جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سردار سلیمانی

حوزه/ حجت الاسلام محسن قبادیان با بیان این که منطق جمهوری اسلامی در عصر حاضر تشکیل تمدن نوین اسلامی است، آورده است: شهادت سپهبد سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت فصلی نوین در پیدایش تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام محسن قبادیان در یادداشتی آورده است: همواره می‌توان گفت که یکی از دلایل بزرگ پیشرفت مادی و معنوی  هر ملت انسجام و پیوستگی(همدلی و هم‌زبانی) آن است... و هماهنگی میان اجزای تشکیل دهنده کل نظام یک جامعه را «هم‌بستگی» می‌گویند [بشریه، ۱۳۸۳: ۷۸۹].

هم‌بستگی وجوه گوناگونی دارد که درسطوح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح می‌شود. به علاوه، گرچه هم‌بستگی نسبی است اما هیچ‌گاه این مفهوم در جامعه از بین نمی‌رود؛ بلکه کم و زیاد می‌شود. برخی از نویسندگان از چهار نوع هم‌بستگی سخن گفته‌اند:

• هم‌بستگی فرهنگی: یعنی اشتراک کلی در ارزش‌ها

• هم‌بستگی هنجاری: یعنی هماهنگی‌های میان ارزش‌های فرهنگی و شیوه‌های رفتار

• هم‌بستگی ارتباطی: یعنی گسترش ارتباطات در کل سیستم اجتماعی

• هم‌بستگی کارکردی: یعنی وابستگی متقابل اجزای نظام یا نبود تغایر میان آن‌ها

نظریه هم‌بستگی امیل دورکیم، از دو نوع هم‌بستگی در فرایند تحول جوامع نام می‌برد: یکی «هم‌بستگی ابزارگونه» یا هم‌بستگی ارزشی، فرهنگی و هنجاری که از ویژگی‌های جوامع سنتی است و دوم «هم‌بستگی انداموار» که هم‌بستگی کارکردی میان اجزای نظام اجتماعی است‌.

دورکیم مدعی بود، هیچ جامعه‌ای برشباهت کامل یا تفاوت مطلق استوار نیست و هر چه تمدن پیش‌تر می‌رود، ضرورت ایجاد هم‌بستگی کارکردی زیادتر می‌شود [پیشین].

بااین پیش فرض اشاره به این نکته که منطق جمهوری اسلامی در عصر حاضر تشکیل تمدن نوین اسلامی است، را بهتر می توان فهمید، تمدنی که که همه جوامع بشری را تحت الشعاع خود قرارمی دهد،و البته بنای انقلاب اسلامی ایران ایجاد زیرساخت های این تمدن همه گیر است، همان مفهوم دقیق واصلی (انتظارالفرج)، برای رسیدن به این هدف عالی واهم، همانگونه که در مقدمه از منظرعلم جامعه شناسی اشاره شد، همه اجزاء اجتماع تمدن نوین باید به همبستگی کارکردی برسند.

نکاتی که به صورت تحلیلی میتوان بدان اشاره کرد در نگاه تطبیقی با وقایع اخیر ازاین قرار است:

●همانگونه که جمهوری اسلامی ایران در صدور انقلاب و آرمان هایش تلاش کرده و می کند، مخالفین تشکیل تمدن نوین اسلامی که منافع خود را بواسطه آن درخطرمی بینند نیز برای توقف واضمحلال آن از پا ننشسته اند، لذا از ابتدا شاهد تحریم، تحمیل جنگ، کارشکنی های گوناگون، ارعاب، ترور و اهرم های فشار رنگارنگی از جانب ایشان بوده ایم، که ترور سردار افراز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی علیه نیزدراین راستا بوده است.

●در سانحه اسقاط هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران که چرایی آن هنوز بطورکامل مشخص نشده نیز، نقش آفرینی آمریکایی ها وهم پیمانانشان برکسی که در مسیر انصاف و دانایی گام بردارد نیز پوشیده نیست، از توییت های فارسی ترامپ، تا پروپاگاندای وسیع رسانه ای (عبری، غربی و عربی) گرفته و نقش آفرینی سلبریتی ها در داخل، اظهارات عجیب بعضی از مسئولین داخلی و زبان بدن ایشان درمقابل دوربین ها، اغتشاشات خیابانی به نام دانشجویی امابه کام بریتانیا که دم خروس نمایان شد، تهدید ایران جهت تشدید تحریم ها در شورای امنیت بواسطه خروج از تعهدات برجام، که تماما قطعات یک پازل هستند.

اما باید به این مطلب پرداخت که شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس فصلی نوین در پیدایش این تمدن نوین اسلامی را رقم زد:

اول: نمایش اقتدار و همبستگی جهت تشییع پیکرهای پاک این عزیزان که دریک جمله میتوان آن را یک رفراندوم بی کم وکاست معرفی کرد چه درعرصه منطقه ای وچه درصحنه داخلی، واین همبستگی درعبارت(ایران والعراق_لایمکن الفراق)به تمامیت ظهوروبروزدارد.

دوم: سیلی موشکی ایران به آمریکا در عملیات عین الاسد، در بیان اهمیت آن همین بس که می توان گفت:در تاریخ شکل گیری ایالات متحده هیچ کشوری به آمریکا و مواضع او به صورت رسمی حمله نکرده است صرف نظر ازمیزان تلفات، انهدام تجهیزات وتاسیسات مهم پایگاه عین الاسد. 

سوم: برگزاری نمازجمعه این هفته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب که نکات متعددی را به همراه داشت،

۱- بی نظیر بودن تعداد نمازگزاران در۱۴قرن گذشته.

۲- تبیین هویت آمریکا توسط رهبری درجملاتی که مصداقی بود نه مانند گذشته به صورت کلی، مانند: پشت میزمذاکره نشین های آمریکاهمان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.

۳- بیان اینکه شهید سلیمانی یک فردنبود بلکه یک مکتب است، مکتبی ایدئولوژیک.

۴- مخاطب قراردادن ملت مسلمان عراق وسایرکشورهای اسلامی جهت آگاهی برای مشارکت در تشکیل تمدن نوین اسلامی. 

۵- کانونی ترین فرمایش رهبری درمورد نیروی قدس به عنوان رزمندگان بدون مرز،یعنی عناصر فعال انقلاب درهرنقطه ای ازاین کره خاکی که میتوان گفت:این بیان اهم از تصویب اخراج نیروهای آمریکایی توسط پارلمان عراق است،چراکه یکی از ابعاد این عنوان یعنی پایان آمریکا واسراییل.

والسلام علی من اتبع الهدی 

محسن قبادیان قادی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha