جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 882529
۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

اختتامیه دوره آموزش‌های کوتاه‌مدت دانشجویان و معلمان پاکستان، در جامعةالمصطفی- واحد خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این مراسم، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدرضا صالح»، رئیس جامعةالمصطفی- واحد خراسان با اشاره به این که برخی بزرگان فرموده‌اند که زیارت امام رضا(ع) در مشهد را با بهشت عوض نمی‌کنیم، اظهار داشت: دلیل علما برای این مطلب آن است که می‌گویند معلوم نیست در بهشت به ما امکان بدهند تا این فاصله به معصوم(ع) نزدیک شویم.

وی ادامه داد: عنایت الهی است که خداوند به ما توفیق داده است امام(ع) و معصومان(علیهم‌السلام) را بشناسیم و در این بارگاه ملکوتی در حق دیگران دعای خیر داشته باشیم. اندیشه، راه، اهداف و نگاه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به اسلام است و از زیارت آنان ارجح است، زیرا شناخت و معرفت به معصوم(ع)، از زیارت آن مهم‌تر و سوغاتی ارزشمند به شمار می‌رود.

رئیس جامعةالمصطفی- واحد خراسان به حق‌محوری سیره اهل‌البیت(علیهم‌السلام) اشاره کرد و بیان داشت: نکته مهم در این جا این است که آنان دعوت به خود نکرده‌اند بلکه دعوت به حق می‌نمایند.

قرآن ثقل اکبر است

وی در خصوص اهمیت و جایگاه قرآن گفت: پیامبر مکرم اسلام(ص) فرمودند:پس از خودم دو چیز مهم بر جای خواهم گذاشت: قرآن و اهل‌البیت(علیهم‌السلام). امام هشتم(ع) فرمودند: هر کس به دنبال علم است، باید قرآن را به بهترین نحو مورد مطالعه قرار دهد و  به دنبال عمق در فهم قرآن باشد.

رئیس جامعةالمصطفی –واحد خراسان گفت: قرآن ثقل اکبر است و اگر کسی اهل‌البیت(علیهم‌السلام) را بشناسد، ولی قرآن را نشناسد، سودی نداشته است، زیرا اهل‌البیت(علیهم‌السلام) ما را به قرآن دعوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح با اشاره به آیه 46 سوره سبأ و بیان این که کل قرآن در این آیه خلاصه شده است، اظهار داشت:  «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی»، یعنی هر گامی که برمی‌دارید، فقط برای رضایت الله باشد و در جهان غیر از خدا، همه چیز فانی است و از بین می‌رود و تنها چیزی که در عالم باقی می‌ماند و حقیقت واقعی کلمه است، وجود اقدس الهی است.

وی ضمن بیان این که تمام عمل مسلمانان برای این است که به این ذات اقدس تقرب پیدا کنند، تأکید نمود: برای به دست آوردن این تقرب باید مقصد دیگری در ذهن ما نباشد و هدف دیگری را دنبال نکنیم. اگر این گونه باشیم، به سعادت دست خواهیم یافت و به هدف اصلی خواهیم رسید که تقرب الهی است.

رئیس جامعةالمصطفی- واحد خراسان در خصوص ویژگی‌های تقرب‌جویان به ذات اقدس الهی گفت: اگر خدا را خوب بشناسیم، همه چیز در چشم ما کوچک است. امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ » (خداوند در باطنشان بزرگ و غیر او در دیدگانشان کوچک است. ) یعنی مؤمنین و متقین کسانی هستند که فقط خدا در نفس آنها بزرگ است و غیر خدا در نگاه  آنان کوچک است.

وی، در پایان، به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) به بیان ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت و اظهار داشت:  آخرین خواسته حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) این بود که پس از مرگ و خاکسپاری من، بالای قبر من بمان و برای من زیاد قرآن تلاوت کن.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح گفت: این ویژگی حضرت فاطمه(س)،  که حتی پس از مرگ هم قرآن را رها نمی‌فرمایند، چیزی باشد که شما از این جا برای خود و دیگران می‌برید و تلاوت، فهم و عمل شما به قرآن، سیره حضرت فاطمه(س) باشد.

وی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، ببینیم که خداوند راضی است یا نه و اگر رضایت خدا در آن بود، حتماً انجام دهیم، وگرنه از آن صرف نظر کنیم.

شایان ذکر است این دوره با هدف ارائه آموزش‌های کوتاه‌مدت معارف اسلامی و آشنایی با تاریخ و تمدن ایران و دستاوردهای انقلاب اسلامی، همراه با دیدار علما و بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی مشهد مقدس و نیشابور، در نمایندگی المصطفی برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha