جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ارجمندفر

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: یکی از پیش نیازهای بسیار مهم به منظور قوی شدن کشور در عرصه های مختلف، تلاش در زمینه ارتقای قدرت رسانه ای است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،  با اشاره به تاکید خاص مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران مبنی بر لزوم تقویت کشور و قوی شدن نیروهای انقلاب در ابعاد و عرصه های گوناگون ابراز داشت: اگر ما حتی مقطع زمانی فعلی را دوران آخرالزمان هم ندانیم، اما به هر حال در دورانی به سر می بریم که ما را به سمت ظهور حضرت حجت (عج) رهنمون می سازد و طبق روایات، دورانی که در آن قرار داریم، دورانی پر از فتنه است و کسانی می توانند در آن موفق و سربلند باشند که در مقابل فتنه های شیاطین انس و جن ایستادگی کنند.

ضرورت تلاش برای اقتدار رسانه ای

وی با تاکید بر این که یکی از مهم ترین الزامات و پیش نیازهای قوی شدن، تلاش در جهت کسب اقتدار رسانه ای و تأثیرگذاری مطلوب بر تحولات جهان امروز است، گفت: ما اگر می خواهیم که به قدرت رسانه ای مورد نظر دست یابیم، لازمه اش رسیدن به خودکفایی و استقلال رسانه ای است که البته از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون انصافاً در این زمینه تلاش های خوبی صورت گرفته اما کافی نبوده و لذا باید این رویکرد در آینده نیز با جدیت هر چه بیشتری دنبال شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب افزود: واقعیت آن است که امروزه رسانه ها از حیث ابزار و فرم و قالب و محتوا و به طور کلی هر آن چه که مسیر ارتباطی و الگوهای ارتباطی شان را ایجاد می کند، متاثر از تئوری ها و نظریه های غربی هستند و حال آن که ما در این رابطه باید مبتنی بر مبانی دینی خود به استقلال رسانه ای جدی برسیم و بتوانیم در این زمینه در مقابل دشمن قد علم کنیم

باید به استقلال رسانه ای دست پیدا کنیم

وی گفت: برای رسیدن به این استقلال باید در دو بُعد نرم افزاری و سخت افزاری به استقلال برسیم که البته این سخن به آن معنا نیست که از تجربیات و داشته های دیگران استفاده نکنیم.

وی بیان داشت: از سوی دیگر با توجه به جمعیت بالای مسلمانان در جهان و به خصوص جبهه ی گسترده مقاومت اسلامی، لازم است که ما خبرگزاری های قوی و دارای وسعت مخاطب در عرصه بین المللی داشته و در این رابطه بر اساس الگوها و تئوری های خودمان به سمت خودکفایی در بحث رسانه ای پیش برویم.

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر همچنین افزود: ما در بُعد سخت افزاری نیز به عنوان مثال باید دارای زیرساخت ها و امکانات ماهواره ای مستقل باشیم تا کشورهای غربی هر گاه که خواستند نتوانند شبکه های ماهواره ای ما را قطع کنند، ضمن آن که در بحث شبکه ملی اطلاعات نیز باید اینترنت مخصوص به خود را داشته باشیم نه این که وابسته به دیگران باشیم.

اهمیت حفظ استقلال در حفظ و پالایش اطلاعات رسانه ای

وی بیان داشت: ما باید همچنین استقلال در حفظ و پالایش اطلاعات رسانه ای داشته باشیم و برای این کار باید از شرکت های مردم نهاد استفاده کنیم؛ موسسات مردم نهادی که در صدد کارهای رسانه ای هستند و هم در بحث سخت افزاری و هم نرم افزاری نیازمند حمایت جدی هستند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: به هر حال در مواجهه با فتنه های عظیم و پیچیده ی نظام سلطه به خصوص در عرصه رسانه ای ما باید خودمان را قوی کنیم و اگر این اقتدار رسانه ای به وجود بیاید، این مساله بی شک به ما در زمینه اقتدار در عرصه های دیگر، کمک بسیاری می کند.

همین حال نیز قدرتمند هستیم اما ...

وی خاطرنشان کرد: البته به لطف الهی ما همین حالا نیز به خصوص در ابعاد نظامی، قدرت بسیاری داریم اما باید روز به روز در مسیر ارتقا باشیم و به خصوص با تکیه بر قدرت رسانه ای، به حل مشکلات اقتصادی کشور نیز اهتمام بورزیم.

وی گفت: حقیقتاً اگر ما قدرت رسانه ای و نظامی نداشتیم نمی توانستیم پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی را ساقط کنیم، اما باید فراتر از عرصه نظامی در عرصه های دیگر نیز به اقتدار و استقلال لازم دست پیدا کنیم.

باید مخاطب وسیع جهانی پیدا کنیم

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که ما در عین تلاش برای حفظ و تقویت استقلال رسانه ای خود باید بکوشیم که مخاطبانی در گستره ی عظیم جهانی پیدا کنیم.

وی افزود: در واقع همه تلاش ما باید متمرکز بر این باشد که مخاطبین خود را از مخاطبین ملی و منطقه ای تبدیل به مخاطب جهانی کنیم و حال آن که متاسفانه در حال حاضر فیلم ها و تولیدات رسانه ای ما کمتر در اختیار مخاطب عام جهانی قرار می گیرد و این یک نقطه ضعف جدی است که باید این فاصله را پر کنیم.

اقتدار رسانه ای امت اسلام؛ لازمه توفیق در عصر ظهور

حجت الاسلام و المسلمین ارجمندفر با بیان این که یکی از مهم ترین مسایل در آخرالزمان و عصر ظهور ناظر به بحث رسانه است، گفت: به هر حال پیام جهانی حضرت ولیعصر(عج) باید انعکاس وسیع رسانه ای پیدا کند و ما که مدعی زمینه سازی برای عصر ظهور هستیم باید مقدمات این امر را با اقتدار رسانه ای امت اسلام به خوبی فراهم کنیم.

وی همچنین یادآور شد: به هر حال نباید از یاد ببریم که بحث استقلال یکی از آرمان های ملی و انقلابی ماست که باید در ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و به خصوص رسانه ای این امر محقق شود، کما این که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به طور خاص بر این مهم تاکید شده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha