جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام فاطمیان

حوزه/ رئیس اداره تحقیق اوقاف استان قم گفت: لازم است از مشاوران حقوقدان در هنگام بروز مشکلات مربوط به موقوفات استفاده شود تا در کمترین زمان ممکن بتوان حقوق املاک وقفی را احیا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمیان در نشست هم اندیشی متولیان وقف در استان قم اظهار کرد: اقداماتی برای شناسایی دقیق و جامع متولیان حقیقی و حقوقی موقوفات استان صورت گرفته و به تدریج ادامه خواهد یافت چرا که چندین ملک وقفی دارای یک موقوفه هستند و متولیانی هم مشغول فعالیتند که فقط یک موقوفه را اداره می‌کنند.

وی افزود: برخی متولیان دقت نظر بسیار زیادی در اداره موقوفات دارند که باید الگویی برای همه متولیان باشد.

رئیس اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه املاک وقفی امانتی در دست اوقاف و سایر متولیان هستند گفت: هیچ کس نمی‌تواند دخل و تصرفی در موقوفات داشته باشد و نیت واقف را تغییر دهد.

وی ادامه داد: موقوفات از مالیات معاف هستند به شرطی که متولیان، اظهارنامه را تکمیل کرده و مفاحساب را تحویل اداره امور مالیاتی بدهند.
 

حجت الاسلام فاطمیان با اشاره به تبدیل موقوفات غیر متصرفی به متصرفی عنوان کرد: افرادی که تولیت موقوفات را بر عهده دارند باید دقیقا بر اساس شرع و قانون عمل و رعایت امانت کنند.

رئیس اداره تحقیق اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: موقوفات غیر متصرفی وجود دارند که وکیل در نظر گرفته شده برای آنها، بدون کارشناسی و مزایده، بخش‌هایی از آنها را واگذار کرده است که در این صورت با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: لازم است از مشاوران حقوقدان در هنگام برور مشکلات مربوط به موقوفات استفاده شود تا در کمترین زمان ممکن بتوان حقوق املاک وقفی را احیا کرد.

حجت الاسلام فاطمیان با اشاره به ساختار سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: دستورالعملی به ادارات کل استان‌ها ارسال شده مبنی بر اینکه باید برای موقوفات متصرفی، شخص امین تعیین شود.

وی ادامه داد: تا آنجا که قوانین اجازه می‌دهند با متولیان همکاری داریم و ادارات اوقاف سراسر استان قم در خدمت متولیان خواهند بود.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha