چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
ایام الله عصر ما

حوزه/ گرچه، همه روز ها روز خداست اما بعضی روزها خصوصیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گذشت بیش از دو هفته از شهادت جانسوز سپهبد شهید قاسم سلیمانی  نام و یاد او در هر کوی و برزن ورد زبان است، یکی تمثال او را می بیند آه جانسوزی می کشد، دیگری با نصب تصویر بر خودروی خود نامش را زنده نگه داشته است، منزل فامیل و دوست و آشنا که میروی قاب عکس سردار را در بهترین جای منزل نصب کرده اند، برخی والدین بچه هایی که در این دو هفته به دنیا آمده اند را قاسم نام گذاری کرده اند، خیا بانها، کوچه ها، بزرگ راهها و... مملو از نام و عطر دل انگیز شهادت سر دار حماسه آفرین است.

خون پاک او چه ایام اللهی را خلق کرد! گرچه، همه روز ها روز خداست، اما بعضی روزها خصوصیت بیشتری دارد. مقصود از ایام الله روزهایی است که ارتباط انسان  با خدا بیشتر است روز هایی که مردم را به یاد خدا و قدرت و حکمت الهی می اندازد، روز های عبرت آموز روزهایی که مستکبرین شکست می خورند و مسلمین پیروز می شوند.

در قرآن موضوع  ایام الله  این گونه مطرح شده «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‌ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ».

همانا موسی را همراه معجزاتی (به سوی مردم) فرستادیم (و به او گفتیم:) قومت را از تاریکی‌ها به سوی نور خارج ساز و روزهای (نزول قهر یا لطف) خدا را به آنان یادآوری کن ودر این (یادآوری) برای کسانی که صبر و مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانه‌هایی از قدرت الهی است. [۱]

حضرت علی علیه السلام به شایستگی هرچه تمام تر ضمن تشریح و تفسیر ایام الله شرایط کسانی که باعث پدید آمدن ایام الله می شوند را در نهج البلاغه بیان فرموده و رهبر معظم انقلاب نیز با الهام از قرآن کریم و کلام گهر بار مولای متقیان به مناسبت وقایع تلخ و شیرین اخیردر خطبه های نماز جمعه به یاد ماندنی تهران، شهادت مظلومانه سردار سرافراز سپاه اسلام و ویژگی های منحصر بفرد شخصیت تاریخ ساز شهید سلیمانی را مصداق به وجودآمدن  ایام الله دیگری دانستتند.  

مصادیق خلق ایام الله در کلام امیر سخن و بیان

عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام : «إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاَءً  لِلْقُلُوبِ، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلّهِ ـ عَزَّتْ آلاَؤُهُ ـ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ، وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکْرِهِمْ، وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ، فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقْظَة فِی الاَْبْصَارِ وَ الاَْسْمَاعِ وَ الاَْفْئِدَةِ، یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللّهِ، وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ، بِمَنْزِلَةِ الاَْدِلَّةِ فِی الْفَلَوَاتِ. [۲] »

«خداوند سبحان و متعال یاد خویش را مایه جلای قلبها قرار داده که بر اثر آن گوش، پس از سنگینی (بر اثر غفلت) شنوا می شود و چشم، پس از کم سویی بینا می گردد و از لجاجت و عناد، به انقیاد و اطاعت باز می گردد (و رام می شود) «خداوندی که نعمتهایش بزرگ و عظیم است همواره در هر عصر و زمان و در فاصله میان بعثت پیامبران، بندگان خاصّی داشته که حقایق را به فکر آنها الهام می کرد و با عقل و اندیشه آنها سخن می گفت تا آنها در پرتو آن با نور بیداری چشمها و گوشها و قلبها را روشن سازند و مردم را به یاد ایام الله و روزهای خاص الهی بیندازند و از مقام عظمت او بیم دهند. این افراد همچون راهنمای بیابانها هستند که غافله ها را از گم کردن راه رهایی می بخشند.

حضرت دراین خطبه نورانی ابتدا می فرمایند؛ یاد خدای سبحان سبب زنده شدن دل است، دل انسان با یاد خدا زنده می شود و حواس باطنی پیدا می کند. سپس فرموده اند؛ خداوند منّان در اندیشه و خرد با انسان های زنده دل سخن می گوید و نجوا می کند. و در فراز سوم می فرمایند؛ انسان های زنده دل و اهل ذکر، باعث  یادآوری ایام الله به  دیگران می شوند.

همه این درجات مترتب بر یکدیگر است، یعنی انسان اول باید دلش زنده شود در مرحله دوم ارتباط معنوی با خدا پیدا کند، در مرحله سوم دیگران را راهنمایی می کند و کسانی که در این مرتبه قرار گرفتند، مردم را نسبت با ایام الله یادآور می شوند.

آری! شهادت سردار سلیمانی و آن تشییع جنازه با شکوه چند ده میلیونی  که همه دلهای مسلمین و هم‌میهنان را به هم نزدیک کرد و از طرفی  پاسخ کوبنده سپاه پاسداران به مدعی ابرقدرتی جهان و سرخوردگی شیطان بزرگ از پیروزی غرور آفرین سپاه اسلام، ایام الله  دیگری را در تاریخ اسلام رقم زد که در تقویم تاریخ روز مقاومت و ایستادگی نام گرفت.  

کریم دلفانی

_______

منابع؛

[۱] ابراهیم، آیه ۵ ترجمه؛ محسن قرائتی

 [۲] نهج البلاغه، خطبه ۲۲۲/ ترجمه آیت الله مکارم

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha