پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ابراهیم اخوی

روان‌شناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ازدواج هراسی در شبکه های اجتماعی به زنگ خطری برای سلامت جامعه و نسل جوان تبدیل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم اخوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: امروزه با توسعه شبکه‌های اجتماعی، فرصت قابل توجهی در اختیار عده ای و جریانی به منظور حمله به سنت‌ها و ارزش‌های زندگی‌ساز فراهم شده که یکی از موارد هجمه فرهنگی، ترساندن جوانان از ورود به زندگی مشترک و رها کردن آنها در توفان غرایز خانمان سوز و دوستی‌های ایمان سوز است.

وی با اشاره به این که البته این مسأله از جهات مختلف قابل توجه و بررسی است، گفت: بی شک بهترین ازدواج، بهنگام بودن و انتخاب عاقلانه آن است؛ از این حیث هنگامه مناسب برای ازدواج به رشد چندگانه دو نفر برمی‌گردد که یکی از آنها شاخص رشد شخصیتی است.

مدیر مرکز مشاوره مأوا همچنین افزود: چنانچه فردی بر اساس معیارهای قابل اندازه‌گیری شخصیت، به چنین رشدی رسیده باشد، مجوز ورود به زندگی مشترک را خواهد داشت؛ خواه در سنی پایین‌تر از آنچه جامعه نیاز دارد یا فراتر از آن باشد.

وی در ادامه با بیان این که معمولاً مشکلات اقتصادی، دستاویزی برای به تاخیر انداختن ازدواج بوده است، ابراز داشت: بخشی از این مساله کاملاً قابل پذیرش است ولی در بخش دیگری از بهانه‌های اقتصادی، ترس و ناامیدی و نیز احساس ناتوانی از کوشش لازم برای مدیریت یک زندگی نهفته است. حتی دختران که بار اقتصادی آن ها پس از زندگی مشترک بر دوش شوهرانشان می‌باشد، نیز مسائل اقتصادی را بهانه‌ای برای تاخیر می‌دانند.

وی افزود: در این میان، کمی تعداد فرزندان، افزایش توقعات آنها برای داشتن یک زندگی مادی کامل و نیز کامل‌نگری والدین برای برگزاری بهترین نوع ازدواج، مسأله را پیچیده‌تر می کند.

حجت الاسلام و المسلمین اخوی با بیان این که افول معنوی فرزندان امروز در کنار جهش فراوان افراد جامعه به سوی مادی‌گرایی و فزون‌خواهی مالی، بهانه‌ پنهان دیگری است که سبب شده تا با ازدواج هراسی از سوی فرهنگ‌ستیزان روبرو باشیم، خاطرنشان کرد: در یک باور عمیق و قابل پذیرش در می‌یابیم که روزی پسر و دختر امروز تعیین شده است. زمانی که این دو در سفره مشترکی به نام ازدواج قرار می‌گیرند، همان روزی را با خود به اشتراک می‌گذارند و با ضریبی از رضایت الهی، رزق بیشتری ارزانی آنها خواهد شد و لذا ما با معادله تازه‌ای روبرو نیستیم بلکه با ارزش افزوده‌ای از زندگی پرنعمت روبرو خواهیم شد.

وی در خاتمه بیان داشت: ورای همه ازدواج هراسی‌ها، تاخیر جوان شاداب و خداجو در این زمینه و افتادن به ورطه گناه یا از دست دادن نشاط جوانی لازم برای داشتن یک زندگی زیباست و از این رو باید مراقب تبلیغات منفی دیگران باشیم و عاقلانه تصمیم بگیریم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha