جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید

حوزه/ مشاور شهردار اصفهان و هیئت همراه ضمن بازدید از دانشگاه ادیان و مذاهب با ریاست دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید علیرضا خاتون‌آبادی مشاور شهردار اصفهان، سید علی معرک‌نژاد مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت‌فولاد و احسان شریف‌زاده فعال فرهنگی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت تاریخی مجموعه آرامستان تخت‌فولاد اصفهان گفت: اصفهان شهر فکر و فرهنگ و ادب است. اصفهان یک شهر استثنائی در این جهت است و می‌توان گفت با هیچ جای جهان قابل مقایسه نیست. از سرانگشت اصفهانی‌ها هنر می‌بارد.

وی افزود: مردم اصفهان همواره در عرصه‌های مختلف هنری سرآمد بوده‌اند و مصداق آن را در همین مجموعه تخت‌فولاد می‌توان مشاهده کرد. این که شما توانسته‌اید برای مجموعه تخت‌فولاد یک کتاب قصه هم بنویسید، نشانگر ذوق و ابتکار شما است. آیا این کار برای مجموعه های دیگر در کشور هم انجام شده است؟

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: در حوزه‌های دیگر هم وضع کشور چندان مساعد نیست مثلاً در حوزه معماری هم هیچ اثر تمدنی متعلق به انقلاب اسلامی ایجاد نکرده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم با بهره بردن از ظرفیت دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب بتوانیم همکاری خود را با مجموعه شهرداری اصفهان و تخت‌فولاد آغاز کنیم. به عنوان نمونه می‌توان یک بنیاد دائمی در حوزه ادیان در اصفهان راه‌اندازی کرد و تا حداقل هر سال یک سمینار بین‌المللی در حوزه گفت‌وگوی ادیان برگزار کند. ما آمادگی داریم میهمانان خارجی خود را برای بازدید از اصفهان دعوت کنیم. هم‌چنین دانشجویان خارجی ما نیز ظرفیت مناسبی برای همکاری با شما است.

سید علیرضا خاتون‌آبادی مشاور شهردار اصفهان نیز در این دیدار گفت: خوشحال هستیم از این که مجموعه‌ای مانند دانشگاه ادیان و مذاهب در کشور فعال است که بحث گفت‌وگوی ادیان و تعامل و ارتباط را دنبال می‌کند. ما این رویکرد را در اصفهان دنبال می‌کنیم، چراکه زندگی مسالمت‌آمیز و ارتباط با ادیان از گذشته‌های دور در جلفای اصفهان بوده و هست و ارتباط ادیان در اصفهان به صورت عملی اتفاق افتاده است.

وی افزود: نقاطی هم‌چون تخت‌فولاد، کنیسه‌ها، کلیساها و آتشکده‌های آن، پتانسیلی در شهر اصفهان است که موجب شده مدیریت شهرداری تصمیم به فعال و پویا ساختن گردشگری در این زمینه رفته و در پی آن است که در قالب پروژه اصفهان ۲۰۲۰، گردشگران را به سمت اصفهان هدایت کند. در این راستا از همه ظرفیت‌ها از جمله بحث خواهرخواندگی استفاده خواهد شد.

مشاور شهردار اصفهان هم‌چنین گفت: پتانسیل خوبی در دانشگاه ادیان و مذاهب وجود دارد و ما می‌توانیم میزبان میهمانان خارجی شما در اصفهان باشیم،‌ چراکه در کوچه پس‌کوچه‌های اصفهان می‌توان فرهنگ گفت‌وگو و تعامل بین ادیان و گردشگری دینی را به‌عینه مشاهده کرد. به عنوان نمونه خانه‌های قدیمی با قدمت ۲۰۰ ـ ۳۰۰ سال در اصفهان وجود دارد که هنوز هم در آن مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌شود. باورهای دینی که در این خانه‌ها هست، برگرفته از یک فرهنگ کهن است. جای آن هست که میهمانان شما بیایند و از این ظرفیت استفاده کنند، تا آن نگاه و نگرشی که نسبت به ایران وجود دارد، عوض شود و این تبادل‌ها و رفت‌وآمدها بیشتر شود.

سید علی معرک‌نژاد مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی تخت‌فولاد نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب مجموعه‌ای است که در سطح بین‌الملل حرف برای گفتن دارد و در آینده بسیاری از مسیرهای اصلی کشورمان می‌تواند از مسیری که شما تبیین کرده‌اید، بگذرد.

وی افزود: در بیانیه رسالت شما بحث معنویت و اخلاق و معرفی عالمانه اسلام آمده است که دقیقاً زیرمجموعه این رسالت، اهداف کوتاه‌مدت و برنامه‌هایی در مجموعه فرهنگی تخت‌فولاد دنبال می‌شود که بسیار می‌تواند با رسالت شما هم‌سو باشد. کار ما در حوزه گردشگری معنوی است و پروژه‌هایی در این زمینه تعریف کرده‌ایم. امیدواریم سال آینده پروژه‌ای با عنوان گردشگری معنوی با محوریت مجموعه تخت‌فولاد به عنوان بزرگ‌ترین آرامستان جهان تشیع و معرفی گورستان‌های تاریخی به اجرا درآید. ما یک بافت ۷۵ هکتاری در تخت‌فولاد داریم که ۵۲ تکیه در آن وجود دارد. اقدامات فرهنگی بسیار خوبی در مجموعه تخت‌فولاد انجام شده است که نمونه آن، تدوین دایره‌المعارف چهار جلدی تخت‌فولاد است.

معرک‌نژاد گفت: یکی از برنامه‌های ما، تورهای گردشگری است و مایلیم در این زمینه با شما همکاری کنیم. مرکزی به نام صفاخانه در تاریخ به عنوان مرکزی برای گفت‌وگوی ادیان در اصفهان وجود داشته که باید آن را مجدداً بازآفرینی کنیم. هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم دوره‌های مختلف با محوریت ادیان در اصفهان با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شود. همکاری‌های پژوهشی نیز از پیشنهادهای ما برای همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب است.

در پایان برای امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو مرکز توافق صورت گرفت.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha