پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عباس اسکندری

حوزه/ حجت الاسلام عباس اسکندری از طلابی است که با علم به اهمیت موضوع کودک و نوجوان، خود را وقف رسیدگی به امور فرهنگی و تربیتی کودکان کرده است و از هر زمان و مکانی برای تربیت کودکان استفاده می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، تربیت و پرورش کودکان یکی از مهم‏ترین دغدغه‌‏های پدر و مادر و خانواده‏‌ها به شمار می‌‏رود، اگر تربیت فرزندان بر پایه اصول تربیت دینی و مذهبی باشد و در عین حال به اصول روان‏شناسی و تربیتی و مراحل رشد کودک توجه شود، پدر و مادر در امر تربیت موفق خواهند بود.

به دلیل اهمیت این موضوع و تأکیدی که دین اسلام و ائمّه اطهار علیهم‌‏السلام بر تربیت دینی کودکان داشته‏‌اند، دانستن اصول تربیت دینی کودکان خصوصا در دنیای امروز، ضرورت پیدا می‌‏کند.

در لسان حضرت محمد(ص) و ائمّه اطهار علیهم‌‏السلام، کودک بسان یک انسان و آفریده خدا، جایگاه ویژه‌‏ای دارد و باید مورد تکریم و محبت قرار گیرد تا بتواند انسان صالح و سازنده‌‏ای برای خانواده و جامعه خود باشد.

پیامبر اسلام در جمع‌هایی که برخوردهایی ناشایست و ناپسند با کودکان صورت می‌گرفت، به روشنگری و هدایت اندیشه‏‌ها می‌پرداختند و کودک و به ویژه فرزند صالح را می ستودند، و در جایی فرمودند: «هر درختی میوه‏‌ای دارد و میوه دل، فرزند است».

در این بین منش و سیره امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم ادامه دهنده سیره پیامبر اسلام(ص) بوده و هست و خاطرات بسیاری از نحوه برخورد ایشان با کودکان نقل شده است.

به عنوان مثال، خانم فاطمه طباطبائی، عروس حضرت امام خمینی(ره) درباره همبازی شدن ایشان با کودکان نقل می‌کند: «گاهی بچه ها به امام می‌گفتند بیایید با هم بازی کنیم و امام ابتدا مقداری با آن ها بازی می‌کردند و بعد بچه ها خودشان سرگرم می‌شدند».

رهبر معظم انقلاب هم، در دیدار با مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تاریخ ۷۷/۰۲/۲۳، با تاکید بر اهمیت مسئله کار در زمینه کودک، فرمودند: «حقیقتاً باید بگویم که اگر مسؤولان امور فرهنگی کشور بخواهند مسأله‌ کودک و نوجوان را آن‌چنان که هست، مورد اهتمام قرار دهند، من خیال می‌کنم خیلی از آنهایی که مسؤولند، از ساعات خوابشان هم خواهند زد تا به این مسأله بپردازند. امروز قضیه‌ تربیت کودک و نوجوان، با گذشته‌های دور - حتّی با گذشته‌های نه چندان دور، مثلاً با بیست سال پیش - خیلی تفاوت کرده است».

بنابراین، اهمیت توجه به تربیت کودکان آن زمان بهتر نمایان می شود که بدانیم دشمنان قسم خورده این آب و خاک برنامه های ویژه ای برای نسل های جدید در سر دارند و با ساخت برنامه های تلویزیونی و نرم افزار ها و بازی های رایانه ای مختلف، به دنبال منحرف افکار نوجوانان و آینده سازان نظام اسلامی هستند.

اما آنچه می تواند این نقشه های دشمنان را خنثی سازد، آموزش صحیح مبانی دینی به کودکان است؛ و در این مسیر نقش طلاب و حوزه های علمیه برای مشخص کردن هر چه بهتر این راه، بسیار پر رنگ تر از قشرهای دیگر است.

حجت الاسلام عباس اسکندری، از طلابی است که با علم به اهمیت این موضوع خود را وقف رسیدگی به امور فرهنگی و تربیتی کودکان کرده است و از هر زمان و مکانی برای تربیت کودکان استفاده می‌کند.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با تاکید بر لزوم توجه به تربیت کودکان، گفت: اگر امروز مشکلات و آسیب های موجود در جامعه را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که بسیاری از این مشکلات به دلیل عدم کار تربیتی صحیح بر روی این افراد در سنین کودکی است.

حجت الاسلام اسکندری افزود: اگر بتوان مشکلات را به صورت ریشه ای از پایه و در سنین کم حل کنیم، قطعا در بزرگسالی شاهد آسیب های اجتماعی نخواهیم بود؛ و یا آمار آن به مراتب کمتر از وضعیت فعلی خواهد بود، به طور مثال عمده کسانی که دست به خود کشی زده اند در بحث اعتقادی دارای مشکلات عدیده ای بوده اند.

وی با گلایه از اینکه مشغله فراوان والدین، مدت زمان ارتباط آنها با کودکان را تحت تاثیر قرار داده است، ابراز داشت: متاسفانه محتوای موجود برای کودکان در رسانه های مختلف مناسب نیست و مبنای آن بیشتر بر آهنگ و یا حرکات موزون است تا به وسیله آن، مطالب خود را برای کودکان جا بیندازند.

این فعال فرهنگی با بیان خاطره ای از برگزاری کلاس های آموزشی برای کودکان، خاطر نشان کرد: زمانی که در یکی از مدارس ابتدایی دخترانه در مورد حجاب و خوبی های آن صحبت می کردم، تاثیر این مطلب به اندازه ای بود که نه تنها این کودک شیفته حجاب شد؛ بلکه با صحبت های این دختر، مادر او نیز حجاب چادر را برای خود انتخاب کرده بود؛ و لذا این موضوع نشان می دهد که کودکان و خانواده های ما تشنه شنیدن این مطالب هستند.

وی در پایان تاکید کرد: کار در عرصه تربیت کودکان همانند استحکام بخشی به یک ساختمان است، به این صورت که اگر بنا این ساختمان محکم باشد هیچ زلزله ای باعث خرابی آن نخواهد شد و اگر تربیت کودکان نیز از پایه بر بنای صحیح پایه ریزی شود؛ هیچ گاه از مسیر اصلی خودش منحرف نخواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha