پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

حوزه/ حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه سیل فروکش کرده و هم‌اکنون نیازمند موج کمک‌های مردمی برای سر و سامان دادن به زندگی روستائیان هستیم، گفت: احیای باغات و مزارع و همچنین تهیه احشام مهم‌ترین نیاز سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان است.

حجت‌الاسلام حسن مرادی، مسئول گروه جهادی تبلیغی بلاغ المبین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به آخرین اخبار و فعالیت‌های امدادی انجام شده در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: مسأله سیل در استان سیستان و بلوچستان، یک رویداد جدید نیست و در سال‌های گذشته هم‌چنین اتفاقی افتاده بود اما نه به این شدت و گستردگی سیل کنونی! به همین دلیل مردم یک آمادگی نسبی برای مقابله با سیلاب داشتند.

وی با بیان اینکه جانمایی منازل روستایی در استان سیستان و بلوچستان به نحوی است که سیلاب نمی‌تواند آسیب جدی به آنها وارد کند، گفت: اگرچه تعداد زیادی منزل در جریان سیل اخیر آسیب دید، اما نباید تصوری که از سیل خوزستان و لرستان داشتیم، از سیستان و بلوچستان هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام مرادی افزود: بیشترین خساراتی که سیل به استان سیستان و بلوچستان وارد کرده، تخریب مزارع، باغات، تجهیزات زیرساختی و راه‌های مواصلاتی است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بسیاری از راه‌های بین روستایی به طول کامل مسدود است.

ما هم‌اکنون در منطقه «کاجه» از توابع شهرستان قصرقند هستیم، در اینجا تعداد بسیار زیادی از روستاها محصور شده و امکان حمل و نقل زمینی برایشان وجود ندارد.

وی با اشاره به وخامت اوضاع در برخی مناطق گفت: به دلیل مسدود شدن راه‌های ارتباطی، هم‌اکنون ۲۰ دانش‌آموز چندین روز است که در مدرسه زندگی می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند به خانه‌های خود برگردند.

حجت‌الاسلام مرادی، با بیان اینکه بسته‌های غذایی از قبیل لوازم ضروری و مایحتاج زندگی، به واسطه بالگرد در اختیار روستاها قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون سیلاب فروکش کرده و «سیل مهربانی» آغاز شده است.

مجموعه و گروه‌های مختلفی از سراسر کشور با گرایشات گوناگون در اینجا حاضر شده و هر کدام در تلاش برای امدادرسانی و کمک به بهبود آسیب‌های وارده به منازل و باغات کشاورزی مردم هستند.

در سیستان و بلوچستان حضور هیئات مذهبی و گروه‌های جهادی بسیار پر رنگ است. یک گروه از شهر مبارکه آمده برای بازسازی و تعمیر خانه‌ها آمده و تاکنون چند حمام و سرویس بهداشتی ساخته است. گروهی دیگر از مشهد آمده و یک آشپزخانه در درگان راه‌اندازی کرده‌اند.

گروه رهپویان وصال از شیراز در منطقه دشت یاری هم آشپزخانه راه‌اندازی کرده و مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران هم در قصر قند، یک آشپزخانه دیگر ایجاد کرده و به‌طور روزانه بیش از ۸۰۰ پرس غذا میان مردم مناطق دورافتاده و صعب‌العبور توزیع می‌کند.

حجت‌الاسلام مرادی، با اشاره به وضعیت مردم سیستان و بلوچستان پس از سیل، گفت: مردم این استان آنقدر در محرومیت بسر می‌برند که از بعضاً حتی از ضروریات اولیه زندگی نیز محروم هستند و در حال حاضر نیز پس از ماجرای سیل وضعیتشان بدتر شده است؛ اما بحمدالله با گسیل امدادرسانی‌های إن‌شاءالله اندکی وضعیتشان بهتر خواهد شد.

مسئول گروه جهادی بلاغ المبین تهران، پیرامون اقدامات گروه‌های جهادی در مناطق آسیب‌دیده، اظهار داشت: گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلفی مشغول خدمت‌رسانی و امدادرسانی هستند؛ از تخلیه آب‌ها از منازل گرفته تا جمع‌آوری وسایل مردم و تمیز کردن برخی از منازل. همچنین تهیه پمپ‌آب برای تخلیه آب‌های مدارس و دیگر نقاط آبگرفته از مجموعه اقدامات گروه‌های جهادی در زمینه زیرساختی و پاک‌سازی منازل و مراکز تحصیلی است.

وی ادامه داد: توزیع ارزاق و بسته‌های خشک در روستاهای مختلف با همکاری هلال‌احمر، توزیع غذای گرم در مناطق صعب‌العبور از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی در بحث خدمات روزانه است.

مسئول گروه جهادی بلاغ المبین تهران اضافه کرد: اقدام دیگری که گروه‌های جهادی در بحث‌های زیرساختی انجام می‌دهند، تخلیه گل‌ولای از قنات‌ها و چاه‌های آب‌رسان به باغات و مزارع است که اگر این اقدام انجام نمی‌شد، گل‌ولای‌ها خشک و عملاً چاه‌ها مسدود می‌شدند.

حجت‌الاسلام مرادی، با بیان اینکه پس از فروکش کردن سیل، عمده نیاز مردم به اشتغال و احیای دام‌هایشان است، گفت: در جریان سیل، بسیار از روستاییان، دام‌هایشان تلف شد و ازآنجایی‌که تنها راه درآمد آنها از همین احشامشان بود هم‌اکنون لازم است که با تجمیع کمک‌های مردمی و خیرین، تعدادی بز و گوسفند و... را در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده قرار داد تا خودشان قادر به امرار معاش روزانه باشند.

مسئول گروه جهادی بلاغ المبین تهران، با اشاره به حضور طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) تهران، در مناطق سیل‌زده، اظهار کرد: ۲۰ نفر از طلاب این مدرسه به سرپرستی بنده از همان روزهای اولیه سیل در منطقه حاضر شدیم و هر کاری که از دستمان برآمده را برای امدادرسانی و کمک به مردم آسیب‌دیده انجام داده‌ایم.

وی در پایان تصریح کرد: هم‌اکنون نیازمند موج کمک‌های مردمی برای احیای مزارع، باغات و خرید دام برای روستائیان هستیم که امید است با همت ملت شریف ایران، مقداری از آلام مردم صبور و رنج کشیده سیستان و بلوچستان را کم کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha