پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سردار امیر علی حاجی‌زاده

حوزه/ سردار حاجی زاده گفت: در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند؛ در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شاسی را فشار بدهید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، ظهر امروز در نشست خبری درباره سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی، آرزوی مرگ کردم و ای کاش می‌مردم و چنین سانحه‌ای را شاهد نبودم.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی خودمان را  با خداوند متعال معامله می کنیم و گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند، مطیع اجرای آن هستیم.

وی افزود: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سالهای گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود.

سردار حاجی زاده خاطرنشان کرد: نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند، بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

وی گفت: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

وی افزود: در چندین مرحله بالاترین سطح آماده باش به همه‌ی شبکه تاکید می‌شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می‌بردند؛ در چندین مرحله به همه‌ی سامانه‌ها اعلام می‌شود که موشکهای کروزی به سمت کشور شلیک شده و آماده باشند. سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شاسی را شما فشار بدهید.

سردار حاجی زاده گفت: مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود، یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.

وی تصریح کرد: در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود.

فیلم/ توضیحات سردار حاجی زاده درباره جزئیات حادثه سقوط هواپیمای مسافربری

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه صبح چهارشنبه از حادثه مطلع شدم و حدسم این بود که هواپیمای خود را زدیم، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح درباره این حادثه، قرنطیه کرده بود (به لحاظ اطلاع رسانی).من در اولین ساعت هایی که مطلع شدم (صبح چهارشنبه) به مقامات بالاترم اطلاع دادم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری، گفت: آنها بر اساس دانسته های خود عمل می کردند و اعلام می کنم که آنها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری و شرکت کشوری همه درست عمل کرده اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ما است و چون از نیروهای تحت امر ما است، ما باید جوابگو باشیم.

وی تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهانکاری نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا می‌دانیم. اینها هزینه شیطنت ها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همه جانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را می دادم چراکه پروازهای زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متاسفانه به دلیل تصمیم گیری عجولانه یک فرد چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمی خواهم کسی را متهم کنم، از دید من هر وقت شرایط جنگی می‌شود، باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد، اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آنها می‌خواستیم انجام می دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می کردند.

وی در پایان عنوان کرد: همان گونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می کردند، اما زمینه ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    متاسفانه صدای دشمن از حلقوم برخی بیرون می آید و بی پروا مجاهدان مخلص سپاه پاسداران را می کوبند، گویا فراموش کرده اند که امنیت کشور و آرامش روانی مردم مدیون مجاهدت های سبزپوشان سپاه است. گویا فراموش کرده اند که همین پاسداران جان برکف، هیمنه آمریکا را شکسته اند و اسرائیل کودک کش را در پشت دیوارهای بتنی زندانی کرده اند. گویا فراموش کرده اند که در سیل و زلزله و ... سروقامتان سپاه جلودار خدمت به مردم اند. گویا فراموش کرده اند که این ها خون دادند تا ما با عزت و شرف بمانیم. یادمان نرود حاج قاسم سلیمانی یکی از همین سبزپوشان فدایی اسلام، قرآن، انقلاب و مردم بود. پس مراقب باشیم با اظهار نظرهای احساسی و نسنجیده، حرف دل ترامپ و نتانیاهو از زبان ما خارج نشود.
  • عبدالله حسینی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    سردار عزیز مجاهدت های شما رو هرگز فراموش نمی کنیم. ننگ بر کسانی که عقده گشایی می کنند و بچه های فداکار سپاه رو تخریب می کنند.
  • عبدالهی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    سردار حاجی زاده اول صحبت هاش گفت که «ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی خودمان را با خداوند متعال معامله می کنیم»، پس بهتره ما هم در اظهار نظرها خدا و قیامت رو در نظر بگیریم و بی پروا حرف نزنیم و دشمن رو خوشحال نکنیم.
  • حميد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    سردار عزيز قدردان زحمات شما هستيم ومطمئن هستيم تا منافقين وخودي ها از پشت خنجر نزنند دشمنان هيچ غلطي نمي توانند بكنند مواظب برخي از خودي هايي كه در ظاهر ازسپاه تقدير و تشكر مي كنند بابت حمله موشكي به پايگاه امريكا ولي در باطن دستشان در دست امريكاست و هنوز كاسه پليد دشمن را ليس مي زنند و برايش دم تكان مي دهند اف بر منافقين
  • سلیمانی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    رحمت خدا بر شما قدردان زحمات شما هستیم
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    اگه سپاه نباشه ایران هم نیست زنده باد سپاه
  • محمدی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سردار فدایی داری، ما همه مخلصتیم. سردار حرف از مرگ نزن، دشمن خوشحال میشه. سردار مردم نمک نشناس نیستن و قدر مجاهدت های بچه های سپاه رو میدونن. سردار عزیز باز هم منتظریم بزنی تو دهن آمریکا و اسرائیل. مخلص بر و بچ سپاه
  • حسنی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    سردار یه دونه ای، فدات
  • مهدی یار IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    چشم دشمنات کور ان شاءالله