پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام ارزنده

حوزه/ تحریم همه‌جانبه استکبار علیه ایران اسلامی در واقع یک فرصت است و ما با تأسی از سیره اهل بیت علیهم‌السلام می‌توانیم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.

حجت‌الاسلام محمدعلی ارزنده، امام جمعه بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری ماهیت خود را به شکلی متفاوت تعریف کرد، اظهار کرد: بسیاری از جنبش‌ها و نهضت‌های اسلام‌گرا در جهان  این گونه نیستند، چراکه این انقلاب قلمرو خود را به شکل جهانی تعریف کرده است، لذا چالش‌هایی هم که به وجود آورده نیز جهانی است.

وی ادامه داد: اگر اخوان‌المسلمین خود را جهانی تعریف می‌کرد، باید در برابر آمریکا و اسرائیل و بسیاری از کشورها موضع گیری انقلابی می‌کرد، اما نکرد و به محض آنکه مُرسی سر کار آمد سطح رابطه با اسرائیل و امریکا از سوی این جریان همان گونه بود که حُسنی مبارک داشت، در واقع مُرسی با این کار می‌خواست بگوید که دشمن اخوان المسلمین، حسنی مبارک است.

حجت‌الاسلام ارزنده ادامه داد: انقلاب اسلامی خود را این گونه معرفی نکرد و به لحاظ وجودی خود را به عنوان یک انقلاب جهانی فراگیر با پروژه صدور و به اهتزاز در آوردن پرچم خویش بر قله‌های رفیع عالم معرفی کرد و به طور طبیعی وقتی که وجود یک انقلاب، جهانی تعریف شود چالش‌هایی که بر سر راهش به وجود می آیند هم جهانی خواهد بود.

وی افزود: وقتی انقلاب اسلامی وجود خود را جهانی تعریف می‌کند، چالش‌هایی که سر این وجود ایجاد می‌شود جهانی خواهد بود و یکی از این چالش‌ها تحریم است، چون منافع یک سری از کشورها، در مقیاس جهانی توسط این انقلاب به هم خورده است و این کشورها عکس‌العمل نشان خواهند داد، لذا از این جهت تحریم در سال‌های اخیر بیشتر شده و به تفصیل رسیده است.

امام جمعه بهار خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که انقلاب در دهه‌های نخست، خود را به صورت اجمالی عرضه می‌کرد، اما اکنون که به مرحله تفصیل رسیده نسبت به جریان استکبار ادعای شالوده‌شکنانه‌ای به مراتب بیش از گذشته دارد، لذا استکبار نیز تحریم‌های خود را همه جانبه می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تحریم یکی از مراحل انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: شاید تعبیر فرصت، تعبیر دقیق‌تری باشد؛ تحریم یک فرصت است. در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز این مسأله وجود داشت که ما تحریمی که دشمن ما آن را به مثابه تهدید برایمان رقم زده را تبدیل به فرصت می‌کنیم. حال سؤال آن است که این تحریم را چگونه باید تبدیل به فرصت کنیم.

حجت الاسلام ارزنده افزود: اگر این اتفاق بیفتد یعنی تحریم باعث شود که اقتصاد ایران از مدار نفت خارج شود و اقتصاد نفتی را کنار بگذاریم و به منابع و ورودی‌های دیگر به جز نفت فکر کنیم، خود این رویکرد یک انقلاب و در واقع یک رؤیا برای ما و حاکمان و رهبران دینی ماست، این رویکرد سبب می‌شود که زودتر به این فرصت حاصله از تحریم برسیم چراکه بیش از پیش روی پای خود ایستاده‌ایم.

وی اضافه کرد: حتی در حوزه فرهنگ به نظر می‌رسد که مثلاً الگوی مصرف و سبد مصرف ایرانیان با استاندارد جهانی فاصله دارد و چند برابر سبد مصرف استاندارد جهانی است، تحریم به هرحال و لاجرم شرایطی را فراهم می‌کند که کار فرهنگی جدی روی این قضیه صورت پذیرد و خانواده‌ها به طور طبیعی این امر را ساماندهی کنند.

حجت‌الاسلام ارزنده در مورد رویکرد مسلمانان صدر اسلام نسبت به مسأله تحریم و مواجهه آنان با چنین وضعیتی، گفت: در صدر اسلام حداقل دو الگوی تحریمی شدید داریم؛ یکی همان ماجرای شعب ابی طالب است که حدود سه سال طول می‌کشد و از همان آغاز تحریم همه جانبه بوده است، به گونه‌ای که مسلمانان در شرایط اسفباری قرار داشتند و حتی روزهای آخر تحریم به هر نفر یک دانه خرما می رسیده است، اما قدرت ایمان و استحکام سبب می‌شد تا مسلمانان صدر اسلام مقاومت داشته باشند و در نهایت پیروز شدند.

وی با بیان اینکه تجربه گذشته ما نشان داده است که درایت در امور همواره سبب تحولات مثبت در جامعه در هر دوره و شرایطی بوده است، تصریح کرد: فکر می‌کنم که ملت ما با درایت خود بتواند کاری کند که اتفاقاً این بار ما دغدغه‌هایمان را بیش از پیش بر نظام استکبار تحمیل کنیم. با این وجود نباید دشمن را دست کم گرفت، دشمن فشار خود را دارد و تحریم هم اقتضائات خود را دارد.

حجت‌الاسلام ارزنده تأکید کرد: ما باید برای هر وضعیتی خود را آماده کنیم و این مهم میسر نمی‌شود مگر با اندیشه مبتنی بر عمل و تأسی از رویکرد ائمه اطهار (ع) در مواجهه با شرایط بغرنج. بنابراین تحریم یک فرصت است به شرطی که بتوانیم با استعانت از تدبیر و رویکرد مبتنی بر عمل به اصلاح و حل مشکلات جامعه بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha