پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مالزی

حوزه/ فضای مجازی در دنیای معاصر باعث قابل دسترس‌شدن تفکرات افراط‌گرایی و رادیکالیزم ‌شده است. بنابراین باید بسیار مراقب باشیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه همایش «افراط‌گرایان تکفیری و تفرقه در جهان اسلام» با حضور پژوهشگران ایرانی در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد. شرکت‌کنندگان در همایش «افراط‌گرایان تکفیری و تفرقه در جهان اسلام» در کوالالامپور تأکید کردند: افراط‌گرایان تکفیری، جهان اسلام را با چالش و شکاف روبه رو کرده و موجب مخدوش‌شدن چهره دین مبین اسلام و بروز منازعات در نقاط مختلف جهان شده‌اند.

این همایش یک‌ روزه با حضور معاون وزیر مسکن مالزی  و مدیر امور بین الملل حزب امانت (AMANAH) مالزی، پژوهشگران ایرانی، تعدادی از اندیشمندان، دانشجویان و محققان مالایی و سایر کشورها و  با همکاری مرکز مطالعاتی و پژوهشی شرق و غرب آسیا (Asia West East Center (Asia We)) در مالزی و شورای مشورتی سازمان‌های  اسلامی و جمعیت علمای جنوب شرق آسیا در کوالالامپور برگزار شد.

در ابتدای این برنامه پروفسور محمد هاشم کمالی، مدیر مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی گفت: افراط‌گرایان تکفیری قرائت خود را به عنوان برداشت واقعی از اسلام مطرح می‌کنند و با خشونت سایر بخش‌ها و تفکرات در اسلام را رد می‌کنند.

ضربه تکفیری‌ها به وحدت مسلمانان

وی در این نشست افزود: رویکرد و اقدامات افراط‌گرایان تکفیری به اتحاد مسلمانان ضربه زده است و آنان همواره در صدد ایجاد تفرقه میان مکاتب مختلف اسلامی هستند.

در ادامه رجا قمرالبحرین معاون وزیر مسکن مالزی با تشکر از برگزارکنندگان این برنامه و اهمیت موضوع مبارزه با افراط‌گرایان تکفیری در عصر حاضر گفت: محققان علوم اسلامی تأکید دارند که صلح در اسلام اصل است و باید این اصل برای ایجاد فرهنگ صلح کاملا مورد توجه قرار گیرد؛ اما اکنون جهان اسلام از تنش‌ها و جنگ‌های متعدد افراط‌گرایان رنج می‌برد.

وی افزود: حمله هوایی ایالات متحده آمریکا در عراق که به کشته‌شدن (شهادت) ژنرال عالی‌رتبه ایران «قاسم سلیمانی» منجر شد، به عنوان یک عمل افراط‌گرایانه نباید نادیده گرفته شود. این عمل یک عمل غیرقانونی و یک جنایت جنگی است. حضور هزاران سرباز و انجام عملیات کشتار با هواپیمای بدون سرنشین در خاورمیانه خود یک عمل افراط‌گرایانه است. این که ایالات متحده آمریکا می‌گوید این عمل را در دفاع از خود انجام داده، غیر قابل قبول و چنین جنایتی غیر قابل توجیه است.

افراط‌گرایی همیشه همراه دین نیست

معاون وزیر مسکن مالزی همچنین گفت: افراط‌گرایی همیشه همراه یک دین نیست و این یکی دیگر از چالش‌های مسلمانان است که به عنوان افراط‌گرا مورد هدف قرار گرفته‌اند. افراط گرایان مسلمان تأثیر بسیار زیادی بر دنیا گذاشته‌اند تا جایی که  دین اسلام به عنوان یک دین خشونت‌آمیز معرفی شده است. در حالی که اقدامات افراط‌گرایانه در دین اسلام ممنوع شده است و آنها میخواهند از روی عمد اسلام را بد به تصویر بکشند.

وی در پایان تأکید کرد آنچه امروز امت اسلامی باید انجام دهد، بازگشت به معنای واقعی اسلام است و مسلمانان نباید اجازه دهند در معرض انحراف از دین قرار بگیرند.

تبیین راه‌های برون‌رفت از بحران تکفیر

حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، استاد دانشگاه و رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری از ایران نیز با موضوع بررسی راه‌های مقابله با جریان‌های تکفیری و راه‌های الگوسازی جامعه ایده‌آل اسلامی و بررسی راه‌های برون‌رفت از بحران تکفیر و ترسیم جامعه ایده‌آل اسلامی سخنرانی کرد و اظهار کرد: اسلام دین صلح، برادری و اخوت است و هرگونه خشونت را طرد می‌کند. تفکر تکفیری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، هیچ جایگاهی در اسلام ندارد و آیات قرآن را غیرواقعی تفسیرمی‌کند.

وی افزود: اسلام دین رحمت و اخوت است. نام اسلام دین صلح و رحمت است. در قرآن کریم هم بر رحمانیت عامه و خاصه خداوند تأکید شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین زمانی با استناد به آیات و روایات و سیره پیامبر(ص) درباره تعامل دوستانه با غیرمسلمانان گفت: اخلاق نیک و رحمت و اخوت از پیام‌های اسلام و پیامبرش بوده است؛ لذا تمام امت اسلامی در این زمینه‌ها باید به پیامبر رحمت اقتدا کنند. رسالت پیامبر، رحمت برای همه عالمیان است. اکنون گروهی به قدرت‌های غربی ضد اسلام و صهیونیست‌های مجرم تکیه کرده‌اند و ضد مسلمانان عمل می‌کنند.

وی تأکید کرد: در این شرایط حساس نقش علما و اندیشمندان در مقابله با جریان تکفیری بسیار مهم است. بررسی راه‌های ایجاد وحدت در میان امت اسلامی و بازگشت به اسلام اصیل ضروری است.

در ادامه داتوک ویرا شیخ عبدالغنی شمس‌الدین، رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا با موضوع «مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم: رویکرد اسلامی» سخنرانی کرد.

سوء تعبیر و تعصب؛ منشأ تفکر افراط‌گرایانه

وی با بیان این که سوء تعبیر و تعصب باعث تفکر افراط‌گرایانه می‌شود، گفت نقش آموزش و پرورش در ایجاد یا عدم ایجاد تفکر افراط‌گرایانه بسیار مهم است. متأسفانه در جامعه اسلامی افرادی با نام معلم تفکرات افراطی را تلقین می‌کنند و این باعث رشد و گسترش این تفکرات می‌شود.

عبدالغنی همچنین با اشاره به وضعیت سیاسی امروز مالزی گفت که مردم در نهایت راه درست را برای برون‌رفت از فساد پیدا می‌کنند، همان‌گونه که به دولت پیشین رأی ندادند.

رئیس جمعیت علمای جنوب شرق آسیا در ادامه درباره راهکارهای مقابله با افراط‌گرایی تکفیری تعقل، توجه به نقش خانواده ها در آموزش اسلام اصیل و مراقبت از فرزندان، تدوین قوانین و صدور فتواهای متناسب با شریعت اصیل و بحث منطقی در خصوص مسائل مذهبی در محیط‌های علمی و دانشگاهی، فرموله‌سازی  دیدگاه‌های اعتدالی در محیط‌های دانشگاهی از سوی اندیشمندان مسلمان و پرداختن به مسائل تکفیر و تصاویر به دست‌آمده از افراط‌گرایی و تعصب در آموزش‌های عمومی و دانشگاه با توجه به گروه‌های سنی مختلف را از جمله این راهکارها برشمرد.

وی همچنین تأکید کرد: تلاش فعالان رسانه‌ای در کشورهای اسلامی برای معرفی افراط‌گرایی تکفیری و تلاش های هماهنگ، انتشار دیدگاه اعتدال‌محور، توجه به رویکرد اعتدالی اسلامی و بهره‌مندی از فناوری اطلاعات و برنامه‌های شبکه های اجتماعی برای بالابردن آگاهی در این زمینه بسیار مهم است و باید مراکز تحقیقاتی ایجاد و از ‌کرسی‌های تخصصی در جهان اسلام برای رسیدگی به افکار تکفیری و منحرف و مطالعه علل آن حمایت کرد.

رشد افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در عصر دیجیتال

پروفسور دانیال محد یوسف از مؤسسه بین‌المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی (ایستک) و استاد دانشگاه اسلامی این کشور نیز در همایش کوالالامپور با موضوع «تهدید افراط‌گرایی خشونت‌آمیز در عصر دیجیتال»، «نقش افراط‌گرایان تکفیری در ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و ایجاد اسلام‌هراسی در جهان غرب و همچنین حمایت قدرت‌های غربی از این گروه‌ها برای مغشوش‌کردن اذهان مردم جهان نسبت به اسلام و مسلمانان و ایجاد اختلاف و تفرقه سخنرانی کرد.

وی در سخنان خود به بررسی  نقش دنیای مجازی و دیجیتال در تأمین مالی، جذب نیرو، گسترش ایدئولوژی افراط‌گرایی و تروریسم در سراسر جهان پرداخت و گفت بیشتر قربانیان تفکرات تروریستی در مالزی از طریق دنیای دیجیتال و فضای مجازی وارد آن شده‌اند.

این پروفسور مالزیایی در ادامه تأکید کرد: براساس آمار ارائه شده ۸۰ درصد از ۵۹۰ نفردستگیرشدگان در ارتباط با تروریسم در مالزی را جوانان تشکیل داده‌اند. فضای مجازی در دنیای معاصر باعث قابل دسترس‌شدن تفکرات افراط‌گرایی و رادیکالیزم ‌شده است.  بنابراین باید بسیار مراقب باشیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم. برای مثال تلگرام فضای بسیار مناسبی برای دسترسی راحت تفکرات افراط‌گرایانه و تروریستی است. از طرف دیگر تلگرام از تبلیغ و رشد تفکرات افراط‌گرایانه و تروریستی جلوگیری می‌کند.

پروفسور دانیال همچنین گفت گسترش سواد رسانه برای برون‌رفت از ترویج افراط‌گرایی بسیار کمک‌کننده است. ما در مالزی با همکاری وزارت ورزش و جوانان به عنوان سازمانی برای جوانان برنامه‌هایی برای بالابردن سطح دانش رسانه در قالب کارگاه و کلاس ارائه کرده‌ایم که قابل اجرا در تمامی دنیا است.

ترور اسلام؛ برنامه اسلام‌هراسانه غرب

استاد عزمی عبدالحمید رئیس دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی مالزی (ماپیم) و فعال حقوق بشر از دیگر سخنرانان این سمینار با موضوع ترور اسلام برنامه اسلام‌هراسانه غرب گفت: اسلام دین تعادل و صلح است و همه مسلمانان جنبش‌های تکفیری و افراط‌گرایانه را محکوم می‌کنند.

رئیس ماپیم تأکید کرد: بسیاری از علمای اسلامی با مواضع کاملا مشخص و آشکار و حتی با صدور فتاوا، اقدامات گروه‌های تکفیری و تروریستی را درجهان اسلام محکوم کرده‌اند، زیرا خشونت و تروریسم جایی در اسلام ندارد.

این متفکر و اندیشمند مالزیایی بیان کرد: علما، محققان و همه مسلمانان باید با یکدیگر همکاری کنند تا چهره واقعی اسلام که دین صلح، رحمت و عشق و محبت، عدالت و احترام به عقاید و افکار و مساوات میان انسان‌ها و نژادهای مختلف است، برای جهانیان به تصویر کشیده شود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: علت اصلی اختلافات امت ناشی از نادیده گرفتن اسلام اصیل  در میان مسلمانان است. مسلمانان باید شناخت مناسبی از نیروهایی که تلاش می‌کنند وحدت امت را تضعیف کنند، داشته باشند و از سوی دیگر باید تلاش شود که با حل چالش‌های جهان اسلام و جلوگیری از ظهور افراط‌گرایی مانع بهره برداری این پدیده از سوی توطئه‌گران غربی ـ صهیونیستی شویم.

وی گفت درعین حال رویکرد ضد مسلمانان در آمریکا و اسرائیل تقویت شده است و با دستگاه تبلیغاتی آنان در جهان انعکاس می‌یابد، مسلمانان باید بیش از هر زمان دیگر برای اتحاد و همفکری تلاش کنند.

چالش گروه‌های افراط‌گرای حامی اسرائیل

مسلم عمران رئیس سازمان فرهنگی فلسطینیان در مالزی با موضوع مبارزات فلسطینیان و چالش گروه‌های افراط‌گرای حامی اسرائیل  از دیگر سخنرانان این همایش یک روزه بود که با بیان اینکه افراط‌گرایی را نباید تنها در میان مسلمانان جستجو کرد بلکه این پدیده در دیگر تفکرات مذهبی و غیر مذهبی نیز وجود دارد، گفت: بسیاری از یهودیان متعصب از دولت اسرائیل که خود یک نمونه از تفکرات افراطی و بر پایه صهیونیسم است، حمایت می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به توطئه استکبار جهانی برای نفوذ به خاورمیانه سیاست‌های خارجی را تهدیدی برای منطقه دانست و گفت آنها پس از لیبی و یمن، اکنون ایران را نشانه گرفته‌اند.

مسلم عمران در پایان تأکید کرد کشورهای مسلمان می‌توانند با اتحاد و گفت‌وگو با یکدیگر به سیاست‌های افراط‌گرایانه اسرائیل پایان دهند.

نقش امپریالیسم در جدایی امت اسلام

همچنین در ادامه پروفسور چاندرا مظفر، رئیس بنیاد عدالت مالزی با موضوع نقش امپریالیسم و افراط‌گرایی در جدایی امت اسلام نیز در این سمینار به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس بنیاد عدالت مالزی با اشاره به اینکه تاریخ یک قرن گذشته، اختلافات و جنگ‌های داخلی جهان اسلام را نشان می دهد، اظهار کرد طی قرن گذشته سیاست‌های امپریالیستی غرب و عقاید افراط‌گرایانه جهان اسلام به تمدن عظیم و پیشرفته جهان اسلام آسیب بسیار رسانده است.

وی گفت: امپریالیسم جهانی از شکاف میان مسلمانان استفاده کرده و باعث ایجاد برخی تفکرات تفرقه ‌فکنانه و افراطی شده است. این البته یک داستان طولانی و قدیمی است که تکرار می‌شود. ممکن است برخی مسلمانان براساس افکار افراطی بر این عقیده باشند که بخشی از جهان متعلق به آنها است که این عقیده براساس عقیده استعماری شکل گرفته است.

رئیس بنیاد عدالت مالزی تصریح کرد: یکی دیگر از افکار افراطی در جهان اسلام جداسازی سنی  و شیعه است. این مسئله تفرقه‌آمیزی است که امپریالیسم آن را بنیان نهاد.

واقعیت تکفیریسم در مالزی معاصر

پروفسور فوزی احمد استاد دانشگاه و پژوهشگر دانشگاه علوم مالزی در سخنرانی خود با موضوع واقعیت تکفیریسم در مالزی معاصر، با ارائه تاریخی از ریشه تکفیر در مالزی و شرح نمونه‌هایی از ابراز تفکرات افراطی در فضای مجازی و رسانه‌ها در این کشور گفت: در جهان امروز باید بسیار مراقب باشیم زیرا تفکرات و رفتار هر کدام از ما می‌تواند تبدیل به تفکر و رفتار افراط‌گرایانه باشد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های نفتی دهه ۷۰ میلادی باعث تقویت سلفی‌گری و وهابیت در مالزی شد، علمای مسلمان امروز بیش از پیش باید به مشکلات جهان اسلام واقف باشند. ضمن آنکه ما به عنوان مسلمان به ایجاد اصلاحات نیازمندیم.

فوزی احمد در پایان گفت: مباهات و یادآوری گذشته پرافتخار اسلام نمی‌تواند راه حل مناسبی برای برون‌رفت از مشکل افراط گرایی باشد. مسلمانان باید بپذیرند که بسیاری از مشکلات جهان اسلام را حل‌نشده باقی گذاشته‌اند. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به اصلاحات نیازمندیم.

تروریسم دولتی آمریکا و پیامدهای جنگ آمریکا و ایران

اما پیش از برگزاری همایش فوق، نشست گروه‌های مردم نهاد اسلامی مالزی با موضوع «تروریسم دولتی آمریکا و پیامدهای جنگ آمریکا و ایران» در شهر شاه‌عالم کشور مالزی برگزار شد.

نشست اعضای سازمان‌های اسلامی مردم نهاد مالزی و سازمان‌های حقوق بشری با موضوع «پیامدهای جنگ ایالات متحده و ایران» برگزار و در این نشست اعضای سازمان‌های اسلامی مردم نهاد مالزی و سازمان‌های حقوق بشری با بررسی روند افزایش تنش‌ در منطقه خاورمیانه و تفرقه و اختلاف‌افکنی در کشورهای اسلامی، ضمن محکوم کردن دولت ترامپ به ایجاد محدودیت‌ها و فشار حداکثری به ایران و همچنین تروریسم دولتی آمریکا در شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی؛ شکوه تشییع این سردار عزیز و پاسخ دلیرانه ایران به آمریکا و انتقام را ستودند.

در این نشست تصاویری از سخنان سردار سلیمانی درخصوص مبارزه با تروریسم و داعش به همراه تصاویری از مراسم باشکوه تشییع این شهید بزرگوار برای حاضران پخش شد، همچنین در پایان این نشست بیانیه‌ای توسط اعضا صادر و قرائت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha