پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت پیمان

حوزه/ دبیر شورای دین‌پژوهان کشور گفت:وجدان های سالم جامعه می دانند که پذیرش مسئولیت از سوی یک نهاد چه سپاه باشد چه دولت اگر بدون تحقیق و عجولانه باشد به همان اندازه مذموم است‌ که فرار کردن از آن مذموم است.

آیت پیمان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با بیان این که سؤال منتقدان دلسوز و بهانه معاندان آشوب طلب هر دو یک چیز است و آن اینکه چرا سپاه خبر اصابت موشک را همان روز  اول اعلام نکرد؟ گفت: آنچه تا اینجا معلوم شده و این سؤال را در جامعه تقویت کرده، نفی قاطع اولیه دخالت پدافند در سقوط هواپیما بود و کسانی که در چنین حالتی به خود حق دادند تا بدون تحقیق و بررسی، تصورات شخصی خود را به حساب موضع نظام و سپاه بگذارند باید پاسخگو باشند.

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور ادامه داد: انتظار می رود تمامی کارشناسان، مدیران و مسئولان دولتی و نظامی که با قاطعیت نفی می کردند و آنانکه می دانستند و درنگ بیش از حد در بیان حقیقت کردند به نحوی محاکمه عادلانه و علنی بشوند که بعد از این، رویه غلط اظهار نظرهای غیرکارشناسی در امور حساس و حیاتی برای همیشه در جامعه اسلامی ما منسوخ شود.

وی با بیان این که مردم اظهارات دولتی ها و رسانه ها را در خصوص علت سقوط هواپیما، نظر نظام یا سپاه تلقی کردند، گفت: این مسأله موجب بدبینی همگانی شده است.

پیمان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که وجدان های سالم جامعه می دانند که پذیرش مسئولیت از سوی یک نهاد چه سپاه باشد چه دولت اگر بدون تحقیق و عجولانه باشد به همان اندازه مذموم است‌ که فرار کردن از آن مذموم است، اما بطور بدیهی می شد در همان اول کار احتمال اصابت را نفی نکرد و دعوت به صبر و انتظار برای نتیجه بررسی نمود و دریغ که این مقدار درایت و تدبیر در کار نبود.

وی با اشاره به این که امروز فرزندان با اخلاص مردم مثل سردار حاجی زاده و سردار سلامی می توانند به لحاظ شخصیت حقیقی خود بگویند من می پذیرم که حتی محاکمه شوم،  اما این به معنای پذیرش مسئولیت نیست و اعتبار حقوقی ندارد چون بین عامل شلیک پدافند تا او چندین سلسله مراتب وجود دارد و چندین احتمال دیگر نیز در مسائل جنگ الکترونیک و سایبری دشمن در میان آمده است، افزود: اما باید بدانیم که فرماندهان فداکار ما امروز برای صیانتِ جامعه از فتنه های اشرار و معاندان، با پذیرش بی قید و شرط مسئولیت، فداکاری تحسین برانگیزی کرده اند.

رئیس مجمع شیعه شناسی ادامه داد: دشمنان خارجی و داخلی ما بر این حقایق هم چشم می بندند که دولت های جهان و بخصوص آمریکا و اسرائیل و روسیه که موارد مشابهی را مرتکب شدند، چنین امری را به پس از تحقیقات موکول کردند و در برخی موارد مشابه هیچ وقت حقیقت را نگفتند و مسئولیت هم نپذیرفتند و پس از سالیان نیز عذرخواهی نکردند و برای حفظ روحیه نظامیانشان به آنان مدال شجاعت و جایزه هم دادند.

وی تصریح کرد: امروز اگر دیرهنگام است، اما گفته می شود که تأخیر پیش آمده ناشی از زمانبری تحقیق بوده است خصوصا که علت تشخیص هواپیما به عنوان کروز توسط اپراتور پدافندی همچنان سؤال برانگیز است و احتمال جنگ سایبری از احتمالات قوی مورد بررسی می باشد.

پیمان اظهار داشت: تا آنجا که از قوانین مطلع هستیم می دانیم که به لحاظ اداری و سیاسی نهادهای نظام حق ندارند در اعلام چنین اخبار خامی خودسرانه عمل کنند و سپاه هم حق نداشت که فوری خود را خارج از نهاد حکومت، مسئول معرفی کند، مگر زمانی که تحقیقات کامل شود و براساس روال رسمی و قانونی تصمیم گیری و عمل شود.

وی ادامه داد: بر این اساس بود که سپاه طبق روال و سلسله مراتب به ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع رسانی لازم را کرده است و باید منتظر انجام تحقیقات و دستور مقامات بالاتر به خود می ماند و  این دستور زمانی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح اعلام شد توسط سرداران سپاه اطاعت شد، اما گویا در دنیای معاندین سپاه، عنصر انصاف، وجدان و عدالت وجود ندارد و حتی ذره ای به عامل اولیه و علت العلل این مصیبت های جانسوز که آمریکای جنایت پیشه است نگاهشان معطوف نمی شود.

دبیر شورای دین‌پژوهان کشور با بیان این که ستاد کل هم پس از تحقیقات اولیه و تشکیل شورای امنیت ملی ملزم به اطلاع رسانی های اولیه بوده است چون این ستاد هم در چنین موضوع شبهه ناکی حق اعلام نظر بدون تحقیق و بدون تأیید شورای عالی امنیت ملی را نداشت، خاطرنشان کرد: از این رو علت تأخیر عقل پذیر و منطقی است، اگر دولت و سازمان هواپیمایی قاطعانه نفی نکرده بودند.

وی با اشاره به این سؤال که اکنون برای حامیان مردمی سپاه این مطالبه ایجاد شده است که آیا ستاد کل به این قطعیت رسید که علت اصلی بروز حادثه سپاه است یا تحت فشارهای اجتماعی موضعی تسکین دهنده اتخاذ نموده است؟، گفت: برای ما روشن است مطالبی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح و یا سردار حاجی زاده اعلام شده به دلیل آن است که دشمن فضای سیاسی را ملتهب کرده و در حالی که هنوز معلوم نیست که مسئول اصلی سقوط سپاه است یا نه، برای آرامش عمومی و تسکین احساسات جامعه، سردار موشکی سپاه چنین مطالبی را فرمودند و گرنه روال اصلی همان است که بیان شد.

پیمان افزود: اینک که شواهد و قرائنی قوی وجود دارد که حادثه ناشی از خرابکاری یا نفوذ و یا جنگ الکترونیک دشمن بوده باشد، این سؤال را به صورت جدی مطرح می کنیم که آیا سپاه و سردار حاجی زاده حتی در این زمان باید اینگونه مسئولیت را می پذیرفتند یا صرفا به دلیل ایجاد آرامش در جامعه چنین از خودگذشتگی را انجام داده اند؟

وی تصریح کرد: در این شرایط حساسِ جنگی و رویارویی مستقیم با آمریکای جنایتکار، و احتمال گسترش جنگ نظامی، هر گونه آشوب طلبی و اغتشاش اجرای نقشه دشمن و خیانت نابخشودنی به مردم است و آحاد مردم ما بخصوص جوانان و دانشگاهیان اگر دلبسته خاک و میهن و ملتشان هستند، باید به جای متهم کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا دیگر نهادها، معقولانه مطالبه گری نمایند و منتظر اعلام نتیجه تحقیقات کامل باشند. «.... والله خیر الماکرین».

313/60

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha