جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: باید به عنوان اساتید برای تربیت کادر انقلابی، بتوانیم عقل معرفت آن‌ها را تقویت کنیم، عقل معاد آن‌ها را عمق ببخشیم و عقل معاشرت آن‌ها را تنظیم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست اساتید شبکه تربیتی صالحین بسیج، با تبیین راهکارهای تربیت کادر انقلابی پرداخت.

وی افزود: باید به عنوان اساتید برای تربیت کادر انقلابی بتوانیم عقل معرفت آن‌ها را تقویت کنیم، عقل معاد آن‌ها را عمق ببخشیم و عقل معاشرت آن‌ها را تنظیم کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: افزون بر این باید عقل معاش آن‌ها را فعال و حمایت کنیم؛ زیرا اگر این پنج عقل فراهم شد عقل مدیریت و تدبیر آنان کامل خواهد شد.

وی افزود: نهادینه کردن این‌گونه کارها بر اثر تمرین و تکرار امکان‌پذیر است این‌گونه که قرآن می‌گوید: «وَ الَّذِینَ هُمْ عَلی صَلَواتِهِمْ یحافِظُونَ»؛ ازاین‌رو ما باید حافظ نماز باشیم تا نماز محافظ ما باشد.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: در واقع مراقبت بر تلاوت قرآن و انس گرفتن و توسل و ارتباط عاشقانه و عارفانه است که آدمی را به اهل‌بیت نزدیک می‌کند و در حوزه جاذبه آنان قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مثلاً در رابطه با قرآن می‌توان مراحل تلاوت قرآن، تدبیر در قرآن، تفسیر قرآن، تربیت قرآنی، تعالی قرآنی، تدین قرآنی و تمدن قرآنی را تصویر کرد یا در رابطه با گناه در گام نخست انسان باید فکر گناه را از خودش دور سازد، دوم گناه را چون در محضر خداست کوچک نشمرد و در وهله سوم اگر به گناه افتاد در توبه و استغفار کوتاهی نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به دشواری‌ها و سختی‌های موجود در این مسیر، ادامه داد: آنکه می‌خواهد به قله بلند کمال و سعادت راه یابد باید سختی‌های مسیر را تحمل کند که این جهاد اکبر است.

وی افزود: جهاد اکبر یعنی در مبارزه با تمایلات گناه آلوده و هواهای نفسانی باید تمام توان خود را به‌کارگیری کرد چون دشمن درونی، دشمن خانگی است، اجنبی و بیگانه از خانه دل بیرون راندن کار آسانی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به اهمیت اخلاق‌مداری در تربیت کادر انقلابی، اظهار کرد: معنویت مظروف است و اخلاق ظرف، ازاین‌رو رسول خدا (ص) فرمود: «الخلق وعاء الدّین»؛ یعنی اخلاق ظرف دین است و «از کوزه همان برون تراود که در اوست».

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha