پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رسول جعفریان

حوزه/ تالیف کتاب حیات سیاسی امام رضا(ع) را سیدجعفرمرتضی در اوایل انقلاب اسلامی نوشته است. این حاکی از نگاه جدی او به زمینه سیاسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان پیش از ظهر امروز در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تاریخ اندیشه در ایران ضعیف است و هنوز هم به عنوان سنت علمی خوب شکل نگرفته است، اظهار کرد: علت این مسئله به عدم علاقه به شناخت اندیشه های گذشتگان به لحاظ تاریخی برمی گردد درحقیقت ما بیشتر در حال ساختن افکاری هستیم که خودمان به آن اعتقاد داریم وعلاقه نداریم بدانیم که فقها و علمای گذشته ما چه افکار و دیدگاه هایی داشتند.

این کارشناس تاریخ با اشاره به این که برای یافتن حقیقت راهی جز توجه به بحث تاریخ اندیشه نیست، گفت: رجال صاحب اندیشه را باید در بستر تاریخی و فکری و زمانی خودشان باید یک زندگینامه تشکیل دهیم و ببینیم در بستر زمانی خود در مواجهه با مشکلات در چه مسیری حرکت کرده و به سئوالات و شبهات چگونه پاسخ می دادند؟

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علامه سیدجعفر مرتضی دارای زایش فکری بوده است، گفت: حوزویان را باید به افراد فعال و غیرفعال تقسیم کرد و حتی دانشمند و اندیشمند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان به تعریف افراد اندیشمند پرداخت و افزود: اندیشمند کسانی هستند که آن دانش را در رابطه با نگرانی ها و دلمشغولی ها و کنکاش های ذهنی خود بکار گیرند در حالیکه چهره های فعال دانش فراوانی دارند اما به پرسش های کمی پاسخ می دهند درعین حال خلاقیت فکری، جرات و جسارت دارند، اهل ریسک هستند، ایده های تازه ای می دهند و برای حل مشکلات زمان خود زحمت بسیار می کشند، اینها از زمان خود جلوترند اما ارتباط افراد دانشمند با جامعه کم است و تنها گنجینه علم هستند.

وی ادامه داد: دانشمندانی که در مسیر تاریخ تفکر و اندیشه هستند، یکسری پرسش هایی دارند که افرادی که آن زمان را درک نکردند متوجه آنها نیستند یعنی اگر ما سابقه معهد و فروغ ابدیت را نداشته باشیم، نمی دانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: یکسری سئوالات تاریخی است که امثال سیدجعفر مرتضی باید پاسخ دهند و یکسری سئوالات روز است که گاهی در یک دهه پیش می آید، گاهی در یک نسل است و گاهی در طی قرن ۲۵ ساله اتفاق می افتد که می شود آثار این افراد را متناسب با شرایط کار کرد.

کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به آثار استاد شهیدی و سید جعفرمرتضی و برخی معاصرین در مورد ابوذر گفت: سیدجعفر مرتضی می خواست نشان بدهد ابوذر با فساد مبارزه می کند اما با مالکیت مالکیت خصوصی درگیر نیستند اما دیگران درحال بیرون آوردن نوعی نظام سوسیالیسم اقتصادی از دل رفتارهای ابوذر و عثمان بودند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان با بیان اینکه بسیاری از سید جعفر به عنوان متکلم شیعی یا مورخ صحبت می کنند، تصریح کرد: همه ما متکلم هستیم، در حوزه نه فیلسوف داریم نه تاریخ اندیشه خوان خوبی داریم بلکه همه ما دفاع از دین می کنیم و اشکالاتی که به دین و مذهب کردند پاسخ می دهیم و اگر اشکالی کردیم به سید جعفر مرتضی به این دلیل است که همه هدفشان اقناع افکار جامعه است به این صورت که بیان کنند، اندیشه های رایج در مورد دین و مذهب صحیح است.

وی ابراز داشت: آنچه روشن است اینکه سید جعفر یکسری حقایق را با نگاه به مصادر روشن نمود و ابوذر را از دست توهمات یک قرن قبل نجات داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سید جعفر با قدرت حدس و خلاقیت خود گامهای بلندی برداشت، گفت: به طور کلی در چارچوبی هستیم که همه باید به این سمت پیش برویم درعین اینکه فرضیه های خود را داریم و به بیشتر از اقناع فکر نمی کنیم.

کارشناس مسائل تاریخ با اشاره به تالیف کتاب حیات سیاسی امام رضا توسط سیدجعفرمرتضی در اوایل انقلاب اسلامی ابراز داشت: این حاکی از نگاه جدی او به زمینه سیاسی است و این کار وی خیلی باارزش بود.

وی ادامه داد: افکار سید جعفر با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابی تر شد و برای حل مشکلات نظام کارهای جدی انجام داد و سالهای متمادی به خاطر حل مشکلات حکومت ایجادشده در ایران، سعی کرد چارچوب اخلاقی برای نظام درست کند و بویژه در سال ۶۰ در بخش جهاد، کتابی با موضوع مبدا مقابله با مثل نوشت که این خود حل مساله بود.

این استاد حوزه و دانشگاه به دیگر آثار و فعالیتهای علامه سیدجعفر مرتضی اشاره کرد و گفت: بیت المقدس ارزشی که برای سنی ها داشته برای شیعیان نداشته است و این کاملا در آثار ماست؛ سیدجعفر مرتضی در رساله ای نوشت که بیت المقدس این مسجدی نیست که در زمین است بلکه جایی در آسمان است و این دست وهابی ها افتاد و من حق را به ایشان می دهم که در کتاب های ما زیارت بیت المقدس توصیه نشده است گرچه نمی دانم مساله فلسطین در افکار ایشان بوده است یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین جعفریان ادامه داد: همین نظریه سبب چالشهای جدی شد و بعد از آن مقاله ها و رساله های زیادی در مورد بیت المقدس نوشته شد و شاید به دلیل همین بحرانی که به وجود آمد سیدجعفر مرتضی اجازه انتشار مجدد کتاب خود را نداد.

کارشناس تاریخ اسلام  با بیان این که سید جعفر متکلمی بود که از تاریخ خوب استفاده می کرد، خاطرنشان کرد: افرادی که در بین ما هستند از نظر تاریخ اندیشه ای بسترهایی برای تاثیرگذاشتن و تاثیرگرفتن دارند که فهم زندگی آنها بدون تاریخ اندیشه ممکن نیست.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha