سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام پورقلی، گروه مشاوره معراج اندیشه

حوزه/ حجت الاسلام پورقلی گفت: گروه مشاوره معراج اندیشه رویکرد اصلی و ویژه فعالیت های خود را آموزش روانشناسی اسلامی با توجه ویژه به مباحث مربوط به «ازدواج و خانواده» قرار داده است.

خبرگزاری حوزه، اصل مشورت، مشاوره و رجوع به اهل علم از دیدگاه اسلام، اهمیت خاصی داشته و در موارد بسیاری از آیات و روایات، توجه به آن مورد تأکید قرار گرفته است و عالم و مشاور نیز در حقیقت یکی از ارکان اصلی نیل به حقایق و واقعیات و جلوگیری از خطا و اشتباه و تثبیت محور حرکت انسان ها به سوی نیازمندی‏ های فردی و اجتماعی و معنوی به شمار می‏ رود.

گروه مشاوره معراج اندیشه نیز یکی از مؤسساتی است که با نیل به همین هدف و با توجه به نیاز روزافزون جامعه به توجه جدی، عالمانه، دلسوزانه و مطابق با فرهنگ حاکم بر جامعه به مسأله روانشناسی اسلامی و خصوصا مباحث مرتبط با موضوع خانواده و تحکیم بنیان این نهاد مقدس و مهم پرداخته است که جهت آشنایی بیشتر با این مؤسسه گفت و گویی را با حجت الاسلام مهدی پورقلی، مدیر گروه مشاوره معراج اندیشه انجام دادیم که مشروح آن تقدیم علاقه مندان می شود.

حوزه ـ لطفا معرفی اجمالی از گروه مشاوره معراج اندیشه داشته باشید.

گروه فرهنگی تبلیغی معراج اندیشه، مجموعه ای متشکل از طلاب و جوانان مؤمن، صاحب نظر و متخصص در امور فرهنگی و ارائه مشاوره های تخصصی است که دارای سوابق درخشان در برنامه ریزی و طراحی پروژه های فرهنگی در کشور بوده و به دنبال ایفای نقش مفید و مؤثرتر در عرصه های علمی، فرهنگی و هنری است.

دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان نهادها و سازمانها و خانواده ها، گروه های هدف معراج اندیشه

این مجموعه با توکل به خدا و استعانت از توجهات حضرت بقیة الله الاعظم(عج) و با همکاری و همفکری جمعی از  طلاب و دانشجویان نخبه کشوری و با مشورت و استفاده از ایده ها و روشهای بدیع و بی بدیل تبلیغی جمعی از  صاحب نظران و کارشناسان عرصه فرهنگ و تبلیغ،  فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز نموده است.

این گروه فرهنگی با توجه به نیاز روزافزون جامعه به توجه جدی، عالمانه، دلسوزانه و مطابق با فرهنگ حاکم بر جامعه به مسأله روانشناسی اسلامی و خصوصا مباحث مرتبط با موضوع خانواده و تحکیم بنیان این نهاد مقدس و مهم، رویکرد اصلی و ویژه فعالیت های خود را آموزش روانشناسی اسلامی با توجه ویژه به مباحث مربوط به «ازدواج و خانواده» قرار داده است.

موضوع فعالیت گروه نیز «بهره گیری از اساتید مشاور و روانشناس حوزوی و دانشگاهی نخبه کشور به عنوان مربی و مشاور»، «برگزاری نشست های علمی فرهنگی هنری ویژه خانواده ها، طلاب، دانشجویان و دانش آموزان»، «برگزاری دوره های آموزشی با نگاه فرهنگ سازی براساس سبک زندگی اسلامی در عرصه های فردی و اجتماعی»، «برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی با موضوع ازدواج  PMC، همسرداری FLE، فرزندآوری و فرزند پروری PMT و همچنین رویکردهای تخصصی درمانی مثل CBT, ACT, TA»، «پژوهش و ارائه طرح و تحقیق و مجله با موضوعات مرتبط به حوزه روانشناسی و روانشناسی دین»، «همکاری با سازمان ها و وزارت خانه های مختلف در اجرای پروژه های آموزشی و درمانی» و «تولید محصولات رسانه ای و نرم افزار» است.

حوزه ـ گروه مشاوره معراج اندیشه با چه هدفی فعالیت می کند؟

«ارتقاء سطح سطح سلامت روان و کاهش ناهنجاری های اجتماعی در جامعه با روش کاهش انگیزه بزهکاری با تولید اندیشه، گردآوری، پردازش و اجرای ایده‌های نو در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «دمیدن روح نشاط و جوانی در سطح جامعه به ویژه خانواده ها با ایجاد انگیزش برای جوانان جهت تعالی و رشد فردی و اجتماعی و کمک به برقراری ارتباط و ایجاد روابط مؤثر و صمیمی بین نسل ها و پیشگیری از ایجاد فاصله بین ایشان» و «تحکیم روابط  خانواده و آموزش مهارت های لازم برای ازدواج، همسرداری، حل اختلاف زوجین، روش های صحیح  تربیتی و فرزندپروری» اهم اهداف گروه مشاوران معراج اندیشه است.

حوزه ـ دوره‌های آموزشی گروه مشاوران معراج اندیشه شامل چه موضوعات و سرفصل هایی می شود؟

دوره‌های آموزشی گروه مشاوران معراج اندیشه در شش سرفصل با زیر شاخه‌های مختلف برگزار می‌شود که سرفصل‌ها شامل بحث ازدواج، خانواده، فرزندآوری و فرزندپروری، سبک زندگی، مهارت‌های زندگی و اختلالات روانشناختی است.

کارگاه‌هایمان در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها، علاوه بر دفاتر مرکزی که در قم و تهران است برگزار می شود، اساتیدی را فرستاده‌ایم، حتی از دانش‌پژوهانی که در مرکز داریم، به عنوان مربی و مشاور استفاده کرده و آنها را به شهرها و استان های مختلف اعزام می کنیم و این‌ مربیان و مشاوران در شهرستان‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

در برخی مواقع نیز خودمان در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف دوره‌های آموزشی را برگزار و برای تربیت نیروهای انقلابی متخصص کادرسازی می‌کنیم.

حوزه ـ اگر طرح های خاصی در زمینه مشاوره اجرا کرده اید لطفا نام ببرید و این طرح ها را تشریح کنید؟

درباره طرح‌هایی هم که در حال اجرا داریم، دو طرح را به صورت خاص خدمت شما عرض می کنم.

یک طرح به نام «طرح ملی ازدواج به هنگام، انتخاب آگاهانه» داریم که آموزش مباحث ازدواج است و ما این طرح را به همه مجموعه‌هایی که با جوانان سر و کار دارند پیشنهاد می‌دهیم، و به آنها ارائه می‌کنیم و از آن‌ها خواهش جدی داریم که به جوانان برای یاد گرفتن مباحثی که مربوط به ازدواج درست است کمک کنند.

آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، ستاد کل نیروهای مسلح، سربازخانه‌ها، پایگاه‌های بسیج، مساجد و هر نهادی که با جوانان سر و کار دارند، می توانند مباحث ازدواج را به جوانان ارائه کنیم و گروه مشاوران معراج اندیشه این آمادگی را دارد که مباحث ازدواج را  به صورت تخصصی ارائه کرده و آموزش دهد.

در همین راستا در مرکز خود حدود ۱۲۰ مربی اعم از برادران و خواهران آموزش و تربیت شده اند و آمادگی اعزام این مربیان به سراسر کشور را داریم.

طرح دومی که داریم و به صورت جدی می‌توانیم روی آن کار کنیم، طرح ملی مروجین ازدواج است؛ که در این طرح ما با ساز و کار و فرآیندی که برنامه‌ریزی شده، فرم‌ها، مدل‌ها و شاکله خاصی را برای ساماندهی افرادی که در بحث واسطه‌گری ازدواج فعالیت می‌کنند طراحی کرده‌ایم و در بحث آموزش، بانک اطلاعاتی و تناسب و مناسب‌گزینی می‌توانیم کمکشان کنیم، تا افراد فعال در این زمینه بتوانند کارهای خوبی ارائه دهند.

حوزه ـ  در بحث «طرح ملی ازدواج به هنگام، انتخاب آگاهانه» چه محورهایی بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد؟

چرایی ازدواج، علل منطقی و غیرمنطقی ازدواج، پیش‌بینی کننده‌های موفقیت و عدم موفقت در ازدواج، خواستگاری و سئوالات مربوط به آن و آمادگی نداشتن برای ازدواج، این چند مورد در بحث ازدواج بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

حوزه ـ آیا طرح یا برنامه خاصی برای موضوع «ازدواج به هنگام، انتخاب آگاهانه» دارید و جامعه هدف در این طرح چه کسانی هستند؟

بله. طرحی با عنوان واکسیناسیون ازدواج را در دست اجرا داریم که مخاطبین این طرح در بین پسران، سربازان نظام وظیفه و در بین دخترخانم ها، دختران سال آخر دبیرستان هستند.

اگر دبیرستان ها و پادگان های آموزشی همراهی کنند می توانیم با آموزش درست این جوان ها، ازدواج و زندگی آینده آنها را بیمه کنیم.

هدف از اجرای این طرح «ارتقاء سطح خودآگاهی و شناخت»، «شناخت جنس مخالف، حد و مرز ارتباط، راههای درست انتخاب همسر»، «ارتقاء سطح دانش خانواده ها در کمک و مشاوره دادن به فرزندان»، «کمک کردن به جوانان در زمینه انتخاب صحیح» و «کاهش آمار طلاق» است.

حوزه ـ طرح دیگری هم اگر در زمینه ازدواج دارید و در حال اجرا است، اشاره بفرمایید.

طرح دیگری در دست اجرا داریم که آموزش و مهارت افزایی در زمینه روابط زناشویی به آقایان است که زندگی خانواده ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است و طبق آمار ۷۰ درصد از مردان در این مسأله مشکلاتی دارند که به خاطر اطلاعات کم و نادرست، آسیب هایی به خودشان و زندگی آنها وارد می شود و ما براساس دستورات تربیتی، طب و مزاج شناسی، تغذیه، اصول و مهارت های روانشناسی، متد و روشی را طراحی کردیم که با عنایت خداوند بسیار مؤثر و گرمابخش به خانواده ها بوده است.

مخاطب این طرح نیز در قدم اول، کارکنان آقا در سازمان ها و ادارات کشور هستند و این طرح به صورت پایلوت در تعدادی از ادارات کل و سازمان های استان قم اجرا شد که با استقبال بسیار خوبی مواجه گردید و موجب گرم شدن کانون خانواده های بسیاری شد.

حوزه ـ از چه سالی این گروه را راه‌اندازی کردید؟ تعداد افراد این گروه چند نفر هستند که ۱۲۰ مربی در موضوع ازدواج دارید؟

این گروه از سال ۹۰ فعال است، این ۱۲۰ مربی فقط در موضوع ازدواج هستند و موضوعات دیگر زیاد داریم، یعنی نزدیک به ۱۵۰ نفر مشاور و روانشناس و مربی در موضوعات مختلف مباحث روانشناسی در اختیار داریم که این افراد به صورت هفتگی یا روزانه به دانشگاه‌های مختلف و مراکز مختلف برای آموزش و مشاوره اعزام می‌شوند.

حوزه ـ تاکنون چند دوره برگزار کرده‌اید؟ این دوره‌ها در کدام استان‌ها برگزار شده است؟ جامعه هدفی که تعیین کرده‌اید، بیشتر چه کسانی بودند؟

تا بحال بیش از ۲۰۰ دوره و کارگاه آموزشی برگزار کردیم و تعداد مخاطبین هم بسیار زیاد بوده و بیش از ۲۰ هزار نفر مخاطب دوره ها، کارگاه ها و همایش های ما بودند.

دوره ها را نیز به صورت متمرکز در مکان مرکز معراج اندیشه در تهران یا قم اجرا کردیم و دوره هایی نیز در سازمان ها و ارگان هایی مثل وزارت دفاع، سپاه، سازمان اوقاف، سازمان جهاد کشاورزی، حوزه های علمیه و دانشگاه های مختلف که دعوت کردند برگزار کردیم.

بیشترین موضوعی که دوره‌های آن را برگزار کرده‌ایم، مربوط به مباحث خانواده و ازدواج است و عنوان کارگاه هم PME، کارگاه آموزش‌های پیش از ازدواج بوده و پرتعدادترین کارگاهی است که در راستای طرح ملی ازدواج به هنگام و انتخاب آگاهانه که اجرا کرده‌ایم.

حوزه ـ اهم سوابق و فعالیت های گروه مشاوره معراج را تشریح بفرمایید؟

ـ انتخاب بعنوان گروه برگزیده کشوری از میان ۶۰۰  گروه تبلیغی از سراسر کشور

ـ شرکت و کسب مقام در نمایشگاه های مختلف ملی از جمله: گروه برتر در بخش سازمان های نمایشگاه بین المللی قرآن مصلای امام خمینی تهران سال ۱۳۹۲؛

ـ اجرای طرح بزرگ آموزشی همایش خانواده در باغ پردیس ناجا در تهران برای  ۱۲۰۰ نفر در زمستان ۹۴؛

ـ برگزاری طرح اردوئی آموزشی خانواده در قم برای ۵۰۰۰ نفر از خانواده های کارکنان سازمان های مختلف وزارت دفاع در سال های ۹۴ تا ۹۶؛

ـ برگزاری طرح اردوئی آموزشی برای حدود ۳۰۰۰ دانش آموز در استانهای تهران، البرز، اردبیل، همدان؛

ـ اجرای قریب به ۱۰ دوره آموزشی مشاوره پیش از ازدواج (PMC) در استانهای قم و تهران در قالب «طرح ملی ازدواج بهنگام، انتخاب آگاهانه»؛

ـ اجرای نزدیک به ۲۰ کارگاه آموزشی تخصصی بهبود کیفی روابط زناشوئی با عنوان «پکیج شادکامی» در استانهای قم، تهران، مازندران

ـ برگزاری کارگاه های تخصصی با موضوعات رویکردهای درمانی روانشناختی از جمله: ACT, CBT, TA, طرحواره و...

ـ اجراء کارگاه ه مربیگری مهارتهای زندگی در استانهای قم، تهران و همدان

حوزه ـ آیا بحث اعزام مبلغ را نیز به سراسر کشور دارید؟ تاکنون در چه استان هایی طرح های خود را اجرایی کرده اید؟

بله. هر جایی که مخاطب داشته باشیم، یعنی به ما اطلاع دهند که مخاطب وجود دارد، افرادی را اعزام می‌کنیم؛ در برخی استان‌ها نیز همچون استان قم، تهران، البرز، همدان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، لرستان، مازندران و اردبیل برنامه ها و کارگاه هایی داشته ایم.

حوزه ـ گروه مشاوره معراج کجا واقع شده است؟ افرادی که می‌خواهند شرکت کنند به چه نحوی شرکت می‌کنند؟ چگونه ارتباط می‌گیرند؟

مراکز ما در قم و تهران قرار دارد که نشانی قم این مرکز، خیابان صفائیه، کوچه ممتاز، نبش کوچه شماره ۳، پلاک ۳۲ است و در تهران نیز در حقانی دفتری را فعال کرده ایم که علاقه مندان می توانند با شماره ۰۹۹۰۲۳۶۴۱۹۶، مسئول روابط عمومی مؤسسه ارتباط برقرار کنند.

ما در پیام رسان های ایتا و تلگرام به اسم گروه مشاوره معراج اندیشه کانال داریم؛ افراد می‌توانند با مراجعه به این کانال ها اطلاعات دوره‌ها را دریافت کنند و موضوعات، اساتید و محتوایی که ارائه می‌شود را اعلام می‌کنیم و کارگاه برگزار می‌شود؛ علاوه بر اینکه خیلی از کارگاه‌های ما نیز به شکل دعوت استاد است؛ یعنی اینطور نیست که ما در مرکز مستقر اجرا کنیم؛ استاد دعوت می‌شود به یک سازمان، اداره، وزارتخانه، نهاد یا مؤسسه و برای افرادی که آنجا دارند فعالیت می کنند، آموزش داده می شود.

همچنین مراکز و مؤسسات علاقه‌مند، جهت همکاری می توانند با کانال های ارتباطی https://eitaa.com/merajandisheh در ایتا،  @merajandishehدر تلگرام و رایانامه  merajandisheh۹۰@gmail.com ارتباط برقرار کرده و یا با شماره تلفن ۰۹۱۹۷۶۶۲۳۴۶ تماس بگیرند.

حوزه ـ فعالیت دیگری نیز انجام داده اید که نیاز به اشاره داشته باشد، بفرمایید.

بله. کارگروه اجرایی گروه مشاوره معراج اندیشه در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی، اقدام به برپایی نمایشگاه هایی به مناسبت همان ایام برای انجام رسالت خود در امر تبلیغ دین و بزرگداشت شعائر، می نماید.

در همین راستا در نمایشگاه های مختلف و بزرگ و بین المللی و ملی شرکت نموده و بحمدالله موفق به کسب رتبه برتر در برخی از آنها از جمله در بخش سازمان های نمایشگاه بین المللی قرآن گردیده است.

گفت و گو: محمدباقر محجوب

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
    0 0
    آیا موضمع مهمتری در کار نیست که همه زوم کردند روی اذدواج؟ با این همه موسسه و مرکز وپزوهشکده و...در باره ازدواج آیا مشکل ازدواج حل شد یا روز به روز گرههای بیشتری پیدا کرد؟مشکل چیز دیگری است