پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نقد موسوعه قرآنی لیدن

حوزه/ حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام از تصمیم خود برای برگزاری اولین همایش علمی درباره پژوهش های قرآنی مستشرقان معاصر با تمرکز بر نقد موسوعه قرآنی "لیدن" خبر داد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه حرم مطهر حضرت عباس علیه السلام از تصمیم خود برای برگزاری اولین همایش علمی درباره پژوهش های قرآنی مستشرقان معاصر با تمرکز بر نقد موسوعه قرآنی "لیدن" خبر داد و گفت: این همایش توسط دار رسول اعظم(ص) و مرکز اسلامی پژوهش های استراتژیک وابسته به آستان مقدس عباسی و با شعار (ان هو الا ذکر للعالمین) به مدت دو روز ۲۵و ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰ (۵و۶ تیر ۹۹) برگزار می شود.

حرم مطهر عباسی هدف از برپایی این همایش را بررسی موسوعه قرآنی لیدن و روش شناسی و ارزیابی آن به عنوان یک موسوعه قرآنی مورد توجه محققان و دانشجویان و مسلمانان دانست و گفت: همان گونه که خانم دکتر "مک آلیف" رئیس گروه نویسندگان این کتاب در مقدمه موسوعه تاکید کرده است که «این موسوعه از مشکلاتی غیر قابل قبول در روش و محتوا برخوردار است» نیاز است تلاشی علمی برای نقد محتوای آن صورت گیرد و پژوهش های جدیدی برای برطرف ساختن اشکالات و شبهات آن انجام گرد و اینها اهدافی است که در جریان این همایش و محورها  و توصیه ها و نتایج آن می توان به آن دست یافت و این محورها عبارتند از:

۱. رصد و به روز آوری تحقیقات و پژوهش های استشراقی قرآنی معاصر و توصیف روش و محتوای آن طبق روش های علمی معاصر.

۲. نقد تحقیقات استشراقی قرآن کریم در زمینه موسوعه قرآنی لیدن و ارزیابی آن با پژوهش هایی به زبان عربی و انگلیسی که زبان اصلی موسوعه است.

۳. مشارکت در کشف تاثیرات منفی برخی تحقیقات و پژوهش هایی که توسط متفکران و مراکز تحقیقاتی و آموزشی جهان غرب و اسلام درباره این موسوعه صورت گرفته است.

۴. تقویت تحقیقات قرآنی و حمایت از آن از طریق جذب محققان متخصص و همکاری با مراکز تحقیقاتی و مؤسسات آموزشی دانشگاهی و حوزوی و راهنمایی محققان به سوی انتقاد از پژوهش های قرآنی مطرح شده در موسوعه قرآنی لیدن و غیر آن.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha