جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

حوزه/ صالحی با بیان اینکه نمی‌توان متدین بود، اما خردورزانه عمل نکرد، گفت: دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد، بنابراین انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سید عباس صالحی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(علیه السلام)، در اصفهان، گفت: امام علی علیه السلام به عنوان قرآن ناطق و روح نازله الهی در جهان مادی آن است که اگر سال‌ها و قرن‌ها همه انسان‌ها و ملائک در موردشان بگویند و بنگارند کم خواهند آورد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جرج جرداق نویسنده مسیحی کتاب «الامام علی صوت العدالت الانسانیه» تنها از یک منظر به وجود امیرالمومنین علیه السلام نگاه کرده است، خاطرنشان کرد: ما نیازمند کتاب‌های نظیر این کتاب در ابعاد دیگر هستیم؛ امام صدا و صوت جامعه فرهنگی هم بودند و انسان‌ها همواره می‌توانند از الصوت ثقافت الانسانیه امام علیه السلام بهره ببرند.
وی افزود: امام علی علیه السلام تلاش داشتند با بدعت‌های فرهنگ جاهلی مقابله و فرهنگ انسانی را به جای فرهنگ جاهلی تبلیغ و ترویج می‌کردند، فرهنگ انسانی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آورد و امام علی علیه السلام تکثیر و ترویج کرد مبتنی بر آگاهی و دانایی است اینکه فرمودند هیچ شرافتی با دانایی برابری نمی‌کند نشان از این مسئله است.
صالحی، مبارزه با جهالت را راه مبارزه با آسیب‌های فردی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: دانایی گمشده مومن است و مومن شهر به شهر و کشور به کشور به دنبال دانایی و علم می‌گردد تا آن را پیدا کند و اگر امام علی علیه السلام نبود تمدن قرن دوم و سوم اتفاق نمی‌افتاد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امام علی علیه السلام انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی را با عقلانیت و خردورزی تعریف کرد و این تعبیر که الانسان بعقله به این معناست که تراز انسانیت به عقلانیت اوست و اینکه فرمودند العقل رسول الوحی به این معنا که عقل پا به پای وحی پیش می‌آید در همین زمینه تعریف می‌شود.
وی با بیان اینکه نمی‌توان متدین بود، اما خردورزانه عمل نکرد، خاطرنشان کرد: دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد بنابراین انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.
صالحی با اشاره به مولفه کرامت انسانی در افق معنایی معارف علوی گفت: تعالیم امام علی علیه السلام در روابط انسان با خود و دیگران سرشار از کرامت انسانی است و در سیره علوی فضای مبتنی بر کرامت انسانی بسیار مشاهده می‌شود. نامه‌های امام علی علیه السلام به عاملان زکات در این زمینه بسیار درس آموز است و در نامه به امام حسن علیه السلام می‌فرمایند یک گوهر وجودی بسیار بلند مرتبه داری مبادا که امور پست تو را به مقاصدی برساند که هرچه در مقابل جان کریمت دریافت می‌کنی بی ارزش است بنابراین نباید جان انسانی خود را با چیزی معاوضه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha