جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ اگر امام «صالح» و «مصلح» حضرت امام خمینی (ره) نبود امروز ایران اردوگاه غرب و سبک زندگی غربی‌ها بود و روزنه‌های هدایت و مشعل‌های بصیرت به کلی بسته و خاموش می‌شد؛ اما به برکت نظام اسلامی عیار معنویت و اخلاق بالا رفت و در فضای عمومی جامعه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت.

خبرگزاری « حوزه» - بجنورد/ بیانیه گام دوم را می‌توان در یک نگاه کلان «دایرة‌المعارف» انقلاب اسلامی نامید؛ زیرا در این بیانیه مهم ترین و سرنوشت سازترین حوادث و رخدادهای پیش از انقلاب و شکل‌گیری آن و رخدادهای پس از آن و تحولات تاریخی و تأثیرگذاری آنها در ایران و جهان و نیز معجزات این پدیده بزرگ و برکات و دستاوردهای آن سخن به میان آمده است.

این کمترین بر آن شدم تا با استخراج واژه‌ها و سرفصل‌های این منشور حکیمانه و شرحی اندک بر آن‌ها از این زاویه توجه همگان را به محتوای سرشار از نکته‌های حکیمانه و رهنمودهای راهگشای این بیانیه جلب نمایم.

ازاین‌رو در قالب حروف الفبا به شکل موضوعی به موضوعات گوناگون بیانیه اشاره‌ای گذرا خواهم داشت، امید است مورد استفاده و توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

بخش های اول تا هشتم این نوشتار پیش از این ارائه شد آنچه در پی می آید ادامه سخن و سرفصل های مربوط به حرف «ص» در بیانیه گام دوم انقلاب است.

«ض»

ضربت متقابل و ضمانت امنیت

در آموزه‌های دینی دفاع و پاسخگویی به تجاوز یکی از ویژگی‌های مؤمنان غیور و دین‌داران راستین و استوار شمرده شده و خداوند اذن داده است تا دین‌داران در برابر متجاوزان به دفاع برخیزند؛ ولی هرگز تجاوزگری نکنند.

 قرآن در این زمینه می‌فرماید:

«أُذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ/ الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ  وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یذْکرُ فی‌ها اسْمُ اللَّهِ کثِیرًا  وَلَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ  إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزِیزٌ» (۱)

به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفته‌اند و خدا بر یاری آنها تواناست. همان‌ها که از خانه و شهر خود، به ناحق رانده شدند، جز اینکه می‌گفتند: «پروردگار ما، خدای یکتاست» و اگر خداوند بعضی از مردم را به‌وسیله بعضی دیگر دفع نکند، دیرها و صومعه‌ها و معابد یهود و نصارا و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می‌شود، ویران می‌گردد و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آیینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست‌ناپذیر است.

 در این آیات به چند نکته اساسی اشارت شده است:

۱-  هر کسی مورد ظلم واقع شده حق دفاع دارد.

۲- خداوند مدافع مظلومان و ستمدیدگان است.

۳- بی‌گناهی در منطق زورگویان گناه است.

۴- سنّت دفاع در زندگی بشر یک اصل مسلم است.

۵- اگر قانون دفاع نبود مراکز هدایت و معنویت فرو می‌ریخت و نابود می‌شد.

۶- نصرت خدای توانا همواره پشتوانه مؤمنان دفاع گر است.

بر اساس این آموزه امت اسلامی ازجمله انقلاب اسلامی ایران هرگز شروع‌کننده در جنگ نبوده است؛ ولیکن در دفاع از خود و انقلابش جانانه به میدان آمده است و هر ضربتی را ضربه‌ها پاسخ داده و خواهد داد.

 رهبر حکیم و فرماندهی کل قوا در بیانیه چنین فرموده‌اند:

«انقلاب اسلامی ملت ایران ... در هیچ معرکه‌ای حتّی با آمریکا و صدّام، گلوله اوّل را شلّیک نکرده و در همه موارد، پس از حمله دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است.»

 این کلام نورانی برگرفته از آیات شریفه قرآنی است که اشاره شد و نیز «فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم» (۲)؛ هر کس به شما حمله کرد، همانند حمله وی، بر او حمله کنید.

همین دفاع تمام‌عیار ملت ایران بود که جلوی ضربه‌های دشمنان را گرفت و پایه‌های استقلال و امنیت کشور را استوار ساخت و امنیت و آرامش را ارتقا بخشید:

«ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها را که آماج تهدید جدّی دشمنان قرار گرفته بود ضمانت کرد و معجزه پیروزی در جنگ هشت‌ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی و شرقی‌اش را پدید آورد.»

آری در طول تاریخ اسلام ضربه‌های سرنوشت‌ساز نقطه عطفی در سرنوشت امت اسلام به وجود آورده است که به عنوان نمونه می‌توان حضور قهرمانانه و با صلابت امام علی در برابر جبهه شرک و کفر را نام برد. هنگامی که تمام کفر و شرک در برابر تمامیت دین و ایمان مردم ایستاد امام علی (ع) ضربتی جانانه بر فرقه عمرو بن عبدود فرود آورد که در فضیلتش پیامبر (ص) چنین فرمود:

«مبارزة علی بن أبی طالب لعمرو بن عبدود یوم الخندق أفضل من أعمال أمتی إلی یوم القیامة» (۳)؛ مبارزه (و ضربت شمشیر علی (ع)) در روز خندق بر عمر بن عبدود برتر از اعمال امت من تا روز قیامت است.

«ط»

طاغوت فاسد و فساد پرور

روحیه طاغوتی و طغیانگری ملازم با فساد و فساد پروری است، همواره در طول تاریخ بشریت ضربه‌های تحقیرآمیز و ویرانگر بر مردم از سوی طغیانگران فاسد و مفسد وارد شده است. قرآن در تصویری از طاغیان و کاخ‌نشینان مرفه بی‌درد و پرونده پر فساد آنان این‌گونه گزارش می‌دهد:

«أَلَمْ تَرَ کیفَ فَعَلَ رَبُّک بِعَادٍ/ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ/الَّتِی لَمْ یخْلَقْ مثل‌ها فِی الْبِلَادِ/ وَثَمُودَ الَّذِینَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ/وَفِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتَادِ/الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلَادِ/فَأَکثَرُوا فی‌ها الْفَسَادَ/فَصَبَّ عَلَیهِمْ رَبُّک سَوْطَ عَذَابٍ/ إِنَّ رَبَّک لَبِالْمِرْصَادِ» (۱)

آیا ندیدی پروردگارت با قوم عاد چه کرد؟ و با آن شهر «اِرَم» باعظمت، همان شهری که مانندش در شهرها آفریده نشده بود و نیز به قوم ثمود که صخره‌های عظیم را از (کنار) دره می‌بریدند (و از آن خانه و کاخ می‌ساختند) و فرعونی که قدرتمند و شکنجه‌گر بود، همان اقوامی که در شهرها طغیان کردند و فساد فراوان در آنها به بار آوردند؛ به همین سبب خداوند تازیانه عذاب را بر آنان نواخت به یقین پروردگار تو در کمینگاه (ستمگران) است!

 نکته محوری این آیات آن است که بدمستی‌ها و طغیانگری‌ها غالبا در کنار قدرت‌ها و رفاه کاخ‌نشینان بی‌درد شکل می‌گیرد و پس از آن فساد در جامعه تولید می‌شود و تکثیر می‌گردد.

 رفاه و برخورداری اقتصادی و اجتماعی آدمی را به طغیان می‌کشاند و طغیان ریشه بسیاری از مفاسد می‌گردد.

 این نکته قرآنی را رهبری معظم در بیانیه به‌گونه‌ای فشرده و اشاره‌ای مطرح کرده‌اند:

«فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سر تا پا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مأموران این نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشته‌اند، ولی حتّی آنچه هست غیرقابل قبول است.»

 کاخ‌نشینان ستم‌شاهی میکروب فساد را از درون کاخ‌ها و کاباره‌ها به سمت‌وسوی جامعه گسیل داشتند و لجن زاری از فساد و فحشا را در کشور مسلمان‌نشین ایجاد کردند. فساد مشهور جشن‌های هنر شیراز که اوج ابتذال را به نمایش گذاشت از حافظه ملت غیور ایران پاک نشده است.

 اگر امام «صالح» و «مصلح» حضرت امام خمینی (ره) نبود امروز ایران اردوگاه غرب و سبک زندگی غربی‌ها بود و روزنه‌های هدایت و مشعل‌های بصیرت به کلی بسته و خاموش می‌شد.

به برکت نظام اسلامی عیار معنویت و اخلاق بالا رفت و در فضای عمومی جامعه به‌گونه‌ای چشمگیر افزایش یافت:

«هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بی‌بندوباری در طول دوران پهلوی‌ها به آن ضربه‌های سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دل‌های مستعد و نورانی به‌ویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد.»

 طلوع خورشید ولایت عظمی و بسترسازی آن

انقلاب اسلامی طلوعی مبارک در عصر ظلمت و ظلم بود، فجر انقلاب ابرهای سیاه ستم را کنار زد و چهره تابناک اسلام ناب پس از قرن‌ها رخ نمود. از این فجر ظلمت شکن و این طلوع نورانی ۴۰ سال گذشته و امروز با دامنه عمل منطقه‌ای و جهانی که انقلاب اسلامی پیدا کرده و جغرافیای مقاومت که در منطقه غرب آسیا شکل گرفته، امید به آینده‌ای بهتر و حاکمیت گسترده‌تر در دل‌های مؤمنان بیشتر شده است.

 مقام معظم رهبری از دستاوردهای طلوع خورشید انقلاب در بیانیه چیزی فروگذار نکرده و هر آنچه در این چهل سال گذشته بوده را با همه برکاتش به بهترین بیان ترسیم نموده‌اند ولی در کنار آن طلوع دیگری را نوید می‌دهند که نامش «طلوع ولایت عظمی» است.

 از این تعبیر چنین برداشت می‌شود که گویی امروز دنیای اسلام در بین الطلوعین به سر می‌برد؛ طلوع صغرا نهضت و قیام انقلاب اسلامی و درنهایت جمهوری اسلامی و نظام ولایی است اما طلوع عظمی در پیش است و باید بسته‌هایش را فراهم ساخت.

رهبر معظم خطاب به جوانان و همه ملت‌های جهان می‌فرمایند:

«دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه) است، نزدیک کنید.»

 دو چیز بسترساز و زمینه‌ساز تمدن جهانی اسلام و طلوع ظهور منجی عالم بشریت است؛ اول خودسازی و دوم جامعه پردازی. ملتی که به انتظار مصلح به سر می‌برد در گام نخست باید صالح باشد صالح شدن در حوزه فرهنگی و اجتماعی بستر حاکمیت جهانی اسلام و زمینه‌های ظهور را فراهم می‌سازد؛ چون قرآن می‌فرماید زمین را صالحان به ارث خواهند برد:

«وَلَقَدْ کتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ أَنَّ الْأَرْضَ یرِثُهَا عِبَادِی الصَّالِحُونَ» (۲) در «زبور» بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: «بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد»

 رهبر کبیر و حکیم انقلاب اسلامی در این رابطه فرموده‌اند:

«و اینک {انقلاب اسلامی} وارد دوّمین مرحله خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود.»

«فرآیند» بزرگ و «جهانی» به این دو کلیدواژه دقت کنید، انقلاب اسلامی نقطه آغازی است که به سمت یک قله بلند در حرکت است و در این فرآیند فراز و فرودها را دیده و تجربه کرده است و اینک نسل امروز و بعدی باید این حرکت و فرآیند بزرگ را ادامه دهند تا وجهه جهانی آن ظهور و بروز پیدا کند و ابرهای فتنه و فساد و ستم کنار رود و خورشید عالمتاب منجی عالم بشریت رخ بنماید و با وجودش تمامی نابسامانی‌ها و ظلم و جورها رخت بربندد.

عزیز فاطمه‌ای مایه امید بیا / دو چشم من به ره وصل شد سپید بیا

دلم شکسته و مویم سپید و قامت من / به زیر بار غم هجر تو خمید بیا

به سلطنت برسد بینوای مسکین / که خاکساری کوی ترا گزید بیا

خدا نصیب کند دوره ظهورت را / که در رکاب تو مولا شوم شهید بیا

انتهای پیام/

ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد

منابع:

۱- سوره حج، آیات ۳۹ و ۴۰.

۲- بقره، آیه ۱۹۴.

۳- اعلام الهدایه (مجمع اهل بیت)، ج ۲، ص ۸۵.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha