پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

حوزه/ مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه گفت: ختم رسالت با ارسال رسول خدا تمام شد اما تحقق رسالت به خلقت حضرت زهرا سلام‌الله علیها بود و رسالت نبوی و ولایت علوی با نور این بانو تثبیت شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار در محفل سخنرانی شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: کوتاه‌ترین سوره قرآن کریم سوره مبارکه کوثر است که در شأن حضرت زهرا سلام‌الله علیها نازل‌شده و چندین نکته ناب در این سوره مبارکه نهفته است.

وی با اشاره به اشکال برخی از مغرضین نسبت به شأن نزول سوره کوثر خاطرنشان کرد: کلمات و محتوای خاص و صریح این سوره بر این مطلب دلالت می‌کند که سوره در شان حضرت زهرا سلام‌الله علیها نازل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار تأکید کرد: خداوند در آخرین آیه این سوره مبارکه به دفاع از رسول خدا(ص) می‌پردازد و مخالفان و دشمنان رسول خدا(ص) را ابتر خطاب می‌کند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود: رسول خدا(ص) فرزندان زیادی داشتند اما همگی رحلت نموده و تنها فرزندی که از رسول خدا(ص) باقی ماند وجود مبارک حضرت زهرا سلام‌الله علیها بود که نسل رسول خدا(ص) نیز به‌واسطه بانوی دو عالم ادامه یافت.

سخنران حرم بانوی کرامت با تبیین اعتقاد جاهلیت مبنی بر اینکه نسل همیشه از سوی فرزند پسر ادامه می‌باید، افزود: نسل رسول خدا از فرزندان حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله علیها است و برخلاف اعتقاد جاهلیت که معتقد بودند نسل انسان به‌واسطه فرزند پسر ادامه می‌باید خداوند خط بطلانی بر این اعتقاد کشید و گوش‌زد نمود نسل هم می‌تواند از طرف پسر و هم می‌تواند از طرف دختر ادامه یابد.

وی یادآور شد: نکته دوم این سوره این است که خداوند از ضمیر جمع استفاده کرده که نشان‌دهنده اخبار از امر عظیم است که خداوند خبرش را به‌عنوان مژده به رسول خدا می‌دهد و نوید اعطای کوثر را به رسول خدا ابلاغ می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک‌دار در ادامه گفت: نکته سوم، ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلمات این سوره در عین کوتاه بودن سوره است به‌گونه‌ای که کلماتی همچون «اعطیناک»، «الکوثر»، «ابتر» و… در هیچ‌یک از سوره‌های دیگر تکرار نشده چراکه حضرت زهرا سلام‌الله علیها همان‌طور که در عالم نمونه ندارد و یگانه هستی است، سوره‌اش نیز در قرآن نمونه ندارد و از یگانه سوره‌های قرآن است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: نکته چهارم مربوط به هدیه خداوند به رسول خدا است چراکه کلمه «اعطینا» در کلام عرب معنای خاصی دارد و جدای از هبه و هدیه است چراکه هدیه و هبه را می‌توان پس گرفت اما اگر هبه و هدیه عنوان «اعطینا» داشته باشد هرگز پس گرفته نمی‌شود به همین خاطر خداوند این هدیه را از رسول خدا حتی در قیامت هم پس نخواهد گرفت.

وی افزود: نکته پنجم این سوره مربوط به خیر کثیر یعنی کلمه «الکوثر» است چراکه ختم رسالت با ارسال رسول خدا تمام شد اما تحقق رسالت به خلقت حضرت زهرا سلام‌الله علیها بود و رسالت نبوی و ولایت علوی به نور این بانو تثبیت شد. حضرت زهرا سلام‌الله علیها شفیعه امت رسول خدا در قیامت خواهد بود واسطه فیض بین خداوند و ائمه معصومین(ع) هم هستند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha