پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بقعه امامزاده نور علی از نوادگان امام سجاد(ع)  کرمجگان قم

حوزه/ پول های حاصل از درآمد امامزاده کرمجگان به جای دیگری منتقل می شود و یا در جاهای دیگر مثل سایر امامزاده ها صرف می شود و هیچ کدام از مسئولین اوقاف در این زمینه پاسخگو نیست .

خبرگزاری حوزه، / بقعه امامزاده نور علی از نوادگان امام سجاد(ع)  در عمق باغ های روستای کرمجگان از توابع شهر کهک در استان قم قرار دارد و روزانه به خصوص در روزهای پایان هفته مورد مراجعه بسیاری از مردم قم و حتی از شهرهای اطراف به این امام زاده است .

نسب شریف امامزاده نور علی روستای کرمجگان با چهار واسطه به امام چهارم، حضرت زین العابدین (ع) منتهی می‌شود که از قرار ذیل است:

سیّد علی بن أبی عبدالله محمّد الشجری بن عمر الأوسط بن علی الأصغر المحدّث بن عمر الأشرف بن الامام علی بن الحسین زین العابدین(ع).

وی سیّدی جلیل القدر، عظیم الشأن و بسیار بزرگوار بود. اکثر اجداد او از بزرگان سادات حسینی در طبرستان به شمار می‌آمدند. پسر عموی او امام حسن بن علی الاطروش، مؤسّس دولت علویان در طبرستان است که با اقتدار کامل به مدّت پنج سال بر بخشهای وسیعی از شمال ایران حکومت می‌کرد و بنیانگذار حکومت علوی در آن نواحی بود. او نمایندگانی را به قم گسیل داشت که من جمله آنها را می‌توان به احمد ابوالحسین الصوفی، برادر و علی بن محمّد الشجری، پسر عموی خود نام برد. پس از وفات اطروش به سال ۳۰۴ هـ . ق و اختلاف فرزندان او بر سر جانشینی وی، احمد ابوعلی فرزند امامزاده نور علی که به صاحب الخال مشهور، و در دستگاه اطروش از موقعیّت ممتازی برخوردار بود به قم مهاجرت کرد و مورد احترام بزرگان این شهر قرار گرفت و کمی پس از آن نقابت سادات قم به او تفویض شد و فرزندان و نوادگان او در قم از موقعیّت فوق العاده‌ای بهره‌مند شدند و پیوسته مورد احترام قمّی‌ها بودند.

امامزاده نور علی که از نخستین سادات اشرفی حسینی مهاجر قم است، از احترام فوق العاده‌ای برخوردار و به زهد و تقوی آراسته بود. پس از مهاجرت فرزند او به قم، احترام او دو چندان شد. او بخاطر گرمای شدید قم در فصل تابستان به یکی از روستاهای قم (کرمجگان) نقل مکان می‌نمود تا اینکه در ثلث اوّل قرن چهارم هجری وفات یافته و در روستای کرمجگان به خاک سپرده شد. علّت نامگذاری او به نور علی بدرستی معلوم نیست، برخی معتقدند که چون او نواده بزرگوار امام علی بن الحسین زین العابدین(ع) است، لذا به «نور علی» خوانده شده است. عدّه‌ای دیگر «نور علی» را ماده تاریخ نخستین بنایی که بر سر قبر او ساخته‌اند می‌دانند که در این صورت طبق حروف ابجد سال ۳۶۶ هـ . ق بدست می‌آید. کرامات زیادی از این امامزاده به منصّه ظهور رسیده است.

مردم کرمجگان گلایه های زیادی از مسئولان اداره کل اوقاف قم و هیئت امنای این امامزاده دارند . آنها معتقدند با توجه به درآمد بالای این امامزاده از هدایا مردمی و موقوفاتی که دارد رسیدگی آنچنانی به آن نمی شود.

غلامرضا ملاعلی، از اهالی روستای کرمجگان در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: درآمدی که از هدایای مردمی به  امامزاده می شود و یا موقوفاتی که دارد، باید در خود امامزاده هزینه و صرف شود؛ چرا که نیت واقفان برهمین مبنا است که در خود امامزاده صرف شود، ولی متاسفانه مسئولان اوقاف شهر کهک و قم این گونه عمل نمی کنند.

وی ادامه داد: مسئولان اوقاف پول های حاصل از درآمد امامزاده را خارج کرده و به جای دیگری انتقال می دهند و یا در جاهای دیگر مثل سایر امامزاده ها و یا در مصارفی غیر از وقف نامه مصرف می شود و  متاسفانه هیچ  کس پاسخگو نیست.

ملاعلی با بیان این که اگر درآمدی که این امامزاده دارد، خرج آن می شد، باید امروز تمام در دیوار آن از طلا شده بود، گفت: تنها سالانه اجاره باغ های گردوی آن که بنده تا چند سال قبل اطلاع داشتم، به یکصد میلیون تومان می رسید، آب چشمه امامزاده ساعتی دومیلیون تومان اجاره داده می شود، باغ گیلاس به ۲۰ میلیون اجاره می رفت، کرایه اتاق ها و پارکینگ مستقیم به حساب اوقاف واریز می شود.

وی با  اشاره به این که پول داخل ضریح که خود نیز مبلغ قابل توجهی است ادامه داد: امامزاده نورعلی کرمجگان در سال ۱۵۰الی ۲۰۰میلیون تومان درآمد دارد که با این همه درآمد  یک نیروی خدماتی در آنجا است که ماهانه شاید یک و نیم میلیون حقوق به او می دهند.

این اهل روستای کرمجگان گفت: در حال حاضر که قریب به ۶ ماه لوله کشی گاز به امامزاده آمده، هیئت امنا و اوقاف  نتوانسته اند یک کنتور گاز تهیه کنند و بخاری های داخل امامزاده را برای زائران روشن کنند.

وی بیان داشت: ما از مسئولان اداره کل اوقاف شهر مقدس قم می خواهیم توجه به این امامزاده کرده و درآمد حاصل از آن را برای خود امامزاده هزینه کنند تا زائران و گردشگرانی که در طول سال به خصوص ایام بهار و تابستان به این منطقه مراجعه می کنند در رفاه وآسایش باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha