جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کمک‌رسانی طلاب جهادی طلاب حوزه علمیه قم در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

حوزه/ در شرایطی که ۱۱ روز از سیل سیستان و بلوچستان می گذرد، هنوز تعدادی زیادی از جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی بین روستایی قطع بوده و مردم سیل زده نیاز مبرم به مواد غذایی و لوازم گرمایشی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از زاهدان، هم‌اکنون ۱۱ روز از سیل سیستان و بلوچستان گذشته و هرچه جلو می‌رویم با آمار بیشتری از وسعت تخریب‌ها روبرو می‌شویم؛ چراکه مسافت بین روستاها و مناطق سیل‌زده بسیار وسیع بوده و حجم تخریب زیرساخت‌های منطقه بسیار زیاد و گسترده است.

آنچه باید به آن توجه داشت، تفاوت سیل استان لرستان و خوزستان با منطقه سیستان و بلوچستان است! چراکه در منطقه لرستان و خوزستان آسیب‌دیدگی بیشتر از سمت منازل و مناطق شهری و روستایی بود، اما در منطقه سیستان، آسیب‌ها بیشتر به مزارع و زیرساخت‌های بین روستایی وارد شده است.

بر این اساس، برای جویا شدن از آخرین اخبار و گزارشات امدادرسانی گروه‌های جهادی-مردمی و سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد، گفتگویی با حجت‌الاسلام عیسی بزمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، انجام دادیم.

وی در ابتدا با بیان اینکه سیل حجم بزرگی از منطقه سیستان و بلوچستان در منطقه جنوب را تحت تأثیر خود قرار داده است، اظهار داشت: حجم تخریب سیلاب از منطقه دَلگان شروع شده و به سمت شهرستان‌های فنوج، نیک شهر، قصرقند، کنارک و چابهار پیشروی داشته است.

سیلاب، فضای بسیار گسترده‌ای را در بر گرفته و امدادرسانی‌ها نیز به‌اندازه وسعت و شرایط منطقه نیست! البته هم‌اکنون امدادرسانی‌های خوبی در حال انجام است، اما به دلیل گستردگی مناطق سیل‌زده، نیاز بیشتری به اهتمام مسئولان است.

افزایش کمک‌های مردمی و گروه‌های جهادی

وی با بیان اینکه در روزهای آغازین سیل، اقدام خاصی از سوی دستگاه‌های امدادی صورت نگرفت، گفت: پس از فروکش کردن سیل، امدادرسانی‌های مردمی آغاز شد و هم‌اکنون شاهد افزایش کمک‌های مردمی به‌ویژه گروه‌های جهادی در منطقه هستیم.

تفاوت سیل سیستان و بلوچستان با سیل فروردین‌ماه لرستان و خوزستان

حجت‌الاسلام بزمانی، با بیان اینکه سیل سیستان و بلوچستان با سیلی که در لرستان و خوزستان آمد، بسیار متفاوت است، بیان کرد: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل منطقه جغرافیایی، اغلب باغات، زمین‌های کشاورزی، دام‌پروری‌های مردم و علی‌الخصوص مناطق و مراکز زیرساختی روستاها و جاده‌های بین روستایی، آسیب‌دیده و به همین دلیل نباید با تصوری که از سیل دیگر استان‌ها داشتیم، گروه‌های جهادی را راهی منطقه سیستان و بلوچستان کرد.

البته در برخی مناطق هم به دلیل اینکه روستاها در مسیر رودخانه‌ها قرار داشتند، خانه‌های مردم که اغلب از خشت و گل بود، آسیب دیدند.

مشارکت نظام اسلامی و حضور همه‌جانبه ارگان‌های نظامی و فرهنگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه پس از فروکش کردن سیلاب، شاهد حضور و مشارکت گسترده گروه‌های جهادی و امدادی در سطح مناطق هستیم، تصریح کرد: این حضور به معنای مشارکت نظام اسلامی در سطحی وسیع است؛ چراکه نه‌فقط گروه‌های جهادی که بیشتر گروه‌هایی از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و علی‌الخصوص حوزویان راهی مناطق آسیب‌دیده شده در حال امدادرسانی به مردم سیل‌زده هستند.

فعال شدن موکب‌های اربعینی

وی با اشاره به فعال شدن موکب‌های اربعینی در سطح مناطق آسیب‌دیده، گفت: حضور مواکب در نقاط مختلف بلوچستان به‌ویژه در شهرستان نیک‌شهر، قصرقند، چابهار، کنارک و همچنین در دهستان کله‌گان اثرگذار است که عمده اقدامات این مواکب طبخ غذای گرم برای مردم می‌باشد.

همچنین حضور آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این مدت توانسته بخشی از آلام و گرفتاری‌های مردم را به‌واسطه تأمین کمک‌های اولیه و... تسکین دهد.

طلاب و روحانیون؛ فعال‌ترین گروه‌های جهادی

وی با اشاره به حضور طلاب و روحانیون بومی و غیر بومی استان سیستان و بلوچستان، گفت: بحمدالله از فعال‌ترین گروه‌های جهادی، عزیزان طلبه و روحانی هستند که از استان و شهرهای مختلفی همچون خوزستان، قم و شهرهای جنوبی کشور به سیستان و بلوچستان آمده و در حال خدمت‌رسانی هستند.

مسدود بودن راه ارتباطی ۳۰ روستا در منطقه قصرقند

حجت‌الاسلام بزمانی، با بیان اینکه راه ارتباطی ۳۰ روستا در منطقه قصرقند همچنان مسدود است، اظهار داشت: بر اساس آخرین اخباری که ما داریم، حدود ۳۰ روستا در منطقه قصر قند به دلیل هم‌جواری با مسیر رودخانه، راهشان ارتباطی‌شان مسدود و در شرایط بسیار نابسامانی قرار دارند.

مساعدت دفاتر مراجع معظم تقلید

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، با اشاره به مساعدت دفاتر مراجع عظام تقلید، گفت: بحمدالله اقدامات خوبی از سوی دفاتر مراجع تقلید صورت گرفته که لازم است از اهتمام علمای عظیم‌الشأن تقدیر و تشکر کنم.

حضور گسترده طلاب و روحانیون برای خدمت‌رسانی به مناطق سنی نشین

وی با بیان اینکه روحانیون نسبت به سایر اقشار حضور چشم‌گیرتری دارند، اضافه کرد: حتی در مناطقی که اغلب از برادران و خواهران سنی مذهب هستند، طلاب، روحانیون و گروه‌های جهادی حوزوی هیچ تفاوتی را قائل نشده و حتی بیش از سایر مناطق، در حال خدمت‌رسانی به مردم بوده و هر کاری که از دستشان برآید را انجام می‌دهند.

اقدامات سازمان تبلیغات سیستان و بلوچستان در مناطق سیل‌زده

حجت‌الاسلام بزمانی، با اشاره به اقدامات سازمان تبلیغات سیستان و بلوچستان در مناطق سیل‌زده، گفت: سازمان‌دهی گروه‌های جهادی، تقسیم مناطق آسیب‌دیده و تهیه نقشه جامعی از مناطق برای اعزام مبلغان و کمک‌های امدادی دو کار عمده سازمان تبلیغات استان سیستان و بلوچستان است.

وی اضافه کرد: استقرار مبلغان سازمان تبلیغات در مناطق آسیب‌دیده به‌عنوان پل ارتباطی با مراکز امدادی و گروه‌های جهادی برای ارسال اقلام و کمک‌های روزانه، از دیگر اقدامات سازمان تبلیغات استان است که به‌طور مستمر ادامه دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، ادامه داد: اطلاع‌رسانی عمومی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و مشخص کردن مساجد سطح شهر به‌عنوان پایگاه‌های دریافت کمک‌های مردمی و نهایتاً جمع‌آوری این کمک‌ها و اعزام به مناطق آسیب‌دیده هم از اقداماتی است که ما در سطح استان انجام دهیم.

عمده نیازهای مردم به لحاظ فرهنگی و خدمات اجتماعی

وی در پاسخ به این سؤال که «عمده نیازهای مردم به لحاظ فرهنگی و خدمات اجتماعی!؟»، گفت: بیشتری موضوعی که هم‌اکنون لازم است که روحانیون و مبلغان به آن توجه کنند، تسکین آلام و دردهای مردم با چند اقدام است:

اول اینکه باید نیازهای اساسی مردم از قبیل لوازم گرمایشی، خورد و خوراک و اغذیه آنها فراهم شود و سپس با تخصص تبلیغی که دارند مقداری درد آنها را تسکین دهند.

در شرایط بحرانی، مردم به‌جای غصه خوردن، در تلاش هستند تا سرپناه و محل امنی را برای آسایش خانواده خود فراهم کنند؛ به همین دلیل حضور روحانیون و صرفاً صحبت و گفتگو با مردم، دردی را دوا نمی‌کند! باید این حضور همراه با تأمین برخی نیازهای مردم باشد تا در کنار آن، اثرگذاری روحی هم احساس شود.

عرصه تاخت‌وتاز دشمن و غفلت مسئولان!

لازم است اشاره‌کنم به این موضوع که دشمن در چنین شرایطی عرصه را باز می‌بیند تا به‌واسطه عناصر خود در مناطق نفوذ کند و مردم را نسبت به نظام اسلامی و وحدت اسلامی دلسرد کند و این کار را با برجسته کردن محرومیت‌ها و ضعف مردم انجام می‌دهد؛ به همین دلیل لازم است که گروه‌های جهادی در تلاش برای تأمین لوازم گرمایشی از پتو و لباس گرم و بخاری گرفته تا سایر موارد ضروری در شرایط اضطراری...

انتظار از مسئولان...

وی در پاسخ به این سؤال که «چه انتظاری از مسئولان دارید؟»، گفت: حاکمیت و مسئولان باید در بحث زیرساخت‌ها همچون بازسازی جاده‌ها، تأمین آب شرب و برق مناطق اقدامات عاجلی انجام دهند. البته در چند نقطه از روستاهای استان نیز منازلی وجود دارد که تخریب شده و مسئولان دولتی باید سریعاً به فکر بازسازی و ساخت منازل آسیب‌دیده و تخریب شده مردم باشند.

حجت‌الاسلام بزمانی در پایان گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور است که هم‌اکنون نیازمند رسیدگی گسترده مردم و حمایت‌های دولتی است.

گفتگو: علی زمان زارعی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha