پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام صالحی

حوزه/ اغلب زوج ها مهارت های ارتباطی لازم در حوزه ازدواج را ندارند و در برخورد با چالش های مختلف زندگی نمی دانند چگونه از آنها عبور کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد به نقل از روابط عمومی ستاد ازدواج دانشجویی، حجت الاسلام محمدمهدی صالحی در جمع زوج های چهارمین کاروان از بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی، ضمن قرائت پیام مقام معظم رهبری خطاب به زوج های جوان، اقدام آنان برای تشکیل زندگی مشترک را تحسین کرد و گفت: با توجه به شرایط امروز جوامع و پیچیده شدن ارتباطات و تصمیم گیری ها، اغلب نیاز است که افراد مهارت هایی برای ارتباط بهتر و موثرتر با دیگران بیاموزند و روابط همسران نیز از این امر مستثنی نیست.

وی فلسفه یادگیری این مهارت ها را رسیدن به آرامش و اوج لذت در زندگی مشترک دانست و افزود: قرآن کریم، دو عامل را مایه آرامش معرفی می کند؛ انس با خداوند و اخلاص در ارتباط با او که یکی از نمونه های اخیر آن، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود و همین اخلاص او را به یکی از محبوب ترین انسان های دوران خود تبدیل کرد به گونه ای که نه تنها در کشور خودمان بلکه در سراسر منطقه و حتی جهان نام او بر سر زبان هاست.

حجت الاسلام صالحی در ادامه با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم، ازدواج را دومین عامل آرامش بخش انسان از نگاه قرآن کریم برشمرد و گفت: در این آیه شریفه سه نکته مهم یادآوری می شود؛ نخست آنکه خلقت زن و مرد یکسان است و در اصل وجودی آنان تفاوتی نیست بلکه تفاوت ها در برخی خصوصیات جسمی و روانی است که شناخت متقابل آنها می تواند در آرامش بیشتر همسران موثر و کمک کننده باشد.

چرا همسران به بن بست عاطفی می رسند؟

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی، دومین نکته آیه شریفه را وجود آرامش بخش زن و محوریت او در ایجاد فضایی آرام و عاشقانه در خانواده دانست و یادآور شد: ممکن است برخی بگویند علیرغم این نگاه قرآن کریم چرا برخی همسران، آرامش را در زندگی مشترک گم می کنند و پس از مدتی به بن بست های عاطفی می رسند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اغلب این زوج ها مهارت های ارتباطی لازم در حوزه ازدواج را ندارند و در برخورد با چالش های مختلف زندگی نمی دانند چگونه از آنها عبور کنند.

ازدواج مودت محور پایدارتر از ازدواج محبت محور است

وی رسیدن به مودت و عشق درونی را از دیگر عوامل موثر در پایداری ازدواج، معرفی و با اشاره به بخش انتهایی آیه ۲۱ سوره روم تصریح کرد: مودت، مرتبه ای والاتر از محبت است که سبب ریشه دار شدن و عمق یافتن محبت دو طرفه در دل همسران می شود و  چون با روح انسان عجین می گردد حتی پس از مرگ نیز از بین نمی رود. 

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه عاشقانه ترین ازدواج ها و پایدارترین آنها نتیجه مودتی است که دل ها و جسم های همسران را به هم گره می زند و تا ابد آنها را به ماندن در کنار یکدیگر وا می دارد، نمونه بارز این مودت را در رابطه ی عاشقانه حضرت زهرا(س) و امیرمومنان علی(ع) دانست و گفت: این ارتباط به حدی از تعالی رسید که وقتی از حضرت زهرا(س) خواسته شد که امام علی(ع) را توصیف کنند، فرمودند: او بهترین همراه در مسیر بندگی خداوند است و حضرت علی (ع) نیز در پاسخی مشابه، فاطمه زهرا(س) را بهترین کمک در راه اطاعت از خداوند معرفی کردند.

وی با بیان اینکه مودت میان همسران، مهمتر از محبت آنان نسبت به یکدیگر و تضمین کننده یک زندگی پایدار در بین آنان است، یادآور شد: جایگاه محبت تنها در دل است اما مودت، عمقی به ژرفای روح انسان دارد و به معنای حقیقی، پیوند جسم ها و جان هاست و چنین پیوندی حتی پس از مرگ هم از بین نمی رود.
انتقام سخت، صرفا نظامی نیست

حجت الاسلام صالحی در پایان با اشاره به شهادت مظلومانه سردار سپهبد سلیمانی و حمله متقابل سپاه به مرکز نظامیان امریکا در عراق، تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی، نماد هویت تمدن اسلامی است لذا انتقام سخت از قاتل او صرفا انتقام نظامی نیست و تک تک ما در همه ابعاد تمدنی، نسبت به انتقام گیری مسئول هستیم.

گفتنی است، بیست و سومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی(طرح ملی همسفر تابهشت) از دی تا اسفندماه جاری در مشهد مقدس برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha