جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 881959
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
آرامش آسایش

حوزه/ استاد حوزه چند مورد از نشاط آورهای طبیعی و کاربردی در زندگی بشر را نام برد و گفت: مناجات با خدا، خواب کافی در زمان مناسب، تغذیه مناسب، استفاده از رنگ های نشاط اور در زندگی، ورزش، استغفار و صلوات بر محمد و ال محمد(ص) از جمله نشاط آور های طبیعی می باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین اسدی در نشست علمی پژوهشی با موضوع «عوامل نشاط خانواده در کلام ائمه(علیهالسلام)»، در مدرسه علمیه ریحانه النبی(سلام الله علیها) خورو بیابانک بیان کرد: مهمترین اصول و عوامل نشاط در زندگی خانوادگی عبارت از مدیریت تغذیه در خانواده و مدیریت خواب و عوامل نشاط در زندگی می شود و در قرآن کریم نیز خداوند به صراحت بیان فرموده:"کلوا من الطیبات؛ بخورید از چیزهای پاکیزه و حلال".

وی با بیان اینکه طیّب چیزی است که در عین حلال بودن با روح و جسم نیز سازگاری دارد و در جسم انسان سنگینی ایجاد نمی کند، افزود: غذای پاکیزه و حلال عامل دوری از شیطان و از طرفی موجب استجابت دعا می شود و غذا خوردن به اندازه ای مهم است که خلق و خو، روحیه و صبوری افراد به این امر بستگی دارد، لذا باید مراقب اینکه چه غذایی، چه زمانی و چگونگی بخوریم، باشیم.

استاد حوزه در ادامه به اثرات غذاها و میوه های سرد و  غذاهای گرم پرداخت و تأکید کرد: ذائقه کودکان را از ابتدا به غذاهای گرم عادت داده تا رشد جسمی و ضریب هوشی آنها زیاد شود، اگر از غذاهای سرد استفاده می‌کنیم حتماً با مصلح آن همراه باشد تا از اثرات سوء سردیجات بکاهد.

حجت الاسلام اسدی در ادامه به برخی از عوامل چاقی در افراد اشاره کرد و افزود: ژنتیک و ارث، عادات غذایی، سطح فعالیت افراد و عوامل روانی از جمله مواردی هستند که موجب چاقی می شود.

وی در ادامه با اشاره به بحث مدیریت خواب، بهترین زمان خواب را دو ساعت قبل از نیمه شب ذکر کرد و افزود: در این زمان هورمون رشد در بدن ترشح می شود، هورمونی که در کودکان موجب افزایش قد، افزایش وزن و افزایش هوش می شود و در بزرگسالان نیز عامل طبقه بندی اطلاعات در مغز، کاهش فشارهای روانی روز و افزایش آرامش در خواب است.

استاد حوزه، کاهش نور خانه به ویژه در شب، بازی‌های بدون هیجان با کودکان در شب‌ مانند منچ و کتاب خواندن، کاهش هیجانات به ویژه در کودکان و کاهش تحرک شبانه را به عنوان راهکارهایی جهت تنظیم خواب خانواده بیان کرد.

وی در ادامه چند مورد از نشاط آورهای طبیعی و کاربردی در زندگی بشر را نام برد و گفت: مناجات با خدا، خواب کافی در زمان مناسب، تغذیه مناسب، استفاده از رنگ های نشاط اور در زندگی، ورزش، استغفار و صلوات بر محمد و ال محمد(صلی الله علیه و آله) از جمله این نشاط آور های طبیعی می باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha