پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ترامپ

حوزه/ گردهمایی بزرگ مسلمانان تایلند در نشست بررسی اقدام تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی با عنوان "وقتی جنایتکار جهانی مرتکب جنایت جدید می‌شود" و جوانب آن در خاور میانه به همت مرکز اطلاعات اسلامی در بانکوک برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گردهمایی بزرگ مسلمانان تایلند در نشست بررسی اقدام تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی با عنوان "وقتی جنایتکار جهانی مرتکب جنایت جدید می‌شود" و جوانب آن در خاور میانه به همت مرکز اطلاعات اسلامی در بانکوک برگزار شد.

در این گردهمایی که با پخش مستند شهادت سردار سلیمانی و تصاویری از نماز و تشییع پیکر ایشان همراه بود، اندیشمندان و تحلیلگران مسلمان این کشور در حمایت از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ومواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا به ایراد سخن پرداختند.

وقتی جنایتکار جهانی مرتکب جنایتی جدید میشود

الیاس کیاتیتارای صاحبنظر تحولات خاورمیانه و مدیر جلسه، طی سخنان آغازین مقاومت و مبارزه با نظام سلطه را از تعالیم الهی برشمرد و افزود : جهان همواره شاهد ظلم و ستم زورگویان و مستکبران در تاریخ بشر تا به امروز بوده است. آن زمان انبیا الهی مانند حضرت موسی (ع) با طاغوت آن زمان فرعون در مبارزه بود و خداوند سبحان به موسی گفت نزد فرعون برو و بر او قیام کن. این نشانه این است که در برابر ظلم و ستم سکوت جایز نیست، در عصر حاضر نیز فرمان الهی همان است و باید با طاغوت زمان مقابله کرد و اگر از سوی نظام سلطه ظلم و ستمی وارد شود، باید در برابر آن مقاومت شود.

پرفسور زین العابدین سامشای ویرولپان

پروفسور زین العابدین سامشای ویرلپان ژنرال بازنشسته ارتش این کشور ابتدا شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش را تسلیت گفت و اظهار داشت : حاج قاسم یک قهرمان بود و نقشی اساسی در از بین بردن داعش داشت. وی فردی بود که ادعا کرد داعش را ازبین می‌برم و این کار را انجام داد، امریکا هم ادعا کرد داعش را ازبین می‌برد، همزمان با ورود داعش به خاورمیانه، امریکا هم با ادعای مبارزه با داعش وارد آن منطقه شد. اما دروغ گفت و داعش را ازبین نبرد.

وی با اشاره به تشیع حماسی پیکر سردار سلیمانی افزود : سوگواری مردم در اثر علاقمندی به حاج قاسم سلیمانی بسیار چشمگیر بود و این در میزان استقبال مردم در مراسم تشیع قابل درک بود. مطمئناً ایرانیان با دقت و هوشیاری عمل می‌کنند و اراده استوار ایشان نسبت به انتقام سخت در اثر شدت ناراحتی به سمت اقدامات غیرقانونی غلبه و سوق پیدا نمی‌کند. به جهت اینکه این واقعیت را رهبر ایران با هوشمندی تمام می داند و مردم هم مطیع فرمان او هستند.

وی ادامه داد : البته چون من هم مانند سردار سلیمانی سرباز بودم، از دیدگاه نظامی می‌گویم که طبعاً ارتش امریکا دارای امکانات و توان نظامی است، اما اگر جنگ بین دو کشور رخ بدهد، ایران هم در این شرایط به مواضع همپیمانان آمریکا حمله کرده و به تعبیری دست و پای امریکای جنایتکار به ویژه اسرائیل را قطع خواهد کرد. همینطور عربستان که یک گاوشیرده آمریکا است. وی با اشاره به مواضع چین و روسیه افزود : اقدام آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی کاملا اشتباه و غیر قانونی بود و از منظر قوانین بین الملل به کشور عراق تجاوز کرده است. سفر حاج قاسم سلیمانی به عراق نیز بنابر دعوت رسمی دولت عراق انجام گرفته بود.

موک سلیمان (نماینده سابق پارلمان)

موک سلیمان نماینده سابق پارلمان به عنوان سخنران بعدی ترس آمریکا از انقلاب اسلامی ایران را عامل اصلی در درگیری با ایران دانست و افزود : اقدام ترامپ یک جنایتکار آشکار است، در حالیکه ایران در حمایت از منابع و فرهنگ خود ایستادگی و مقاومت کرده است. تایلندی ها قبلا کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران را کشور تروریستی می پنداشتند، اما امروز برای دانشمندان ما روشن گردید که این امریکاست که در حال ترور و جنایت است. وی در ادامه متذکر شد : من گمان دارم امریکا دیگر جنگی را اعلام نمی کند، چون در نتیجه جنگ بیشتر ضرر و خسارت میبیند تا منفعت.

عمران مألولیم

عمران مألولیم از مسئولین دفتر شیخ الاسلام تایلند نیز گفت : جمهوری اسلامی ایران از این نظر که یهود و نصارا را به هم‌پیمانی و دوستی خود نمی گیرد، عمل به فرمان خداوند می کند و برای من مستحق قدردانی و ستایش است. وی افزود : صبر و مقاومت به پیروزی خواهد رسید حتی اگر در ظاهر در جنگ پیروز نشویم. در حالیکه از نظر اعتقادی و ایدئولوژی پیروز هستیم. تداوم مقاومت ایران روزی امریکا را ضعیف و تنها می گرداند. کشتن افراد (بیگناه) در دین اسلام تأکید و فرمان داده نشده بلکه صرفاً برای حفظ جان و مال توصیه و امر شده است. در عین حال که شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی باعث به بار نشستن جوانه های بیشمار در دل توده های مردمی شده است.

وشارا  ویودم

آقای واشار ویدوم به عنوان سخنران بعدی گفت : نقشه ترور سردار قاسم از قبل صادر شده بود، اما هیچ کسی جرأت نداشت تا اینکه ترامپ این نقشه را پیاده کرد، چرا ترامپ جرأت و جسارت این کار را پیدا کرد؟ چون ترامپ گمان می‌کرد که برای کشورش منافع دارد و می تواند ایران را به مذاکره بکشاند.

عبدالرحمان مقیم

عبدالرحمان مقیم استاد دانشکده علوم سیاسی نیاز نخست و امروز جامعه مسلمانان را همدلی و همگرایی دانست و افزود : امروز تنها باید درباره وحدت و همکاری بین مذاهب صحبت کرد. وی در ادامه تلقی های نادرست مسلمانان از این اقدام تروریستی آمریکا را نتیجه عدم اطلاع از واقعیات نهفته در پس این رویدادها جهان اسلام و مشخصاً خاورمیانه دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha