سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امروز اگر می خواهیم که از میراث شهید حاج قاسم سلیمانی به خوبی حراست کنیم، باید برای اقتدار هر چه بیشتر ایران اسلامی در عرصه های مختلف بکوشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با بیان این که رهبر معظم انقلاب در خطبه های اخیر خود در نماز جمعه تهران، نکات بسیار مهمی را به عنوان نقشه راهی برای همه مردم و مسئولان بیان فرمودند، ابراز داشت: یکی از نکات کلیدی که مورد تأکید معظم له در آن اجتماع باشکوه بود، لزوم همت ملی برای قوی‌تر شدن همه‌جانبه ایران به عنوان تنها راه تداوم مسیر عزتمندانه ایرانیان در عرصه جهانی است.

وی افزود: واقعیت آن است که با بررسی رخدادهای منطقه‌ای در روزها و ماه‌های اخیر بهتر می‌توان به تبیین چرایی این سؤال پرداخت که به راستی افزایش قدرت ایران و اتخاذ مواضع قدرتمندانه این کشور در سطح جهانی چه نقشی می‌تواند در افزایش عزت و سربلندی ایران اسلامی داشته باشد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین گفت: بی شک یکی از جلوه‌های اقتدار ایران را باید در عرصه سیاست خارجی و اتخاذ مواضع قدرتمندانه در مواجهه با استکبار جهانی جستجو کرد، به عنوان مثال بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام که با افزایش تحریم‌ها نیز همراه بود و احساس عدم واکنش جدی ایران در برابر این اقدام، نوعی همکاری کشورهای منطقه با تحریم‌های زورگویانه آمریکا را به دنبال داشت، زیرا برداشت سیاست خارجی منفعلانه ایران در برابر آمریکا آنان را به این جمع بندی رساند که پیروی از تحریم‌های آمریکا برای آنان کم هزینه‌تر و بدون دردسر خواهد بود اما با وقوع برخی رخدادها و قدرت‌نمایی‌های ایران یا حامیان این کشور در منطقه آنان دریافتند اجرای کامل دستورات خزانه‌داری آمریکا نمی‌تواند برای آنان بدون هزینه هم باشد.

وی افزود: در این بین، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به خوبی دریافتند همسویی با سیاست های یک جانبه گرایانه و قلدرمابانه آمریکا علیه ایران می‌تواند موقعیت امنیتی، سیاسی و تجاری- اقتصادی این کشورها را به خطر اندازد. از این زمان جهان شاهد کم رنگ شدن لایه‌های امنیتی تحریم‌های آمریکا که کشورهای منطقه را ملزم به اجرای آن می‌کرد، بود.

وی ادامه داد: پس از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و همراهانش، به فاصله چند روز ایران واکنش جدی نظامی به این اقدام نشان داد و با هدف ‌گرفتن پایگاه نظامی عین‌الاسد به عنوان مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق، ضمن مشخص کردن توان نظامی و جسارت ایران در پاسخ به اقدامات خصمانه، کشورهای منطقه را به‌ بازنگری در رفتار آنها در معادله ایران- آمریکا مجبور کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده خاطرنشان کرد: تا پیش از اقدام تلافی جویانه ایران، تهدیدات پی در پی دولت آمریکا که ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود، باعث گردید تصور عدم امکان رویایی مستقیم ایران با قدرتمندترین کشور جهان به لحاظ نظامی سیل توصیه‌ها برای صرف نظر کردن ایران از هرگونه اقدامی به این کشور سرازیر گردد اما پس از اقدام نظامی قدرتمندانه ایران و عدم جرات آمریکا برای عملی کردن تهدیدات خویش، موازنه قدرت در منطقه به طرز چشم‌گیری به نفع ایران تغییر کرد زیرا عقب نشینی آمریکا به عنوان کشور قدرتمندی که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان تاکنون با اتکا به قدرتش اقداماتی علیه ایران انجام می دادند به یک باره تصورات آنان و سایر کشورهای جهان را نسبت به شکست ناپذیری آمریکا فرو ریخت و آنان را وادار نمود ایران را به عنوان یک رکن قدرتمند در منطقه غرب آسیا مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: با این حال همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته پایتخت مورد تاکید قرار دادند، قوی‌تر شدن ایران فقط منحصر به بُعد نظامی نیست، گرچه افزایش قدرت دفاعی یکی از جلوه‌های بسیار مهم اقتدار ایران است اما نباید از افزایش قدرت در سایر عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی و فناوری، مبارزه با فساد و ... هم غافل ماند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: اقتدار همه جانبه و متوازن ایران در شرایط کنونی و با توجه به دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است، لذا در همه ابعاد باید این مهم اتفاق بیفتد تا به فرموده رهبر معظم انقلاب به نقطه‌ای برسیم که دشمنان حتی جرأت تهدید ایران را هم پیدا نکنند.

وی در خاتمه گفت: بدون تردید رسیدن به این نقطه با حضور جهادگونه مردم و مسئولان در عرصه‌های مختلف و خدمت خالصانه به مردم میسر است و این همان درسی است که باید آن را از مکتب شهید سردار سلیمانی آموخت.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha