پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/آیین نکوداشت علامه سیدجعفرمرتضی عاملی

حوزه/ جای کتاب جامع پیرامون تاریخ شیعه در حوزه شیعی خالی بود و سیدجعفر مرتضی با کتاب تاریخ اسلام خود این خلا را پر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی پیش از ظهر امروز در آئین نکوداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی که در سالن شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: سال ۱۳۵۰ که بنده از حوزه نجف به قم آمدم، ایشان هم در قم بودند، شب های پنجشنبه در جلسه هفتگی دفتر آیت الله سید محمدمهدی روحانی حاضر می شدیم و فروعاتی مطرح می شد؛ ایشان هم به روال جلسات فقهی، فرعی را مطرح می کردند و فرصتی نمی دادند که بحث دیگری شود و من به دلیل همسایگی از این مجلس استفاده می کردم.

این استاد حوزه ودانشگاه اضافه کرد: در دوران بعثی ها، سید جعفر مرتضی مدت کمی به نجف مشرف شده بودند و بعثی ها نسبت به طلاب عرب زبان بویژه طلاب لبنانی فشار وارد می کردند و توقع همکاری را داشتند و لذا ایشان از حوزه نجف به قم مشرف شدند.

این کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: در همان ایام شش روزه ای که بعثی ها به آقایان مهلت داده بودند که با آنها همکاری کنند یا از عراق بروند، دیدم که طلاب برای استخاره نزد مرحوم سید اعلاء سبزواری می رفتند، استخاره ایشان هم قرآنی بود و من خیلی این جمله را از ایشان شنیدم؛ بویژه بعد از گذشت شش روز مهلت که وسیله خروج از نجف به راحتی مهیا نبود و عده زیادی بدون اختیار جا ماندند، که می گفت: «چون اکثر استخاره ها خوب آمده بنظرم رسیده است کسانی در این دو حوزه بوده و هستند که نمی خواهند جدا شوند و به حوزه دیگری بروند اما خداوند خواسته است که میان این دو حوزه تلاقی افکاری انجام گیرد». بنابر این کلمه ایشان آثار و برکاتی بر حوزه ها مترتب شد و عده ای از حوزویان نجف به قم مشرف شدند و منشا آثار و برکات فراوانی شدند بنابراین خوب است پایان نامه ای در مورد تاریخ و آثار و برکات حوزه ها بنویسد.

وی به زمان قلم به دست شدن سیدجعفر مرتضی در زمینه تاریخ اشاره کرد و گفت: بعد از آمدن عده ای از طلاب نجف به قم، محدود دراسات الاسلامیه ای راه افتاده بود و از ایشان خواستند تاریخ اسلام را با دید تشیع تدریس کنند و برای نشان دادن آسانی این کار کتاب فروغ ابدیت آیت الله سبحانی را به ایشان پیشنهاد کردند که ایشان ابتدا پذیرفته بودند و بعد به یکسری اختلافات نظر با ایشان برخورد کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با اشاره به پاسخ حضرت آیت الله سبحانی در کتاب دوجلدی فروغ ابدیت به مقاله فروغ جاویدان در مکتب اسلام گفت: سیدجعفر مرتضی معتقد بودند که اشتغالات اصلی ایشان در فقه و اصول است و تاریخ اشتغالات فرعی ایشان است.

این محقق ادامه داد: سیدجعفر مرتضی تصمیم گرفتند کار را از سر بگیرند، به طور اتفاقی همان ایام مقاله ای راجع به منشا تاریخ هجرت نوشته شده بود و بین سید جعفر مرتضی و حضرت آیت الله سبحانی اختلاف نظری افتاد.

استاد تاریخ اسلام عنوان کرد: تا پیروزی انقلاب، چهار جلد در چاپخانه خیام چاپ کردند و بعد از انقلاب دو کتاب دیگر هم نوشتند و در انتشارات جامعه مدرسین تمام ۶ جلد چاپ شد.

وی با اشاره به دوره تاریخ اسلام علامه مجلسی در سه قرن پیش تاکید کرد: جای کتاب جامع پیرامون تاریخ شیعه در حوزه شیعی خالی بود و سیدجعفر مرتضی با کتاب تاریخ اسلام خود این خلا را پر کرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha