پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سقوط هواپیمای اوکراینی

حوزه/ حجت‌الاسلام امینی موحد گفت: این سؤال هیچ‌گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد که «چرا با وجود نقص فنی، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین اجازه پرواز گرفت و چرا رئیس شورای عالی امنیت ملی، که در چنین مواقعی، مسئول لغو کلیه پروازهای غیرنظامی کشور است، دستور منطقه پرواز ممنوع را اعلام نکرد!».

حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد، کارشناس رسانه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، پیرامون حادثه دلخراش هواپیمای اوکراینی، اظهارداشت: قبل از هر چیز همان‌طور که هنگام شنیدن حادثه سقوط هواپیما تسلیت گفتیم، مجدداً با خانواده آن عزیزان و همه افرادی که داغدار این حادثه مصیبت‌بار هستند، ابراز همدردی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۲ نکته پیرامون حادثه سقوط بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی، وجود دارد، گفت: ساعات ابتدایی صبح جمعه یکی از حساس‌ترین ساعات در چهل سال گذشته انقلاب اسلامی‌بود و هر لحظه احتمال افزایش تنش با وجود تهدید ترامپ مبنی بر حمله به ۵۲ نقطه حساس ایران لحظه به لحظه بیشتر می‌شد، به همین دلیل بسیاری از مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری شمارش معکوس شروع جنگ جهانی سوم را رصد می‌کردند.

وی با اشاره به تهدیدهای مکرر ترامپ در صورت پاسخ موشکی ایران، ادامه داد: در واقع مهم‌ترین دلیل غیر مباشر در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، تهدیدات ترامپ و پروازهای مکرر جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های آمریکایی در مرزهای غربی ایران بوده است که البته در آینده‌ای نزدیک علاوه بر انتقام خون شهید سلیمانی انتقام خون این جان‌باختگان را نیز خواهیم گرفت.

حجت‌الاسلام امینی موحد، با بیان اینکه پدافند هوایی در آن زمان حساس، در آماده‌باش کامل قرار گرفته بود، افزود: این اتفاق حاصل خطای سهوی یک شخص در بازه زمانی تصمیم‌گیری ده‌ثانیه‌ای بوده است، یعنی پدافند تشخیص داده بود که هدف یک فروند موشک کروز است؛ فرض کنیم اگر شلیک نمی‌کرد و در واقع امر آن هدف هم، موشک کروز می‌بود، در تهران بزرگ فاجعه‌ای عظیم‌تر به وجود می‌آمد، در نتیجه بازهم بایستی سردار حاجی‌زاده را پشت تریبون در حال عذرخواهی می‌دیدیم.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: این برای اولین بار نیست که یک هواپیما در جریان نزاع‌های دو کشور به‌صورت سهوی هدف حمله قرار می‌گیرد و در بحبوحه جنگ معمولاً خطاهای انسانی وجود دارد؛ به‌طور مثال سال ۲۰۱۷ هواپیمای مالزیایی در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین با ۲۹۸ سرنشین توسط موشک روسی به اشتباه نابود شد، یا در جریان جنگ تحمیلی جنگنده شهید عباس بابایی توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و ایشان نیز به شهادت رسید.

وی با اشاره به تأخیر در اعلام علت اصلی حادثه، با تأکید بر اینکه عدم اطلاع‌رسانی چنین مسأله ای اشتباه بزرگ رسانه‌ای بود، اظهار کرد: آنچه موجب رنجش اذهان عمومی‌ شده تأخیر در اطلاع‌رسانی صحیح بوده است؛ یعنی می‌شد در حین بررسی‌های ستادکل نیروهای مسلح که ۴۸ ساعت به طول انجامید، به‌صورت ضمنی، خبر اصابت موشک را تأیید و تفصیل آن را به بعد از بررسی کامل موکول کرد.

حجت‌الاسلام امینی موحد، به پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص اشاره کرد و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح که «بروید صادقانه ماجرا را به مردم بگویید و بعد از عذرخواهی با عوامل برخورد قضایی کنید» نیز در فضایی که حتی پس از بررسی دو جعبه سیاه هیچ سندی جز گمانه‌زنی پیرامون اصابت موشک در دست نبود، حاکی از تعهد نظام به شفافیت و اهمیت دادن به جان انسان‌های بی‌گناه است.

این کارشناس رسانه، با بیان اینکه سردار حاجی‌زاده، اقدام بسیار ارزشمندی را انجام داده که تاکنون هیچ‌یک از مسئولان فعلی، جرأت انجامش را نداشته‌اند، افزود: با حضور رسانه‌ای و تشریح دقیق مساله توسط نفر اول پدافند هوایی سپاه (و نه نیروهای ذی‌ربط یا سخنگوی فلان سازمان) و همچنین پذیرفتن مسئولیت این اتفاق تلخ، سپاه درس بزرگی به مسئولین داد. فی‌الواقع ایران امروز، معنای واقعی مسئولیت‌پذیری را فهمید.

وی تصریح کرد: پذیرفتن اشتباه و دوری از پاس کاری هایی که صرفاً موجب رنجش دل‌های مردم می‌شود، نتیجه کنفرانس خبری سردار حاجی‌زاده بود.

حجت‌الاسلام امینی موحد اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت که پس از ترور نظامی و سخت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، حالا پروسه ترور نرم یکی از بزرگترین سرداران سپاه که توان موشکی کشور به دوش اوست، کلید خورده و باید مراقب باشیم که به دلیل یک اشتباه سهوی توسط یک شخص، کاری نکنیم که نیروهای مسلح ما در راه حراست از مردم و وطن لحظه‌ای تردید کنند.

وی گفت: داغ بزرگ این حادثه تلخ نباید ما را از عظمت کار مدافعان واقعی ملت و میهن و فداکاران بی‌ادعا در تقاص خون حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای ایران در مقاطع مختلف تاریخ و درهم کوبیدن هیمنه آمریکا لحظه‌ای غافل شد.

این کارشناس رسانه در پایان تصریح کرد: فارغ از همه مسائل این سؤال هیچ‌گاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد که «چرا با وجود نقص فنی، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین اجازه پرواز گرفت و چرا مرکز و یا دستگاهی که در چنین مواقعی، مسئول لغو پروازهای غیرنظامی کشور است، دستور منطقه پرواز ممنوع را اعلام نکرد؟».

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضایی IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    2 0
    سلام / توضیحات خیلی خوبی بود / با اجازتون در اینستاگرام منتشر می کنم
  • اعظم‌اژ ‌ AE ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    1 0
    حاجی‌زاده مرده
  • علی محمدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    4 0
    نکات دقیق و کامل بودند فقط اضافه میکنم آمریکا به کسی که ایرباس ایرانی را هدف قرار داد مدال شجاعت داد اما ما بواسط تعهد و مردم داری خاطیان رو به قانون می سپاریم