جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نادر طریقت
نادر طریقت

حوزه/ یک‌ کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینمای جنگ نظیر آدم‌های آن، مظلومترین ژانردر سینماست که متاسفانه به بهانه‌های واهی به آن کم توجهی می‌شود.

نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان این‌که رزمندگان، جانبازان و آزادگان مظلومترین انسان‌ها در کشورمان هستند، اظهار کرد: شهدا عزیزترین انسان‌هایی هستند که در کشورمان همه به آن‌ها احترام می‌گذارند. شهدا پاداش خود را از خداوند متعال دریافت می‌کنند، اما رزمندگان، جانبازان و آزادگان به نظرم در این سرزمین مظلومترین اقشار هستند، چون از جان و مال خود گذشتند، اما در برخی مواقع حاشیه‌هایی که برایشان پیش می‌آید اصلاً منصفانه نیست.

وی افزود: حرف‌هایی نظیر این‌که آن‌ها از سهمیه‌های دولتی برای رسیدن به مشاغل و امکانات بهره می‌برند از جمله این حرف‌هاست، درحالی‌که این هجمه‌ها صحت ندارد. بگذارید از طریقی دیگر به این موضوع ورود کنیم. اگر در هر کشوری سربازانی در راه وطن خود جنگ کنند، بیشترین امکانات در اختیارشان قرار می‌گیرد. این سرویس دهی نیز با رضایت همه اقشار جامعه است، ولی در ایران این اتفاق متاسفانه رخ نمی‌دهد و حتی برخی واقع موجب رنجش ایثارگران را با حرف‌هایمان فراهم می‌کنیم.

این فیلمساز ادامه داد: این دست اتفاقات باعث شد تا در فیلم جدیدم به این موضوع بپردازم. قصه فیلم درباره رزمنده‌ای است که در کوره آجرپزی کار می‌کند، اما به واسطه اتفاقی قطع نخاع شده و دیگر نمی‌تواند هزینه‌های خانواده را برآورده کند. در این شرایط همسر این رزمنده با تلاش سعی می‌کند با کار در کوره آجر پژی هزینه‌های خانواده را تامین کند. این حرکت به نوعی نشان می‌دهد که همزیستی با فردی ایثارگر، زنی را پرورش داده که با عزت خانواده خود را حفظ می‌کند.

طریقت ادامه داد: یک نکته همیشه مرا در سینما آزار داده است. آنهم این‌که در برخی فیلم‌ها نشان می‌دهیم به محض پیش آمدن مشکلات تنها راه ممکن، مسیر نادرست است. در این میان بیشترین ظلم نیز به زنان می‌شود، درصورتی‌که ما الگوهایی بسیاری خوبی در میان زنان داریم که با همتی والا خانواده خود را می‌چرخاند، پس چرا نباید این دست زنان را الگو کنیم و تنها به تعداد کمی بپردازیم که در مقابل مشکلات تاب نیاورده و راه ناثواب را انتخاب می‌کنند.

وی درباره امنیت خانواده و جایگاه آن در فیلم گفت: موضوعی که تاکید ویژه روی آن دارم اهمیت و جایگاه خانواده است. به نظرم خانواده مهمترین رکن در هر جامعه‌ای است، چون اگر خانواده سلامت نباشد، مطمئن باشید جامعه نیز سلامت لازم را نخواهد داشت. برای رسیدن به خانواده خوب، اولین قدم هم فرهنگ‌سازی است، ولی این موضوع فکر می‌کنم در سینمای ما فراموش شده است، چون تنها خانواده‌های مضمحلال در فیلم‌هایی سینمایی می‌بینیم. حال تصور کنید، در شرایطی که هم ما خود با فیلم‌هایی تصویرگر نادرستی از خانواده هستیم هم سریال‌های ماهواره‌ای وضعیتی نادرست را برای خانواده‌ها تبلیغ می‌کنند، دیگر چه انتظاری می‌توان از جامعه داشت.

این کارگردان ادامه داد: در فیلم «اینجا هم باران می‌بارد» مادر، دو فرزند دارد. فرزند کوچکتر پسری کم بینا است و فرزند بزرگتر یک دختر. در کنار این دو فرزند، یک همسر قطع نخاعی نیز وجود دارد، ولی وی حاضر نمی‌شود خانواده خود را رها کند. این در حالیست که ساده‌ترین راه ترک خانواده است، اتفاقی که در برخی آثار سینمایی نشان داده می‌شود، اما در این فیلم قهرمان قصه با توانی بالاتر از از ظرفیت یک زن در کوره آجرپزی کار می‌کند تا کانون خانواده خود را حفظ کند. این اتفاق باید در تمامی سینما رایج باشد.

وی در پاسخ به این سوال که خانواده الگو چه شاخصه‌هایی دارد، تصریح کرد: برای خوب بودن خانواده شاخصه‌های مختلفی را می‌توان نام برد، اما به نظرم سبک زندگی ایرانی – اسلامی یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند عاملی برای رشد خانواده باشد، چون وقتی یاد می‌گیریم در زندگی خانوادگی خدا را همیشه مد نظر داشته باشیم، مطمئناً در مقابل بسیاری از خطاها ایستادگی نیز می‌کنم. در کنار انگیزه‌های دینی به نظرم تکیه بر فرهنگ غنی ایرانی هم یکی دیگر از عوامل است، متاسفانه در این حوزه ما چندان پرکار نیستیم، درحالی‌که تاریخ ادبیات این سرزمین پر از چهره‌هایی است که می‌توان از آن‌ها در این رابطه مدد جست.

طریقت تاکید کرد: نویسندگی این فیلم سینمایی را دخترم هستی قناعت انجام داده است. این فیلم سینمایی را برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهم آورد. امیدوارم این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر دیده شود، چون فکر می‌کنم اگر کارهایی که محوریت آن جانبازازن، هستند، روایت شود به نوعی دغدغه‌ها و حرف‌های ناگفته آن هم شنیده خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: آدم‌های جنگ تعدادشان کم نیست، کافیست پیرامون خود دقت کنیم، پس چگونه است عده‌ای می‌گویند این ژانر جذابیت خود را از دست داده و بسیاری از موضوعات در آن تکراری شده است، البته قبول دارم که برخی از فیلم‌های دفاع مقدسی تکراری هستند، اما این کار نشئت گرفته از فیلمنامه‌های ضعیف آنهاست، برای همین هم می‌گویم اگر حمایت از فیلم‌های خوب سینمای دفاع مقدس خوب باشد، کارگردان‌ها با انگیزه بهتری به آن ورود می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha