مردم هنوز خیال رفتن به خانه ها ندارند و بدون اینکه به خود خستگی راه دهند، با شکوه فراوان در صحنه هستند.

18:40پیمان وفاداری مردم قم  هم اکنون در بلوار پیامبر اعظم(ص) با بزرگترین سردار ایران اسلامی در جبهه مقاومت و همرزمان شهیدش  به سمت جمکران میعادگاه عاشقان و منتظران حضرت مهدی(عج).

19:20مردم قم  همچنان در مسیر حرم تا جمکران در حال بدرقه شهدا هستند و  شعارهایی همچون«سردار دلها آمد»، «ما حسینی هستیم انتقام می‌گیریم»، «یا حسین شهید علمدار سالار رسید»، «یاور رهبر آمد»، « مرگ بر آمریکا»، مرگ بر اسرائیل»، «شهید کربلا رسید»، «بیک یا زینب لبیک یا زهرا»،  «سردار وطن، سرور و سالار خوش آمد» سر می هند.

21:30پیکر های پاک شهدای وارد مسجد جمکران شدند، قمی ها با تسلیت به امام عصر(عج)با چشمان گریان و آه و حسرت سردار قلب ها را بدرقه کردند.

خروج پیکر حاج قاسم با بدرقه میلیونی قمی ها

پیکر حاج قاسم امروز بر روی دستان مردم قم تشییع شد و بعد از ساعتی به سمت کرمان روانه شد تا برای همیشه آرام گیرد؛ او به آنچه می خواست رسید و چه مبارک شهادتی که به هر روضه کربلا گریز بزنی رنگ و بویی از پیکر اربا اربای او را دارد؛ او رفت به جایی که بدان تعلق داشت، اما ما با این بغض‌های سنگین‌مان چه کنیم؟

امروز بوی انتقام از بوی عزا بیشتر بود، پسر بزرگ ایل را کشته اند، وقتی پیکرش از کنارم رد شد فکر می‌کردم که ما ایستاده ایم و تاریخ یک بخشی از وجودمان را کنده بود و داشت با خودش می‌برد، یک بخشی از هویت مان را، یک بخشی از غیرتمان را، یک بخشی از اساطیرمان را و ما داشتیم دست تکان می‌دادیم.

 مردم قم امروز بار دیگر حماسه ای رقم زدند و با استقبال خود از شهید سردار قاسم سلیمانی و یارانش برگ زرین دیگری در تاریخ حماسی این شهر رقم زدند.

امروز از حدود ساعت 12 ظهر در بین مردم بودم و صحنه ها را یک به یک رصد می کرد، البته در این سیل عظیم جمعیت تنها گوشه هایی از این حماسه به چشمم می آمد، تو گویی قطره ای در مقابل اقیانوس خروشان.

قرار بود پیکر حاج قاسم در ساعت 14 وارد قم شود، اما انگار مردم تهران خیال خداحافظی با پیکر آرام سردار را نداشتند، و همین دلیلی شد تا این سرداران رشید اسلام با سه ساعت تاخیر به قم برسند.

سردار دل ها آرام گرفت، درست همانند آن آرامشی که در چهره اش داشت، چهره ای که در پس آن اقتداری چون کوه نهفته بود، مردم قم اما هیچ آرام نبودند، آخر آرام جان آن ها در راه بود و تا به وصال او نرسند با انتظاری وصف ناشدنی در خروش بودند.

وقتی در فراز ارتفاع به سیل خروشان جمعیت نگاه می کردم، از هیچ طرف انتهایش معلوم نبود، این مردم چه می خواستند از یک پیکر بی جان؟!!(وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ یُرْ‌زَقُونَ) این سردار چه دینی به گردن آن ها داشت که حتی با وجود این تاخیر، حاضر نبودند چشم از تابوت قهرمان خود بردارند.

شاید آن ها یک بار هم در عمر خود حاج قاسم را از نزدیک ندیده بودند، اما نیک می دانستند که این امنیت و آرامش خاطر حاصل فداکاری های او بود، با خودم فکر می کنم این ها که تنها از خضوع و خشوع حاجی شنیده بودند، نمی توانستند از بدن بی جان او دل بکنند، آن پیرمرد خوزستانی که در سیل حاج قاسم دستش را بوسید چگونه باید تاب بیاورد این فراق را؟

دخترها و پسرها طوری گریه می کردند که انگار پدر مهربان خود را از دست داده اند، پدری که تمام دغدغه اش متحد کردن آن ها زیر یک پرچم بود و مدام می گفت این ها دختران و پسران ما هستند.

اما آن پدر شجاع و مهربان از میان ما پر کشید و از او راهی ماند که باید برای نسل های آینده نشان دهیم، امروز حاج قاسم با دستان مردم قم بدرقه شد، رفت که به هم رزمان شهیدش و امام و سید خود بپیوندد.

در پایان، این حماسه عظیم با اجتماع در صحن های مسجد مقدس جمکران و تجدید بیعت با حضرت ولی عصر(عج) و اجرای مراسم سینه زنی و مرثیه سرایی به پایان رسید.

و اکنون ساعت22:00 است و پیکر شهید عزیزمان از قم به قصد آرامگاه ابدی خود در کرمان خارج شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha