جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی : اگر ایمان واقعی داشته باشید، دیگر احتیاجی به چله گرفتن و گشتن دنبال امام زمان(عج) نیست، بلکه حضرت به دنبال ما خواهد آمد و این مطلب در بسیاری از روایت تاکید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»  از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی در مراسم بزرگداشت سانحه هواپیمای اوکراینی که با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) تهران برگزار شد، با بیان اهمیت ایمان در کلام الهی، گفت: در قرآن کریم ۸۸۷ بار کلمه و بحث ایمان تکرار شده است و غالبا هیچ صفحه ای از صفحات قرآن نیست که از مسئله ایمان صحبت نکرده باشد.

وی افزود: باید دقت شود که  برای یک کلمه و یا یک مسئله در قرآن این تعداد تکرار وجود دارد، همین نشان دهنده اهمیت والای این قضیه است که در قرآن کریم بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی اظهار کرد: همه شاخصه های قرآن در مسئله ایمان خلاصه می شود و همه رهآورد قرآن نیز همین ایمان است.

وی ادامه داد: مسئله ایمان در قرآن مسئله پیچیده ای است، به طوری که در سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۱۳۶ خداوند می فرماید (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا) ای کسانی که فکر می کنید ایمان آورده اید ایمان بیاورید! خداوند در این آیه متذکر این مطلب است که افراد باید در مسیر ایمان حقیقی قدم بردارند و با بیان الفاظ صِرف نمی توان به ایمان حقیقی دست یافت.

وی در ادامه با بیان آیه ۲۸ سوره مبارکه حدید، توضیح داد: (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا بترسید و به پیامبرش ایمان بیاورید). در واقع خداوند در این آیه نیز تاکید بر ایمانی می کند که حقیقی باشد و بعد از ایمان آوردن افراد باز تاکید به ایمان می کند. منظور ایمان حقیقی است که فرد را به سمت قرب الهی رهنمون کند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی ادامه داد: در سوره مبارکه یوسف آیه ۱۰۶ خداوند با بیان دیگری این ایمان حقیقی را بیان میکند. در این آیه خداوند می فرماید اکثر کسانی که ایمان آورده اند ایمانشان همراه با شرک است! و در واقع خیال ایمان در این افراد شکل گرفته است.

وی افزود: پس اگر حقیقت قرآن ایمان شد، باید مرز ایمان حقیقی و غیر حقیقی را شناخت و در واقع باید مرز ایمان حقیقی و ایمان داعی را شناخت که قرآن به این قضیه اهمیت بالایی می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان رویدادی از تاریخ اسلام اظهار داشت: یک عده از اعراب نزد پیغمبر(ص) آمدند و گفتند که یا رسول الله ما ایمان داریم. در این لحظه و بدون هیچ فاصله به پیغمبر(ص) وحی شد که ای پیغمبر بگو شما ایمان ندارید! بلکه قالوا اسلمنا.

وی با بیان شاخصه های مومن حقیقی در روایات اهل بیت(ع) تاکید کرد: طبق روایات و تاکیدات حضرات معصومین(ع) افرادی به مقام ایمان حقیقی دست می یابند که در لحظه لحظه زندگی گوش به فرامین این بزرگواران باشند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: خیلی از افراد به حضور امام معصوم(ص) می رسیدند، ولی در امتحانات ساده نیز نمی توانستند نمره مومن حقیقی را کسب کنند و در واقع در یک ایمان خیالی به سر می بردند و با گوشزد امام معصوم(ص) متوجه ایمان سست خود می شدند.

وی تاکید کرد: صاحب الزمان(عج) ۳۱۳ نفر مومن حقیقی می خواهد و چطور می شود که در بین ما این تعداد برای یاری او پیدا نمی شود؟

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پایان تاکید کرد: اگر ایمان واقعی داشته باشید دیگر احتیاجی به چله گرفتن و گشتن دنبال امام زمان(عج) نیست، بلکه حضرت به دنبال ما خواهد آمد و این مطلب در بسیاری از روایت تاکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha