جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روسیه ۴

حوزه/ اداره ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه مجازی المصطفی، نشست «آشنایی با ظرفیت‌های علمی و فرهنگی روسیه» را با حضور مدیر منطقه‌ای جامعةالمصطفی در روسیه برگزار نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین طاهایی، با اشاره به جمعیت اندک روسیه در مقایسه با وسعت بسیار زیاد آن، جمعیت مسلمانان این کشور را براساس آمارهای اعلام‌شده، چهارده‌میلیون تا پانزده‌میلیون دانست که سه‌میلیون نفر آن پیرو مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) هستند.

وی ادامه داد: در این کشور، افزون بر اسلام، مسیحیت ارتدکس نیز پیروانی دارد.

مدیر منطقه‌ای جامعةالمصطفی در روسیه با اشاره به گسستگی تار و پود دین‌داری در این کشور، به دلیل حکومت طولانی‌مدت کمونیسم، افزود: معمولاً ارتدکس‌ها تعصب دینی زیادی دارند. از دیگرسو، پس از ظهور جریاناتی مانند سلفی‌ها، داعش، طالبان و...، پیروان مذاهب مختلف اسلامی نیز تعصب دینی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهایی، در ادامه، با بیان این که حکومت روسیه، فدراتیو است و تقسیم‌بندی‌های مختلفی دارد، اظهار داشت: دومای مسکو قانون وضع کرده که طبق آن، ساخت هر مسجدی در مسکو غیرقانونی است. البته در جمهوری‌های اسلامی مانند داغستان و چچن، توسعه مراکز اسلامی مشکلی ندارد و اجازه تأسیس مسجد صادر می‌شود.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، درباره آموزش دینی در روسیه بیان کرد: در روسیه، نظام دانشگاه‌ها، انستیتوها و آکادمی‌های اسلامی، نظام مقاطع است و مدارکشان فقط برای تأسیس مراکز دینی اعتبار دارد.

مدیر منطقه‌ای جامعةالمصطفی در روسیه تصریح کرد: تعداد بسیار کمی از جمعیت روسیه به آموزش‌های دینی علاقه‌مندند. با این حال، جامعه مسلمانان روسیه به مباحثی در زمینه فلسفه اسلامی، اخلاق و تاریخ بسیار علاقه دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهایی، ارائه آموزش‌ در این عرصه‌ها را لازم دانست و با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با دیگر مراکز اسلامی در زمینه آموزش‌های اسلامی در فضای مجازی، خاطرنشان ساخت: از دیگر عرصه‌هایی که روس‌ها بسیار به آن علاقه دارند، آموزش زبان فارسی است.

وی، ضمن تأکید بر اهمیت آموزش‌های مجازی کوتاه‌مدت، ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت را مناسب زندگی پرمشغله مردم روسیه برشمرد و گفت: یکی از راه‌های ارائه مطالب آموزشی، استفاده از برنامه‌هایی است که در برخی اپلیکیشن‌های موبایلی در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند آکسفورد، دوره‌های مختلف در موضوعات گوناگون اجرا می‌کنند و بدین ترتیب، می‌توانند آموزش‌های مدنظر خویش را به مخاطبانشان عرضه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha