جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/آیین نکوداشت علامه سیدجعفرمرتضی عاملی

حوزه/ سیدجعفر مرتضی اولین کسی است که متوجه شده شکستن بت ها دوبار بوده است که اولین آن لیله المبیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد پیش از ظهر امروز در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: سیدجعفر مرتضی روح لطیفی داشت و بسیار متواضع و فروتن بود؛ او به تاریخ و بحث های تاریخی به صورت جریانی نگاه می کرد و پیوندهایی که بین حوادث ایجاد می کرد در کشف دستهای آلوده و نشان دادن چگونگی کارکرد آنها خیلی مهم بود.

این محقق افزود: مهمترین نکته ای که آن عالم به آن توجه داشت، بازی جریان اموی با تاریخ اسلام بود، گرچه افراد دیگری هم به این مساله پرداختند اما ایشان اولین کسی بود که این مساله را از نگاه و زاویه دیگری مورد بررسی قرار داده و این جهالت ها را پیگیری و معرفی کرد.

این استاد حوزه ودانشگاه  با اشاره به روایات جعلی پیرامون تاریخ اسلام گفت: براساس ده ها مفسر و مولف و مورخ و صحابی در دل تاریخ اسلام کار کردند و برخی اوقات این نقل ها اینقدر زیاد است که برخی بزرگان ما جرات نزدیک شدن به آن را ندارند اما سیدجعفر مرتضی توانست از کنار انبوه این نقلها بگذرد و به اصل قصّه برسد.

این محقق افزود: مرحوم سیدجعفر مرتضی مفسر قابل توجهی بود و در سال های اخیر هفته ای دو روز به دفتر حزب الله می رفت و تفسیر می گفت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اضافه کرد: ایشان در بحث تفسیر یک آیه، آنها را به یک بستر تاریخی پیوند می زد؛ به عنوان نمونه در سوره ضحی ماجرای فترت را بحث کرده و نشان داده که هیچ پایه تاریخی ندارد.

وی با اشاره به داستان سفر پیامبر اکرم در نوجوانی و ملاقات با بحیرای مسیحی اشاره و ادامه داد: سیدجعفر مرتضی حواشی داستان بحیرا را نمی پذیرد و اصل آن را هم مشکوک می داند. ایشان از نظر تاریخی ثابت می کند که ابوبکر در این سفر همراه پیامبر نیست و امکان ندارد وجود داشته باشد.

این پژوهشگر عنوان کرد: استفاده و مراجع به منابع جنبی یکی از ویژگی های سید مرتضی است و با مراجعه به همین ها ثابت کرده است که لغت «عاشورا» بعد از شهادت سیدالشهداء ایجاد شد و به طور کلی عاشورا کلمه ای مربوط به بعد از اسلام است و در جاهلیت وجود نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد گفت: سیدجعفر مرتضی اولین کسی است که متوجه شده شکستن بت ها دوبار بوده است که اولین آن لیله المبیت است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: آن تاریخ نگار شخصیت بی نظیری بود و شاید از هر زاویه ای نگاه کنید همسان او دیده شود اما مجموع شخصیت او را ببینید همچون او وجود ندارد، ایشان در تحقیق و تتبع خود تا این اواخر از کامپیوتر استفاده نمی کرد و این قدرت تتبع واقعا حیرت آور است.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha