جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جلسه طلاب بخش گتاب بابل

حوزه/ یکی از مکان های مهمی که نیازمند حضور طلاب و فضلا هستیم، حضور طلاب و فضلا در مدارس آموزش و پرورش است و چه بسا برای کارهای فرهنگی باید از مهدکودک ها آغاز کرد تا بتوانیم نسلی متدین پرورش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام خانلری در جلسه طلاب و فضلای بخش گتاب شهرستان بابل که صبح امروز در دفتر مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی برگزار شد، به روایتی از حضرت زهرا (س) اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت در این حدیث فرمودند: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَی اللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ إِلَیْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ/ هرکس که عبادت خالص خود را به سوی خدا بالا بفرستد خدای عزّ و جلّ بالاترین مصلحت را برایش فرو می فرستد».

وی ابراز داشت: خدمت به طلاب برکات بسیاری خواهد داشت و ما در این راستا تلاش می کنیم از جایگاه علما و روحانیت، صیانت و تکریم نماییم.

امام جمعه گتاب خاطرنشان ساخت: ما بزرگان بسیاری در گذشته و امروز حوزه داریم که باید از تلاش و زحمات این بزرگان پاسداری کرد و در این مسیر تلاش کنیم.

حجت الاسلام خانلری با بیان این مطلب که اشخاص بسیاری در محضر علما به مقام بالایی رسیده اند، تصریح کرد: ما شهید سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی را داریم که در مکتب علما رشد کرده و امروز شاهد بزرگی و عظمت این شهید عزیز هستیم.

وی بیان داشت: امروز نیازمند حضور طلاب و فضلا در اجتماع و در میان مردم هستیم و همین قدم زدن در میان مردم، کار فرهنگی است و باید انجام شود.

امام جمعه گتاب اظهار داشت: امروز در عصر فضای مجازی قرار داریم که متأسفانه بر علیه خدا، دین و بسیاری از بزرگان، مباحث دروغ منتشر کرده و حوزه علمیه باید در این عرصه قدم های مثبت بردارد.

حجت الاسلام خانلری ابراز داشت: ما نیازمند حضور شما روحانیون در بخش گتاب بابل هستیم تا بتوانیم جامعه ای مؤمن در سطح منطقه پرورش دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از مکان های مهمی که نیازمند حضور طلاب و فضلا هستیم، حضور طلاب و فضلا در مدارس آموزش و پرورش است و چه بسا برای کارهای فرهنگی باید از مهدکودک ها آغاز کرد تا بتوانیم نسلی متدین پرورش دهیم.

امام جمعه گتاب تصریح کرد: دشمن برای دانش آموزان ما برنامه دارد و حضور فعال طلاب و فضلا در مدارس آموزش و پرورش می تواند اثر فعالیت دشمن را کم رنگ کند.

حجت الاسلام خانلری بیان داشت: ما در بخش گتاب این آمادگی را داریم که برای حضور طلاب و فضلا در مدارس آموزش و پرورش برنامه ریزی کنیم و از ظرفیت شما استفاده نماییم.

وی اظهار داشت: تقویت و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی از دیگر ضروریاتی است که نیاز امروز جامعه ماست؛ باید از ناامیدی جلوگیری کرد و امید را تزریق نمود.

امام جمعه گتاب در پایان به برخی از سؤالات طلاب و فضلا پاسخ داد.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین عالمی، از اساتید تاریخ به موضوع جریان شناسی حوزه پرداخت و گفت: بعد از اتفاقات سال ۱۳۸۸، اشخاصی به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی بوده و برای آن، قانون اساسی جدید نیز تدوین کرده بودند؛ اما به لطف خدا و درایت رهبری به نتیجه نرسید.

وی اظهار داشت: ولایت فقیه به عنوان سد استوار در کشور، مانع از پیروزی فتنه گران در ایران شد و سبب شد فتنه به سرانجام نرسد؛ به همین دلیل به سراغ مسئله ولایت فقیه رفتند تا از نظر نظری و تئوری آن را مخدوش نمایند و در این راستا کتاب هایی به رشته تحریر درآوردند.

این استاد تاریخ ابراز داشت: دوقطبی سازی درباره نظریه ولایت فقیه از دیگر برنامه های آنان بود که فقه غیرسیاسی از دل این دوقطبی سازی درآمد و این اندیشه باید در حوزه کارهای آن انجام می شد.

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: اشخاص بسیاری در خارج از کشور، مقالات و نوشته هایی در این رابطه نوشتند و به دنبال احیاء حوزه نجف بودند؛ چراکه حوزه نجف را حوزه غیرسیاسی و حوزه سنتی می دانند و قصد داشتند آن را در مقابل حوزه علمیه قم علم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالمی تصریح کرد: شخص دیگری اینگونه برنامه ریزی کرده بود که حوزه علمیه قم باید در درون، قطبی را ایجاد نماید که مستقیم به سراغ آقایان شیرازی ها رفتند تا به اهداف خود برسند.

وی بیان داشت: بر اساس این رویکرد، رهبر معظم انقلاب نیز نگران شده و در آبان ۱۳۸۹ در دیدار با اعضای جامعه مدرسین، بحث حوزه سکولار را مطرح نموده و هشدار دادند که مراقب سکولاریزم در حوزه باشید.

این استاد تاریخ اظهار داشت: در سفر سال ۱۳۹۱ رهبر انقلاب به خراسان، ایشان مجددا نگرانی خود را بیان کرده و فرمودند: «حوزه های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند و در خدمت نظام باشند؛ بنابراین نمی توانند سکولار باشند».

سخنران این جلسه ابراز داشت: منظور رهبر انقلاب از سکولارشدن حوزه، عدم ورود در کارهای نظام و ندادن نظریه در مسائل سیاسی، اجتماعی و ... از سوی حوزه های علمیه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عالمی خاطرنشان ساخت: جریان سکولار در حوزه دو گروه عمده هستند؛ گروه اول کسانی هستند که به دنبال احیاء حوزه و فقه سنتی با شعار استقلال حوزه می باشند و گروه دوم، اشخاصی اند که سکولارهای مدرن یا روشنفکران دینی نامیده می شوند.

وی تصریح کرد: در درون جریان سنتی، دو گروه شیرازی ها و گروه اسلام رحمانی قرار می گیرند که دو لبه یک قیچی اند و در این نکته که «اسلام یک شریعت غیرسیاسی دارد» به هم می رسند.

این استاد تاریخ بیان داشت: خط فکری اصلی آنان، حوزه سنتی و متوقف شدن بین طهارت و دیات است و نمی خواهند حوزه کاری به موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بانکداری و ... داشته باشد.

سخنران این جلسه اظهار داشت: سکولارهای مدرن یا روشنفکران دینی، محققین جوانی هستند که با همه جریانات شیرازی ها و گروه اسلامی رحمانی مرتبط بوده و به دنبال سکولارنمودن حوزه بوده و با بیرون از حوزه هم مرتبط هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عالمی ابراز داشت: در کنار این جریان، برخی حتی اینگونه بیان می کنند که چه اشکالی دارد عده ای در حوزه سکولار باشند و به دنبال احیاء حوزه سنتی هستند.

وی خاطرنشان ساخت: برخی از مسئولان عالیرتبه کشور نیز چنین تفکراتی داشته؛ حتی اعتقادی به حکومت دینی نداشته و بر استقلال کشور هم حرف دارند و می گویند معنا ندارد که کشورها به سمت استقلال پیش بروند.

این استاد تاریخ تصریح کرد: نگرانی رهبر معظم انقلاب از چنین تفکراتی نگرانی داشته و بر اساس این تفکرات، هشدار دادند و متأسفانه چنین مباحثی در حوزه وجود دارد.

سخنران این جلسه بیان داشت: اساتید و بزرگان حوزه بنابر فرمایشات امام راحل، نباید بگذارند نسل جوان حوزه به دست این افراد بیفتند و خلق و خوی سکولاری در آنان رشد نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha