جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه

حوزه/ در کتاب «تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه» به بخش‌های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه به قلم محسن صبوری فیروزآبادی منتشر شد.

قاعده تقیه یکی از قواعد مهم فقهی است که تأثیرات گسترده آن را می‌توان در ابواب مختلف کتاب‌های فقهی مشاهده نمود. با این همه به دلیل نو پدید بودن عموم فقه‌های مضاف و از جمله فقه – سیاست – اطلاع یافتن بر تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی، نیازمند فحص و بررسی جداگانه و دقیق می‌باشد. از این رو در این نوشتار تلاش شده است تا به روش تحلیلی توصیفی، تأثیرات این قاعده مهم در دو حوزه سیاست داخلی و سیاست خارجی به صورت خاص، مورد فحص موضوعی و بحث فقهی قرار داده شود.

در عرصه مباحث مربوط به مشروعیت حاکمیت، قاعده تقیه، از یک سو، در مواقع متعدد، برمیزان تبیین مبنای مشروعیت از سوی امامان معصوم(ع) و عالمان شیعه تأثیرگذار بوده و در برخی مواقع نیز موجب بروز رفتارهایی از سوی آن بزرگواران شده است که توهم پذیرش مشروعیت حاکمان جور را از سوی آنها به دنبال دارد؛ رفتارهایی همچون: پرهیز از قیام در برابر طاغوتهای زمان، عدم تلاش در راستای برپا نمودن حکومت اسلامی، به کار بردن تعابیری همچون “امیرالمومنین” و… در رابطه با خلفای جور و پادشاهان ظالم، همکاری با حکومتهای طاغوتی و پذیرش مسئولیتهای سیاسی- اجتماعی از جانب آنان…

همچنین در حوزه مباحث مربوط به مشروعیت، باید به دو مطلب اساسی توجه داشت: اول آنکه مشروعیت حکومت اسلامی در زمان غیبت، از ادله و پشتوانه‌های مستحکم کلامی و فقهی برخوردار بوده و ظواهر برخی روایات ضعیف در باب تقیه، تاب معارضه با ادله مذکور را نداشته و خدشه‌ای بر مشروعیت حکومت اسلامی در زمان غیبت، وارد نمی‌سازد. دوم آنکه عنصر جمهوریت و توجه به رأی مردم، به عنوان یک رکن اصلی از ارکان حکومت اسلامی، ریشه در آیات و روایات و مبانی پیشرفته اسلامی داشته و تصور اینکه دلیل پذیرش آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی، التزام به مقتضیات قاعده تقیه در عرصه بین الملل می‌باشد، توهمی بیش نیست.

در حوزه سیاست داخلی در سه محور عمده این حوزه – یعنی: عرصه‌های قانون گذاری، اجرائی و نظارتی – قاعده تقیه تأثیر گذار است که نتایج این تأثیرات را می‌توان در قانون اساسی جمهوری اسلامی، قانون مجازات اسلامی و عملکرد دستگاههای اجرائی و نظارتی مشاهده نمود.

نتایج این قاعده مهم فقهی در حوزه سیاست خارجی نیز در مسائل مهمی همچون: میزان پیگیری اهداف فراملی، مساله جهاد و دفاع و تعیین چگونگی مواجهه با قوانین و معاهدات بین المللی قابل ملاحظه است.

در این کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر بخش‌های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده شده است.

نگارنده این کتاب را در چهار فصل با عنوان‌های:‌ مفاهیم و کلیات، تأثیر قاعده تقیه بر مشروعیت و حاکمیت، تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست داخلی و تأثیر قاعده تقیه در حوزه سیاست خارجی تدوین کرده است.

گفتنی است، کتاب تأثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه از سوی انتشارات آبات قم و به قلم محسن صبوری فیروزآبادی در ۲۲۱ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha