جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
photo_2020-01-15_15-40-26.jpg

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به نقش اساتید در تربیت طلاب، گفت: مدیری که مربی باشد قطعاً اساتیدی را برای طلاب انتخاب می کند که خود استاد هم مربی باشد و هم پدری دلسوز و مهربان برای طلاب و چنانچه مدیر این مسائل را رعایت کند قطعاً تحول معنوی و علمی در حوزه های علمیه اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در نشست تخصصی «آسیب شناسی تهذیبی و تربیتی» که صبح امروز در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد، با بیان این که مدیران مدارس علمیه باید مربی هم باشند، گفت: مدیری که مربی است باید در ارتباط دائم با طلبه باشد تا آن ارتباط تربیتی و اعتماد شکل بگیرد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور با بیان این که نیکو سخن گفتن اثر تربیتی در طلاب دارد، افزود: در همین رابطه خداوند متعال در قرآن می فرماید «و قل لعبادی یقول التی هی احسن؛ بندگان من زیباترین سخن را بر زبان جاری می کنند» چنانچه ما عامل به قرآن هستیم باید با زیباترین سخنان با طلاب ارتباط بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تاکید بر این که در مباحث تربیتی مدیران حوزه باید وقت بیشتری را برای مدارس علمیه و طلاب اختصاص بدهند، اظهار کرد: مدیری که وقت مناسب و کافی برای تربیت طلاب اختصاص نمی دهد، دیگر نباید از آن حوزه انتظار نقش آفرینی و تحول داشت. البته به نظر بنده آن تحولی هم که مقام معظم رهبری برای حوزه های علمیه بکار بردند، تحول اخلاقی و معنوی است و بعد تحول علمی و این جز با مجاهدت مدیران و اساتید حوزه به دست نمی آید.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور با بیان این که طلاب امانت مردم و امام زمان(عج) در دست ما هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه مثل مدیریت یک کارخانه و اداره نیست، بلکه اینجا جای تربیت انسان است و برای رسیدن به این هدف مدیر باید همه وقت و دغدغه خود را به تربیت طلاب اختصاص دهد.

وی افزود: حضور حداکثری مدیر در مدرسه علمیه باید عالمانه باشد تا مورد اعتماد طلاب قرار بگیرد. مدیر مدرسه برای مسائل تربیتی و تهذیبی طلبه باید برنامه تربیتی داشته باشد و همچون پدری دلسوز و مهربان به فکر آنان باشد و هرگونه شبهه و سوالی که در ذهن طلبه وجود دارد را با صبوری و متانت پاسخ دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان با اشاره به نقش اساتید در تربیت طلاب، گفت: مدیری که مربی باشد و به فکر تربیت طلبه باشد، قطعاً اساتیدی را برای مدرسه و طلاب انتخاب می کند که خود استاد هم مربی باشد و هم پدری دلسوز و مهربان برای طلاب باشد و چنانچه مدیر این مسائل را رعایت کند قطعاً تحول معنوی و علمی در حوزه های علمیه اتفاق خواهد افتاد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha