جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق

حوزه/ شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق اشاره کرد: آمریکا بعد از حمله ایران به پایگاه نظامی عین الاسد که به عنوان اولین واکنش انتقام جویانه انجام گرفت، خواست وجهه خود را در برابر جهان حفظ کند و نشان ندهد که شکست خورده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق در گفتگو با شبکه المیادین، با بیان اینکه از طریق ابزار های آمریکا در منطقه می توان موضع آن را شناخت، اشاره کرد: آمریکا بعد از حمله ایران به پایگاه نظامی عین الاسد که به عنوان اولین واکنش انتقام جویانه انجام گرفت، خواست وجهه خود را در برابر جهان حفظ کند و نشان ندهد که شکست خورده است.

ایران می تواند آمریکایی ها را بزند و آنها نمی توانند واکنش نشان دهند

شیخ الملا گفت: دل های عراقی ها از فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و شهید ابو مهدی المهندس جانشین فرمانده حشد الشعبی غمگین است و آمریکا با ترور  این دو فرمانده مهم به دنبال ویرانی کشور است.

وی در گفتگو با شبکه المیادین در برنامه "من العراق" با اشاره به دیدار برهم صالح رئیس جمهور عراق با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مسئولیت این تصمیم را متوجه صالح دانست و گفت: ای کاش رئیس جمهور عراق به اجلاس اقتصادی داووس نمی رفت.

رئیس جماعت علمای عراق با بیان اینکه آمریکا بعد از حمله انتقام جویانه ایران به پایگاه عین الاسد، تلاش می کند شکست خود را پنهان کند، افزود: پیام این حمله این بود که ایران می تواند آمریکایی ها را هدف حمله قرار دهد، امّا واشنگتن نمی تواند واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: روز جمعه ما یک تظاهرات میلیونی خواهیم داشت که از تمامی مناطق عراق در آن شرکت خواهند کرد و اکثر عقلای ملت عراق خونشان از شهادت سردار سلیمانی و المهندس به جوش می آید.

ما اهل سنت بیشترین اذیت ها را از سوی آمریکایی ها متحمل شدیم

شیخ خالد الملا تصریح کرد: در قانون عراق، قانونی وجود ندارد که مجوز بستن راه ها یا نافرمانی مدنی را بدهد و این ترس وجود دارد که بستن راه ها منجر به درگیری مردمی شود و همچنین نمی توان تلاش برخی طرف ها برای سوء استفاده از تظاهرات مطالبه گرانه مردمی را نادیده گرفت.

وی با اشاره به کسانی که در میدان ها جمع شده و برای مطالبه حقوق مشروع خود تظاهرات می کنند و اینکه ما باید از اشتباهات انتقاد کنیم، گفت: تظاهرات مسالمت آمیز علیه فساد و تظاهرات میلیونی برای اخراج آمریکایی ها، می تواند اوضاع را بهبود ببخشد.

روحانی اهل سنت عراق با تأکید بر اینکه تصمیم دولت و مجلس نمایندگان عراق برای خروج نیرو های بیگانه از این کشور، گام بسیار مثبتی است، افزود: ما اهل سنت بیشترین اذیت ها را از سوی آمریکایی ها متحمل شدیم.

وی بیان داشت: به اهل سنت و تمامی عراقی ها یاد آور می شوم، زمانی که داعش وارد عراق شد، آمریکا در عراق حضور داشت و مانع آن نشد.

حشد الشعبی، یک قدرت نظامی، رسمی و قانونی است

شیخ الملا در بخش دیگر مصاحبه به نیرو های حشد الشعبی پرداخت و با اشاره به اینکه برخی رسانه های عربی، حشد الشعبی را "شبه نظامی" می نامند، تأکید کرد: حشد الشعبی، یک قدرت نظامی، رسمی و قانونی است.

شایان ذکر است که ترامپ در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار کرده و دو طرف بر اهمیت استمرار مشارکت اقتصادی و امنیتی میان آمریکا و عراق از جمله مبارزه با داعش تأکید کردند.

ترامپ بار دیگر مدعی شد بر پایبندی کشورش به حاکمیت، استقرار و شکوفایی عراق تأکید کرد.

علی الرفیعی: اخراج نیرو های بیگانه از عراق نیاز به وقت دارد

همچنین علی الرفیعی رئیس ائتلاف مدنی دموکراسی عراق در گفتگو با المیادین گفت: موضع گیری آمریکا در خصوص قربانیان پایگاه عین الاسد خجالت آور است و اخراج نیرو های بیگانه از عراق نیاز وقت دارد تا انجام گیرد.

وی تأکید کرد: تظاهراتی که در جهت خروج نیروهای آمریکایی برگزار می شود، مورد استقبال است و باید مطالبات مردمی را نیز در نظر بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha