چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام فاطمی کیا

حوزه/ حجت‌الاسلام فاطمی کیا، «برنامه‌ریزی» را مهم‌ترین رکن مدیریت جهادی دانست و گفت: مدیران عالی در برنامه‌ریزی‌ها بایستی به زاویه نگاه مدیران اجرایی توجه کنند و مدیران اجرایی هم نباید نگاه بلند مدیر عالی را از یاد ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام محمدامین فاطمی کیا، مدیر مؤسسه صراط انقلاب، در دوره «بنیان مرصوص»، با اشاره به معنای مدیریت، گفت: مدیریت یعنی به‌کارگیری قابلیت‌ها برای رسیدن به هدف، آن‌هم با کارایی و اثربخشی! و کارایی در یک‌کلام یعنی خوب کار کردن و اثربخشی به معنای کار خوب انجام دادن است.

وی افزود: کارایی و اثربخشی هر دو نیازمند مهارت‌یابی بوده و مهارت‌ها یا منجر به شکوفایی استعدادهای درونی می‌گردند، یا در اثر تکرار و تمرین در شخصیت انسان شکل می‌گیرند.

حجت‌الاسلام فاطمی کیا، با بیان اینکه توانمندسازی جز در سایه اتصال با خدای متعال محقق نخواهد شد، تصریح کرد: کارآمدی ما به میزان اتصال ما به خداوند متعال است که پس از ارتباط و اتصال قلبی با خدای متعال، دومین عامل مؤثر «انضباط کاری» است، یعنی حقیقتی که باعث می‌شود توانایی اندک انسان در مسیر کمال به کار گرفته شود.

مدیر مؤسسه صراط انقلاب، در ادامه یکی از ارکان مهم مدیریت جهادی را «برنامه‌ریزی» دانست و گفت: برنامه‌ریزی یعنی ترسیم هدف و بررسی راهکارها برای رسیدن به هدف؛ در نظام مدیریت رسمی، برنامه‌ریزی‌ها در سه سطح مدیریتی عالی، میانی و عملیاتی تعریف می‌شوند که پیرامون این مسئله باید به دو نکته توجه کرد.

وی افزود: مدیران عالی در برنامه‌ریزی‌ها بایستی به زاویه نگاه مدیران اجرایی توجه کنند و مدیران اجرایی هم نباید نگاه بلند مدیر عالی را از یاد ببرند.

حجت‌الاسلام فاطمی کیا، ادامه داد: علی‌رغم پایبندی به ساختارهای تشکیلاتی باید دانست که ارزش نیرو در تشکیلات، به میزان اتصال قلبی او با رهبر تشکیلات است.

وی تصریح کرد: در فرآیند برنامه‌ریزی باید دانست که کار فرهنگی «اقدامی تشکلی» است، نه سازمانی! و البته بین تشکل و سازمان تفاوت‌هایی نیز وجود دارد؛ مثلاً کار تشکلی فرد محور است، یا برنامه‌ها به‌اندازه یک سال تعریف می‌شوند، اما سازمان‌ها معمولاً برنامه محور بوده و افقی چندساله و ثابت برای خودشان ترسیم می‌کنند.

مدیر مؤسسه صراط انقلاب، با بیان اینکه در برنامه‌ریزی اجرایی باید چند مرحله را در نظر داشت، افزود: مرحله نخست «شناخت محیط» است که در این مقطع، بایستی با دقت هر چه تمام‌تر محیط کاری را شناسایی و فرصت و تهدید را به‌درستی تشخیص داد.

وی در پایان به دیگر مراحل برنامه‌ریزی اجرایی اشاره کرد و گفت: «تشخیص نیاز»، «ترسیم جدول فعالیت‌ها»، «انتخاب فعالیت‌ها»، «زمان‌بندی‌ها»، «بودجه» و «منابع (زمان، مکان و محیط)» از دیگر مراحل برنامه‌ریزی اجرایی می‌باشند که با توجه به نوع فرصت و تهدیدها و همچنین شناخت قوت و ضعف‌ها، می‌توان برنامه‌ها را به‌صورت تهاجمی «توسعه محور» و یا به‌صورت تدافعی گزینش کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha