پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 881099
۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
صداقت

حوزه/ مبادا حرفی بگوئیم که ذره ای به نیروهای مسلح و سپاه و مقام ولایت خدشه ای وارد شود، کشور در شرایط حساس جنگی و موشکی و تهدیدات زیاد قرار دارد، دوستان سعی کنیم آب به آسیاب دشمن نریزیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس در یادداشتی با عنوان «آزمون صداقت» آورده است: نمی خواهم سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سامانه های دفاعی خودی را بی جهت توجیه کنم، بالاخره اشتباه بزرگی رخ داده و منجر به فاجعه ای شده که نزدیک به دویست نفر بی گناه را قربانی کرد که البته باید پیگیری حقوقی شود و می شود، ولی به چند نکته باید توجه کرد:

۱- پیوسته در طول جنگ های نظامی در دنیا اشتباهات عوامل انسانی حادثه آفریده که اگرچه مسؤولین امر باید برای این اشتباهات چاره ای بیندیشند اما چنین خطاهایی نمونه های زیادی در دنیا داشته است که حادثه بوئینگ فرودگاه امام نه اولین آنها و نه آخرین آنهاست.

۲- پس از داغ بزرگ شهادت حاج قاسم سیلی سخت سپاه به آمریکا، تسلایی بود برای مردمی که هم عزیزشان را از دست داده بودند و هم غرورشان شکسته شده بود، اما این حادثه مجددا کام مردم را تلخ کرد، ولی آنچه که دوراندیشانه باید به آن نگریست مراقبت از کلیت اقتدار نیروهای مسلح و سپاه است که به دور از احساسات هدایت شده دشمن باید مورد مراقبت ملی قرار گیرد چرا که همینانند که آسمان ایران را امن کرده اند و بارها و بارها جان خود را فدای امنیت کشور نموده اند، همانطور که خانم مولایی مدیر مدرسه بشری در قم که دختر و دامادش در واقعه ی هواپیمای اوکراینی شهید شدند اینگونه به مردم پیام داده است که:
«سلام علیکم
با توجه به صدور بیانیه نیروهای مسلح در مورد سقوط هواپیمای اکراین، بنده خودم یکی از داغداران و مصیبت دیدگان این حادثه بودم، ولی به همه عزیزان توصیه میکنم که مبادا حرفی بگوئیم که ذره ای به نیروهای مسلح و سپاه و مقام ولایت خدشه ای وارد شود، کشور در شرایط حساس جنگی و موشکی و تهدیدات زیاد قرار دارد، دوستان سعی کنیم آب به آسیاب دشمن نریزیم».

۳- ممکن است این انتقاد وارد شود که چرا پس از سه روز از حادثه واقعیت ماجرا برای مردم گفته شد؟ و چرا در این سه روز با صداقت با مردم رفتار نشد؟
با توجه به مجموع مصاحبه های مسؤولین در این چند روز به نظر می رسد مسؤولین هواپیمایی در این چند روز خودشان هم از علت واقعی اطلاعی نداشتند و اما مسئولان نظامی هم با توجه به پیچیدگی این حادثه لازم می دیدند که از مقامات بالاتر و مخصوصا مقام معظم رهبری کسب تکلیف کنند که این هماهنگی ها باعث شد مدتی زمان بگذرد لذا به محض اینکه حضرت آقا از ماجرا مطلع می شوند دستور می دهند که ابعاد ماجرا بررسی شود و نتیجه بررسی ها صادقانه با مردم در میان گذاشته شود چرا که «النجاة فی الصدق»، اتفاقا صداقت امروز در این ماجرا سرمایه بزرگی است که باید قدر آن را دانست.

۴- گویا برخی نگاهشان به استعفای مدیران یک نگاه استقلالی است؛ گوئیا هر مدیری که در مجموعه تحت امر او خطایی رخ دهد باید استعفا دهد تا دل مردم خنک شود اما به عقیده نگارنده استعفا در جایی کارآمد است که مدیر به مرحله ناکارآمدی رسیده و دیگر توان ادامه فعالیت را نداشته باشند، نه مدیری که در عین فعالیت و رو به جلو حرکت کردن ممکن است دچار خطا، آن هم خطای زیر دست نه خطای خودش بشود، اتفاقا این مدیر باید بماند و آن خطا را جبران کند طبق همین مبنا بود که با طرح استعفای وزیر وقت راه فقط به علت تصادف قطار سمنان تبریز مخالف بودم.

۵- در پایان فراموش نکنیم که کشور ما چهل سال است که با نظام سلطه در حال جنگ است و امروز به دلیل قدرت گرفتن نظام اسلامی و احساس خطر بیشتر دشمن این جنگ به حساس ترین نقطه خود رسیده است که هوشیاری، درایت و صبر بیشتر مردم را می طلبد.

خدای متعال در آیه ۱۴۰ سوره مبارکه آل عمران با اشاره به شکست مسلمانان در جنگ احد می فرماید:

«إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ».

ترجمه: اگر (در روز احد) به شما زخم و آسیبی رسید؛ به راستی به آن گروه (کافر نیز در روز بدر) زخم و آسیبی همانند آن رسید. و ما این روزها (ی شکست و پیروزی) را در میان مردم می گردانیم. و تا خداوند افرادی را که (واقعاً) ایمان آورده اند؛ معلوم بدارد، و از میان شما شاهدانی بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد.

ابتدا حق را بشناسیم و سپس جانانه از آن دفاع کنیم و مراقب باشیم ایمانمان در امتحان های پیچیده الهی نلرزد.

محمد استوار میمندی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha